Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Advocaten » Jurist » Jurist-Limburg
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Jurist-Limburg en krijg online een antwoord van de specialist in Jurist-Limburg

Zelf een vraag over Jurist-Limburg? Klik hier.
Meer vragen over Jurist-Limburg.
De huidige beheerder van de rubriek Jurist-Limburg:
Naam: Koen
Bedrijf: Koens
Reactiesnelheid: uur
Waardering: 0.0 (van max. 10)
Meer informatie over Koen vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Jurist-LimburgVragen over Jurist-Limburg via RSS. Klik hier.
RSS over Jurist-Limburg op jouw website?Vragen over Jurist-Limburg op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Jurist-LimburgVragen over Jurist-Limburg via E-mail. Klik hier.

online kadobon

[Gesteld op: 07-10-2009]

Toelichting:
Goedenmiddag, Ik ben bezig een online kadobon in de markt te zetten. Met deze kadobon kunnen consumenten bij webwinkels aankopen doen. Echter zou ik graag meer duidelijkheid willen hebben over het volgende: 1) Een consument heeft zeven dagen bedenktijd om product zonder opgaaf reden terugtesturen waarna bedrag geretourneerd moet worden. Hoe zit dit nu bij een online kadobon. Er zijn dan namelijk drie partijen : webwinkel (product), kadobon (kadobon) en consument. Wat als consument product wil retourneren. geld de kadobon als een apart soort product waarbij de 7 dagentermijn niet van toepassing is. Of heeft consument ook in dit geval recht op volledige teruggave bedrag?? Hetgeen lastig is aangezien een gedeelte van de aankoop middels een kadobon is gedaan. Wat zegt de regelgeving over deze situatie?? Nog een andere vraag?? Als wij de volledige betaling eerst bij ons laten binnenkomen (terwijl webshop product levert) en dan uitkeren aan de webwinkel. Wie is dan eerste aanspreekpunt/verantwoordelijk voor klachten aan consumentzijde. Hoor graag van u.
Antwoord:
Geachte,M.i. is een online-kadobon enerzijds een zaak die tot stand is gebracht overeenkomstig de specificaties van de koper en anderzijds een zaak die door zijn aard niet kan worden teruggezonden. Op deze gronden is op de kadobon het herroepingsrecht van 7 werkdagen niet van toepassing is (zie artikel 7:46d lid 4 sub b 1 en 3 BW). De Memorie van Toelichting bij de wet geeft echter geen uitsluitsel en ook rechtspraak is er op dit terrein nog niet te vinden.De online-kadobon is overigens een vordering op een (op het moment van verkrijging) wellicht nog onbekende web-winkelier. Echter zodra een klant besluit bij een web-winkelier een zaak te kopen, betaalt hij eigenlijk via verrekening. De wijze van betaling staat los van de verplichtingen van de web-winkelier om een goed product aan te klant te leveren. Dit betekent dat de verkrijger van de kadobon/consument de betreffende web-winkelier dient aan te spreken indien het verkregen product niet conform zijn wensen is.

Het is zaak dat u een en ander goed tevens goed vastlegt in uw algemene voorwaarden.

Met vriendelijk groet,

Coumans juristen
 
Reactie vraagsteller:
Goedenavond,

Dank voor uw uitvoerige antwoord. Ik heb nog een vraag in het verlengde van dit verhaal.
Op het moment dat de consument met onze kadobon een aankoop doet bij een webwinkel betaalt hij in principe de bijbetaling (bedrag boven kadobon). Wij willen dan een paar dagen later de waarde van de kadobon aan de webwinkelier uitkeren. Is dit een correcte manier of zijn we verplicht de volledige aankoop/betaling via ons te laten verlopen en vervolgens het volledige bedrag door te sturen naar de webwinkel. Voorbeeld: bon is 50 euro. Aankoop 100 euro. In principe willen we de bijbetaling gewoon via de webwinkelier laten lopen en het bonbedrag van 50 euro (min provisie) later naar de webwinkelier storten. Andere optie is dat we de 100 euro eerst volledig incasseren en dan later volledig bedrag overmaken aan webwinkel. Wat is uw advies in deze en hangen is er sprake van juridische verschillen in beide opties??
 
Antwoord Beheerder:
Geachte,

Het is de webwinkelier die verkoopt aan de consument en derhalve ook de koopsom dient te innen. Op het moment dat de consument met onze kadobon een aankoop doet bij een webwinkel, betaalt hij in principe via verrekening met de kadobon en (eventueel) via bijbetaling (bedrag boven kadobon). De webwinkelier krijgt een vordering op u ter grootte van de waarde van de kadobon. U dient dan dit bedrag aan de webwinkelier te betalen, waarna hij kan leveren aan de klant.
Dit is m.i. juridisch de geeigende manier. U kan natuurlijk met de webwinkelier afspraken maken die hiervan afwijken, echter uitsluitend indien de consument (die immers reeds het product volledig heeft betaald) dit product binnen redelijke termijn in huis heeft. Immers indien de webwinkelier niet levert, zal hij door de consument worden aangesproken, en niet u. In beide constructies loopt de webwinkelier risico.
Van een verplichting de volledige aankoop/betaling via u te laten lopen is derhalve geen sprake.

Met vriendelijke groet,

Coumans juristen
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan online kadobon:

Voor 4 maanden een internetverbinding in Spanje.
      [Gesteld in Datacommunicatie]
2009-05-16 19:38:24
Verandadak ophangen aan muren buren
      [Gesteld in Tuin]
2009-07-21 15:00:21
kadobon
      [Gesteld in Jurist-Limburg]
2009-10-11 18:25:38
rome total war online
      [Gesteld in Computerspellen]
2009-12-19 17:16:38
internet provider betalen , maar nooit gehad
      [Gesteld in Geschillencommissies]
2012-07-25 23:23:12

Gemiddelde score Jurist-Limburg: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+