Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

BTW-angels bij overdracht pand

[Gesteld op: 24-09-2009]

Toelichting:
Een privé-persoon heeft een bedrijfspand > 10 jaar op naam staan en wordt belast verhuurd aan een bedrijf. De privé-persoon verkoopt het pand aan een derde (een BV). De nieuwe eigenaar zal verhuur voortzetten en dit is voorlopig ook de hoofdactiviteit van de onderneming. Kan het pand zonder BTW geleverd worden, of heeft belaste levering de voorkeur en waarom ?
Antwoord:

In principe is de verkoop van het pand vrij van BTW, maar er kan worden gekozen voor levering met BTW. Aangezien de termijn van 10 jaar is verstreken zie ik daar geen voordelen in.
Voor de volledigheid volgt hierna de informatie van de belastingdienst:

In de meeste gevallen is de levering van een onroerende zaak vrijgesteld voor de btw. De verkoper en de koper kunnen in bepaalde gevallen echter kiezen voor heffing van btw. Dit is de zogenoemde optie voor belaste levering.

Wanneer is optie voor belaste levering mogelijk?

De verkoper en de koper kunnen kiezen voor een belaste levering als de koper de onroerende zaak ten minste 90% voor belaste prestaties gebruikt. Voor werkgeversorganisaties, assurantie/makelaardij in onroerende zaken, reisbureaus en ARBO-diensten, geldt dat zij de onroerende zaak ten minste 70% voor belaste prestaties moeten gebruiken.

De optie voor belaste levering is mogelijk voor ieder deel van een onroerende zaak dat in economisch opzicht zelfstandig is te gebruiken en te exploiteren, zoals een verdieping of unit in een bedrijfsverzamelgebouw.

Let op!

Als het gebruik voor belaste prestaties ook betrekking heeft op gebruik voor andere dan bedrijfsdoeleinden (bijvoorbeeld gebruik als woning), moet dit gebruik buiten beschouwing blijven bij het beoordelen of de koper aan het 90%- (of 70%-)criterium voldoet.

Wat zijn de gevolgen van een optie voor de verkoper en de koper?

Stel dat u een onroerende zaak hebt aangeschaft met berekening van btw en dat u die btw als voorbelasting in aftrek hebt gebracht. Verkoopt u de onroerende zaak binnen 10 jaar na aanschaf met vrijstelling van btw, dan moet u de bij aanschaf als voorbelasting afgetrokken btw gedeeltelijk herzien. Als u samen met de koper opteert voor belaste levering, blijft deze herziening achterwege.
Hebt u de bij aanschaf in rekening gebrachte btw niet kunnen aftrekken, dan leidt een vrijgestelde verkoop binnen 10 jaren na aanschaf niet tot herziening. Opteert u samen met de koper voor belaste levering, dan kunt u een deel van de bij aanschaf niet in aftrek gebrachte btw alsnog aftrekken.

Zie voor meer informatie en cijfermatige voorbeelden: herziening van voorbelasting bij verkoop binnen de herzieningsperiode.

U en de koper moeten er rekening mee houden, dat bij een optie voor belaste levering de door u verschuldigde btw wordt verlegd naar de koper.

Hoe komt de optie voor belaste levering tot stand?

De keuze voor optie voor belaste levering kunnen u en de koper vastleggen in de notariële akte van levering. Ook is het mogelijk gezamenlijk een verzoek voor belaste levering van een onroerende zaak bij de Belastingdienst in te dienen. Dit verzoek moet uiterlijk op het moment van levering zijn ingediend. Als de Belastingdienst het verzoek inwilligt, ontvangen u en de koper een beschikking. Als de keuze voor optie voor belaste levering is vastgelegd in de notariële akte, dan ontvangen u en de koper geen beschikking.

Wat moet in de akte of het optieverzoek worden vermeld?

In de notariële akte of het verzoek moet u de volgende gegevens vermelden:

  • een omschrijving van de onroerende zaak
  • het adres waar de onroerende zaak is gelegen
  • de kadastrale aanduiding
  • de datum waarop het boekjaar van de koper begint
  • de handtekeningen van de koper en de verkoper
  • een verklaring van de koper waarin staat dat hij de in rekening gebrachte btw ten minste voor 90% (of ten minste 70%) als voorbelasting in aftrek kan brengen

Let op!

Na afloop van het boekjaar, dat volgt op het boekjaar van aanschaf, moet de koper opnieuw aan de verkoper een verklaring afgeven, waarin hij aangeeft of hij aan de voorwaarden heeft voldaan. Een afschrift van deze verklaring stuurt hij aan de Belastingdienst.

Als achteraf blijkt dat de koper niet aan de voorwaarden van de 90%- of 70%-eis voldoet of het pand niet tijdig in gebruik heeft genomen vervalt de optie en is de levering alsnog vrijgesteld van btw. Dit kan financiële gevolgen hebben voor koper en verkoper. Zie gevolgen van het vervallen van de optie.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan BTW-angels bij overdracht pand:

Naast mijn onderneming ook mijn pand verhuren.
      [Gesteld in Administratie]
2015-01-19 18:08:00
Wat is Afvallen met H.C.G.? Bil vergroting?
      [Gesteld in Plastische Chirurgie]
2008-07-05 10:54:15
gemeente verplicht inhoudelijk een reac. te geven
      [Gesteld in Jurist-Zuid Holland]
2011-05-16 11:05:25
Wat te doen met mijn investering
      [Gesteld in Administratie]
2016-09-15 22:42:04
van vof naar stichting of bv
      [Gesteld in Bedrijfsformules]
2018-01-07 14:49:38

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+