Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Bedrijfsformules » Franchising
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Franchising en krijg online een antwoord van de specialist in Franchising

Zelf een vraag over Franchising? Klik hier.
Meer vragen over Franchising.
De huidige beheerder van de rubriek Franchising:
Naam: Albert Koelewijn
Bedrijf: Koelewijn & partners bv
Reactiesnelheid: 50 uur
Waardering: 5.5 (van max. 10)
Meer informatie over Albert Koelewijn vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over FranchisingVragen over Franchising via RSS. Klik hier.
RSS over Franchising op jouw website?Vragen over Franchising op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over FranchisingVragen over Franchising via E-mail. Klik hier.

wat zijn de voor en nadelen van franchising

[Gesteld op: 30-09-2009]

Toelichting:
d
Antwoord:

Voor- en nadelen van franchising

Franchising combineert het beste uit twee werelden. De inzet van de zelfstandige ondernemer wordt gecombineerd met de professionele aansturing en marketing van het grootschalige bedrijf. Maar franchising heeft ook bijzondere aandachtspunten en nadelen.

Voordelen voor de franchisenemer

  •  Zowel juri­disch als econo­misch ben je als franchi­sene­mer zelf­stan­dig. 
  • De overeenkomsten gelden voor een bepaalde periode, meestal vijf jaar. Na deze periode staat het de franchisene­mer in begin­sel vrij de samen­werking te beëindigen, dan wel een nieuwe overeenkomst voor een periode van vijf jaar aan te gaan. In veel franchiseovereenkomsten is dit als een recht voor de franchisenemer opgenomen. 
  • De herkenbaarheid van de for­mule voor de klant wordt gestimuleerd door een uniforme uitstra­ling en een ge­meenschappe­lijke naam: de han­dels­naam en het merk.
  • De franchisegever neemt de franchisene­mer een deel van de werkzaam­heden voor en tijdens de startfase uit han­den. Een aan­tal “beginners­fou­ten” wordt daar­door verme­den. 
  • De franchisenemer krijgt toe­gang tot veel knowhow van de franchi­se­gever en krijgt per­ma­nen­te bege­leiding.
  •  Aan de hand van cijfermatige gegevens kan bedrijfsvergelijking worden uitge­voerd om zo van elkaar te leren en de resultaten van de franchisenemer en -gever te opti­maliseren.
  • De franchisegever zal de training en oplei­ding van franchise­nemers en hun perso­neel (laten) verzorgen.
  •  De franchisenemer kan gebruik maken van centra­le, dus gunstiger afspraken met bij­voor­beeld de externe leveranciers maar ook met de bank, de ac­coun­tant, de verzekeraar en het recla­me­bu­reau.
  •  Investeringen zijn door de rui­me erva­ring van de franchiseorganisatie vrij nauwkeurig te bepa­len, waardoor fouten en finan­ciële tegenval­lers beperkt kunnen blijven. 
  • Een franchisenemer kan zich meer toeleg­gen op de commerciële kant van de onderne­ming,  zoals verkoop van producten en/of dien­sten, service en presentatie, dan zijn niet samenwer­kende colle­ga/co­n­current. Dit resulteert in een hogere omzet door de professi­onele aan­pak die vervolgens wordt gecombineerd met betere brutowinstmarges en lagere kosten. De interne processen en werkmethoden zijn immers uiterst efficiënt gemaakt. De winst die per saldo overblijft voor de zelf­stan­dige ondernemer/franchis­enemer is daardoor dikwijls hoger dan gemiddeld in de branche.

