Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Onderwijs » Basisonderwijs
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Basisonderwijs en krijg online een antwoord van de specialist in Basisonderwijs

Zelf een vraag over Basisonderwijs? Klik hier.
Meer vragen over Basisonderwijs.

Beheerder worden?

De rubriek Basisonderwijs heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Basisonderwijs Klik hier.

RSS over BasisonderwijsVragen over Basisonderwijs via RSS. Klik hier.
RSS over Basisonderwijs op jouw website?Vragen over Basisonderwijs op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BasisonderwijsVragen over Basisonderwijs via E-mail. Klik hier.

Hoe stimuleren wij het overdoen van groep 5?

[Gesteld op: 21-08-2009]

Toelichting:
Onze zoon van 9 doet groep 5 over omdat hij faalangst heeft en veel wordt afgeleid. Nu moet hij steeds zijn werk afmaken na schooltijd. Wat kunnen wij eraan doen om hem te stimuleren? Overigens hou de school rekening mee met zijn faalangst.
Antwoord:

Zo te lezen heeft uw zoon last van passieve faalangst. De angst om fouten te maken zorgt ervoor dat hij liever zijn schoolwerk niet maakt dan dat hij misschien fouten maakt. Belangrijk is nu dat u hem helpt te leren dat fouten maken niet erg is. Dit kan u bijvoorbeeld doen door zelf fouten te maken en hier luchtig mee om te gaan. Uw zoon ziet dan dat iedereen wel eens fouten maakt, maar dat dat niet erg is. U kunt ook met uw zoon bespreken dat hij in zijn schoolwerk best fouten mag maken.

Daarnaast kunt u werken met een beloningssysteem (eventueel in samenwerking met de leerkracht). Als uw zoon bijvoorbeeld zijn rekenwerk binnen de lestijd af heeft (en dus niet na schooltijd hoeft te blijven) dan krijgt hij een sticker van u. Heeft hij tien stickers "gespaard" dan mag hij die inruilen voor iets groters. Een keer een speciaal toetje uitzoeken bijvoorbeeld, of in het weekend tien minuutjes later naar bed. U weet vast wel wat voor uw zoon een leuke beloning is. Begin klein (dus met 1 vak) en voeg daar steeds iets aan toe. Zo moet uw zoon steeds meer zijn best doen om de beloning te krijgen. Ook kunt u zo de beloning "opvoeren". Mag uw zoon eerst al na tien stickers iets groters bedenken, dan voert u dit later op naar bijvoorbeeld 20 stickers.

In plaats van stickers kunt u ook kaarten gebruiken of (speelgoed)centjes, knikkers, stempels enz. Wilt u gebruik maken van stickers of stempels, dan is een kaart waarop deze verzameld worden erg leuk. Voor knikkers, centjes en dergelijke kunt u bijvoorbeeld een mooie pot of een mooi blikje gebruiken.

Het is handig als u dit systeem bespreekt met de leerkracht. Die kan er dan rekening mee houden en uw zoon tijdens het werken ermee stimuleren ("als je dit over tien minuten af hebt krijg je van papa en mama weer een sticker!")

Ik hoop dat u hiermee een beetje uit de voeten kunt. Hebt u nog meer vragen, dan kunt u altijd weer contact opnemen!

 
Reactie vraagsteller:
Beste Tirza,

Dank u wel voor uw reactie,

Het beloningssysteem had de school ook al voorgesteld en hebben wij direct ingevoerd vorig jaar. Ook heeft de school een drie stappenplan gemaakt met drie beertjes op zijn tafel. Het blijft echter erg moeilijk voor hem omdat hij zelf de lat schijnbaar erg hoog legt.

In onze dagelijkse gesprekken met hem hebben wij hem ook uitgelegd dat het ons helemaal niet uitmaakt hoe goed hij het doet als hij maar gewoon zijn best doet en het ook helemaal niet erg is dat hij iets niet snapt. Gewoon doorgaan met de volgende opdracht als je iets niet snapt zeggen wij altijd. Het vreemde is dat hij er alleen eigenlijk last mee heeft als er een toets is. Zijn rapport was eigenlijk erg goed daar lag het allemaal niet aan, het is de tijd druk waar hij niet mee om kan gaan en dan helemaal niets meer doet.

Het sparen van stickers en of kaartjes is een goed tip, dit gaan wij direct proberen. Wat bij hem ook erg goed werkt is dat wij beren trots zijn als hij zijn best heeft gedaan. We leggen hem dan uit dat het niet uitmaakt of hij alles binnen de tijd af heeft als hij maar doorgaat en zijn best blijft doen.

Vr.gr.

Pamela en Jero Driessen
 
Antwoord Beheerder:
Ik hoop dat het gaat lukken met uw zoon. Ik denk dat u al prima op de goede weg bent!

Vriendelijke groeten!
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Basisonderwijs:
Lesmateriaal


Gerelateerde vragen aan Hoe stimuleren wij het overdoen van groep 5?:

wat hebben subculturen in de maatschappij gebracht
      [Gesteld in Subculturen]
2007-04-07 21:23:48
Hoe moet een leerkracht omgaan met jeugdcultuur?
      [Gesteld in NLP]
2009-01-04 12:59:54
blijven zitten
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-07-22 10:35:12
groep 0 halve dagen
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-08-26 10:34:48
Een heel schooljaar halve dagen, mag dat?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-10-07 21:10:37

Gemiddelde score Basisonderwijs: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+