Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

particulier importeren en verkopen, hoe moet dat?

[Gesteld op: 23-06-2009]

Toelichting:
Ik zou spullen willen importeren uit landen buiten de EU om op markten en e-bay te verkopen (van particulieren, bijv. handgemaakte sieraden of van bedrijven/groothandels), en heb al veel gegoogeld over BTW of vergunningen maar kom er niet uit! Ik begrijp dat als particulier ik geen BTW nr nodig heb, maar zou dat beter zijn om het te mogen aftrekken van aankopen in NL? of kan je het niet terugvragen omdat je het als particulier ook niet factureert dus niet afdraagt? Inschrijven KvK hoeft als part. ook niet, lees ik overal, maar ergens anders zag ik staan dan 'handel geen vrij beroep' is, dus inschrijven wÚl verplicht? Als de goederen verstuurd worden moeten er invoerrechten betaald worden, maar hoe/waar? En op een markt of braderie te staan, in het hele land, moet ik dan ook nog een vergunning hebben? Of kan het allemaal heel simpel: gewoon inkopen en online verkopen met als enige verplichting de inkomsten aan de belasting opgeven? Dat zou fijn zijn.... Bij voorbaat dank!
Antwoord:

Uit uw verhaal blijkt dat u nog slecht bent geinformeerd, dus ik zal u in het kort de hoofdlijnen weergeven.
De eerste vraag is: bent u particulier of ondernemer? Een particulier mag namelijk af en toe wel wat in- en verkopen, zonder dat de opbrengst belast is voor de inkomstenbelasting, maar als u regelmatig op markten e.d. gaat staan, en de omvang van de handel is groter, dan wordt u door de belastingdienst beschouwd als ondernemer. U heeft dan de verplichting om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, waarna u zich als ondernemer moet aanmelden bij de belastingdienst. Doet u dit niet, dan kunt u later een naheffing met boete verwachten als u wordt betrapt (bijv. bij verkoop op een markt). Want als u zich aanmeld bij de belastingdienst, dan blijkt niet alleen dat u uw inkomsten voor de inkomstenbelasting moet opgeven als "winst uit onderneming", maar u wordt ook verplicht om BTW aan de belastingdienst af te dragen over uw verkopen.
Dat betekent ook wel dat de BTW die u betaalt over uw inkopen kunt terugvragen bij de belastingdienst.

Als u echter particulier bent omdat uw handel zeer bescheiden is, dan hoeft u geen BTW af te dragen, maar kunt u ook geen BTW terugvragen. Een particulier kan zich ook niet bij de KvK inschrijven, maar als u gaat handelen wordt u ondernemer, en is inschriving verplicht.
Ik hoop dat e.e.a. tot zover duidelijk is.

Wat betreft de invoerechten: als u goederen invoert moet u altijd invoerrechten en BTW betalen. Dit doet u bij de douane, waar de goederen moeten worden aangemeld bij invoer.

Als u op een braderie wilt staan moet u zich daarvoor aanmelden bij de organisator. In de regel is daar geen vergunning voor nodig, maar de organisator kan u daar over informeren.
Als u op een wekelijkse markt wilt staan dan heeft u wel te maken met een marktvergunning. Bovendien mag u daar niet zo maar bij aansluiten, in de regel bepaalt de marktmeester wie er mag staan, en er zijn vaak wachtlijsten voor.
Als u informeert bij marktkooplui dan weet u al snel hoe de vork in de steel zit.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan particulier importeren en verkopen, hoe moet dat?:

bevoegdheid executeur
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2011-11-23 14:46:39
onenigheid wel of niet verkoop goederen uit erfeni
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2011-11-25 12:39:15
Particulier of onderneming?
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2012-10-20 12:31:42
outlook express importeren op mac
      [Gesteld in Computersoftware]
2012-11-22 15:59:17
Afdragen en terugvragen van btw als particulier
      [Gesteld in Accountancy]
2018-05-06 10:31:21

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257311
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+