Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Bedrijfsformules
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Bedrijfsformules en krijg online een antwoord van de specialist in Bedrijfsformules

Zelf een vraag over Bedrijfsformules? Klik hier.
Meer vragen over Bedrijfsformules.
De huidige beheerder van de rubriek Bedrijfsformules:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via RSS. Klik hier.
RSS over Bedrijfsformules op jouw website?Vragen over Bedrijfsformules op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via E-mail. Klik hier.

Financien bijhouden voor eenmanszaak

[Gesteld op: 07-04-2009]

Toelichting:
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik een eenmanszaak. Mijn hobby, het maken van websites, was zodanig uit de hand gelopen dat ik er een professioneel tintje aan wou geven door er een eenmanszaak voor te laten te registreren. Ik ben student en mijn inkomsten komen voort uit het maken van de websites.

Vraag 1:
Bij het registreren van de eenmanszaak was mij verteld dat ik een heel pakket van de belastingdienst zou ontvangen met informatie over het bijhouden van de administratie. Dit bleek achteraf maar enkele A4-tjes te zijn, wat mij op de eerste vraag brengt:
- Hoe moet ik de administratie bijhouden?
Klopt het dat het “bewaren” van alle rekeningen en alle facturen voldoet? Of moet ik nog meer bijhouden?

Vraag 2:
In de brief van de belastingdienst staat dat mijn belastingmiddel “omzetsbelasting” is. Kan ik hieruit concluderen dat ik over de facturen 19% btw moet vragen? (mij was tijdens de registratie verteld dat ik wellicht in aanmerking zou komen voor het 0% tarief, gezien de lage inkomsten)

Vraag 3:
Ik heb voor mijn werk een computer nodig. Een jaartje geleden heb ik een LCD scherm gekocht voor het maken van de websites, echter was ik destijds niet in het bezit van een kvk/btw nummer. Is het mogelijk dat mijn eenmanszaak dit LCD scherm overkoopt van mijzelf als particulier zijnde? (zodat ik deze kan gebruiken voor mijn werk). Is het ook mogelijk een laptop van mijzelf over te kopen voor de eenmanszaak (gezien ook deze voor de eenmanszaak gebruikt wordt…)

Vraag 4:
Als ik een site koop voor de eenmanszaak van een particulier (een medestudent zonder kvk/btw nummer) voor b.v. €500,- Kan ik deze kosten dan als “kosten” opnemen in mijn balans?

Alvast heel erg bedankt!
Jeffrey
Antwoord:

Goedendag, dat zijn een aantal vragen, waar ik hierna zal proberen afdoende antwoord te geven. Als het onduidelijk blijft, stel dan gerust nog meer vragen via een reactie.

Vraag 1: De belastingdienst heeft een starterspakket ontwikkeld, bestaande uit een handboek Ondernemen, een starterskrant etc.. Deze had u bij uw inschrijving bij de belastingdienst moeten ontvangen. Heeft u deze niet, dan kan dit alsnog worden opgehaald bij de belastingdienst, of wellicht de Kamer van Koophandel. Ook kunt u dit downloaden via http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html

U kunt daar een heleboel informatie vinden, maar alvast een antwoord op uw vraag over de administratie: U moet in ieder geval alle basisstukken minimaal 7 jaren bewaren, en dat zijn alle rekeningen, facturen, bankafschriften, km-registraties etc. Op basis daarvan moet u een administratie bijhouden. Dit kan bijvoorbeeld in Excel, dan maakt u een overzicht van de kosten en de opbrengsten (beiden met aparte vermelding van de BTW). Ook heeft u te maken met investeringen, die u verspreid over meerdere jaren moet afschrijven. Deze administratie moet zodanig zijn dat de totalen gebruikt kunnen worden voor het opstellen van de jaarrekening (balans en winst- en verliesrekening) en dat daarvandaan makkelijk de basisstukken gevonden kunnen worden. U wordt dus aangeraden de basisstukken te nummeren.

Vraag 2: De Belastingdienst heeft aangegeven dat u in aanmerking komt voor BTW-aangiftes, omdat uw activiteiten BTW-belast zijn. Dat betekent dat u (maar ook alle anderen die dit werk doen) BTW in rekening moeten brengen over hun omzet. Als hier onderscheid zou worden gemaakt, zou er in zekere zin sprake zijn van valse concurrentie. U bent dus verplicht om BTW in rekening te brengen, BTW-aangifte te doen, en de BTW af te dragen aan de belastingdienst. Dat betekent ook dat u de BTW op betaalde kosten kan terugvorderen bij de belastingdienst. Wat men bedoelde bij de melding dat u wellicht geen BTW hoefde te betalen, is dat u wellicht in aanmerking komt voor de Kleine Ondernemersregeling (KOR), die inhoudt dat als het totale BTW-bedrag op jaarbasis minder bedraagt dan € 1.345, dat u de BTW dan niet hoeft af te dragen. Maar u moet dit dus altijd wel in rekening brengen, en uw facturen moeten voldoen aan de factuurvereisten, wat o.a. betekent dat u BTW-nummer en KvK-nummer op uw facturen vermeld.

Vraag 3: U kunt zowel scherm als pc overbrengen naar de eenmanszaak. Dit doet u met een simpele journaalpost in uw boekhouding: U neemt dit op als investering, en verhoogt daarmee uw ondernemingsvermogen. Jaarlijks mag u dan 20 % ten laste van het resultaat boeken als afschrijvingskosten.

Vraag 4: Als u kosten maakt voor de onderneming mag u deze altijd in mindering brengen op de winst, of u dit nu bij een particulier koopt, of bij een ondernemer, dat maakt niets uit.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Bedrijfsformules:
AlliantiesFranchisingMulti-level-marketing


Gerelateerde vragen aan Financien bijhouden voor eenmanszaak:

Structuur BV en Holding meerdere bedrijven
      [Gesteld in Bedrijfsformules]
2009-11-27 22:22:23
Eenmanszaak-BV
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2013-11-26 15:50:16
Eenmanszaak inbrengen in VOF.
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2015-09-01 18:54:18
Eenmanszaak in een VOF
      [Gesteld in Administratie]
2016-04-06 22:09:49
In 2015 een eenmanzaak, in 2016 een BV
      [Gesteld in Administratie]
2016-07-19 15:44:39

Gemiddelde score Bedrijfsformules: 8.3 (619x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+