Voordelen voor de franchisegever

Voor een compleet beeld geven we hieronder in het kort enkele belangrijke voordelen van franchising voor de franchisegever: 
  • Goede werkbare organisatie, waarbij het accent niet ligt op de verhouding leverancier/afnemer, maar op een verhouding waarbij de marketing centraal staat, dus waar de leverancier en afnemer aan dezelfde kant staan met het gezicht naar de consument.
  •  Gemotiveerde dienstverlening en persoonlijke inzet. De franchisenemers zijn als zelfstandig ondernemer volledig verantwoordelijk voor de gang van zaken in hun eigen bedrijf. De motivatie en de persoonlijke inzet staan daarom op een hoog niveau.
  •  Hoge omzet door de professionele benadering van de markt.
  • Lagere kosten. Grootschaligheid geeft kostenvoordelen. Veelal kunnen door het grote inkoopvolume lagere inkoopprijzen worden gerealiseerd. 
  • Minder personeelsproblemen. De personeelsbezetting is de verantwoordelijkheid van de franchisenemer. Denk aan ziekte, waarbij de franchisenemer zelf voor een invalkracht zorgt.
  • Lagere overhead. Doorgaans vragen gedreven franchisenemers minder aandacht van het management dan filiaalleiders.

De nadelen van franchising

Het gewicht van de nadelen is voor ieder persoon verschillend. Bij franchi­sing wordt samenge­werkt door zelfstandige ondernemers. Uniformi­teit is essentieel voor het succes van de franchiseorganisatie. Belangrijk is dat je je prettig voelt in het “uniform”: de verschijningsvorm van de formule moet je passen. Aan de uniformiteit moet je je vooral in het begin niet ergeren, want dan gaat het in de toekomst zeker irriteren. Als franchise­nemer maak je gebruik van de formule. Het heeft geen zin om je bij een formule aan te sluiten als bijvoorbeeld de naam, de productenrange of de werkmethodiek je niet aan­staan.

Je moet op het moment van de start bereid zijn de over­eenge­ko­men vergoe­dingen te betalen. Je legt je vast voor een lange tijd. Het is dan ook rede­lijk dat je als franchisene­mer mag ver­wachten, dat de prijs die nu betaald moet worden voor het product c.q. het gebruik van de for­mule, ook in de toe­komst een juiste prijs zal blijken. Of met andere woorden: dat de franchiseorganisatie voldoende terug geeft voor het geld dat je betaalt.

Als franchisenemer ben je deel van een geheel. Als een collega-franchisenemer de naam van de organisatie schaadt, dan heb jij daar ook last van. Natuurlijk moet de franchisegever daarbij optreden, maar toch.

Het komt voor dat de franchisegever failliet gaat. Voor de franchisenemers heeft dat gevolgen. Niet dat je dan automatisch ook failliet gaat, maar de organisatie die je service verleent en vaak ook jouw toeleverancier is, valt weg. Je staat er – met je collega franchisenemers – alleen voor. Wat je bij voorbeeld ziet is, dat de franchisenemers zich na het faillissement van de franchisegever aansluiten bij een andere organisatie.

Contro­le en overleg moeten plaats­vinden om de con­tinuïteit en de kwali­teit van de formule te waarbor­gen. Dat betekent dat je een stuk vrijheid van han­delen moet willen opgeven bij het toetre­den tot een franchiseorganisatie. In een intensieve vorm van samen­wer­king is het geven en nemen. Niet iedereen is hiervoor geschikt en niet ieder­een wil dit ook.

Koelewijn en Partners

Drs. A. Koelewijn

Beantwoord door:
Albert Koelewijn
profielpagina


Gerelateerde vragen aan wat zijn de voor en nadelen van franchising:

voor -en nadelen van een fanchise onderneming
      [Gesteld in Franchising]
2007-12-09 11:15:04
over franchising
      [Gesteld in Franchising]
2007-12-17 11:12:16
nadelen plastische chirurgie
      [Gesteld in Plastische Chirurgie]
2008-05-05 19:07:09
Bemoeienis franchisgever verplichting niet nakome
      [Gesteld in Franchising]
2009-05-12 12:45:28
hoe werkt franchising?
      [Gesteld in Franchising]
2009-11-13 10:49:36

Gemiddelde score Franchising: 5.5 (124x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257121
    Beheerders:  1022

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+