Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Concrete vragen afrekening VOF

[Gesteld op: 18-03-2009]

Toelichting:
Goedemorgen,

Heb/had met 1 vennoot een VOF sinds mei 2005. Flink geinvesteerd, nog geen winst gemaakt (maar positief gestemd over de vooruitzichten), een VOF-contract. Vennoot per 1-11-2008 uitgestapt (overigens aan mij medegedeeld met een stuk ter ondertekening nadat de vennoot zich al had uitgeschreven bij de KvK). Afsplitsing agv beduidend verschil in zakelijk inzichten. Zaken staan scherp maar nog steeds in redelijk goed overleg. Heb VOF laten omzetten naar eenmanszaak.
Veel nuttige info op deze site gevonden maar heb concrete vragen.

1 - Klopt het dat de afrekening moet plaatsvinden obv waarde van het bedrijf op 1-11-2008 ? Ergo, cnf contract heeft de vennoot dus recht op 50% hiervan ?

2 - Heb ik het juist dat de bedrijfswaarde wordt bepaald o.b.v. de balans minus de nog af te lossen schulden aan de bank op dat moment ?

3 - Is het juist, dat in deze balans de afschrijvingen worden meegenomen ? (lijkt mij van wel, vennoot twijfelt hieraan en hanteert als claim 50% van de waarde excl btw over alles wat er is aangeschaft en geinvesteerd in de laatste 3 jaar zonder investeringsafschrijvingen).

4 - Vennoot is in de veronderstelling, dat er aanspraak kan worden gemaakt op 50% van zowel de investeringen alsmede aanschaffingen welke als kosten (lager dan 450 euro). M.i. worden alleen de investeringen meegenomen (incl de afschrijvingen, zie ook vraag 3).

5 - Voor het afrekenen moet ik de vennoot uitkopen door geld te betalen ? Ik mag goederen aanbieden, maar dit mag worden geweigerd. Dit is mij helder. Vraag is of het omgekeerde ook geldig is: Mag de scheidende vennoot goederen claimen en mag ik weigeren deze af te staan ?

6 - Na bijna 3 jaar is de fiscus op bezoek geweest voor boekencontrole. Voorlopige constatering is dat VOF niet als onderneming wordt aangemerkt. Opgelopen (aanvangs)verliezen zijn geparkeerd obv art 10.3. VOF krijgt tot 2010 de gelegenheid de onderneming (ik blijf het wel zo benoemen) rendabel te maken. Nu vennoot eruit is gestapt is de vraag in hoeverre die geparkeerde verliezen vanaf 2010 worden verrekend met de dan te maken winsten. Volgens het VOF-contract zaten we er beiden voor 50% in (winsten en verliezen). De fiscus geeft mij erg schimmige antwoorden waar ik niet mee uit de voeten kan. Hoe werkt dit nu en welke strategie is wijsheid?

Ik wil de afhandeling zakelijk zuiver op de graat laten lopen, en mij niet inlaten met handje-klap-methoden.

Ik verneem bijzonder graag uw gewaardeerde antwoorden.
Antwoord:

Door het uitstappen van uw partner is de VOF automatisch beeindigd per 1-11-2008, en omgezet in een eenmanszaak. Gelukkig heeft u een VOF-contract, want daar moet precies in staan hoe te handelen in deze situatie.
In reactie op uw vragen:

1. Er moet een jaarrekening van de VOF worden opgesteld over de periode 1-1-08 tot 1-11-08, omdat de VOF op die datum is geeindigd. Als er daarna winsten zijn gemaakt, dan heeft uw ex-partner daar geen rechten op. Als er daarna verliezen zijn gerealiseerd, dan kan ik mij voorstellen dat deze wellicht voor een deel wel worden toegerekend aan de VOF-periode, omdat deze wellicht het gevolg zijn van het opeens uittreden van uw partner.
Uit de aldus opgestelde jaarrekening blijkt een resultaat. Daarvan wordt 50 % toegevoegd aan het kapitaal van u, en 50 % aan het kapitaal van uw ex-partner. Op deze manier komt in de balans een kapitaal te staan, wat u moet afrekenen met uw ex-partner. Dit kan ook negatief zijn, wat betekent dat hij aan de VOF moet betalen.

2. De waarde  van het bedrijf is meer dan alleen uit de jaarrekening van de VOF blijkt; u ziet namelijk winstmogelijkheden, en die moeten ook worden gewaardeerd. U dient uw ex-partner dus een bedrag te betalen voor deze goodwill.

3. De claim van uw ex-partner is onzin. Uiteraard moet er worden afgeschreven. Deze afschrijvingen moeten wel zo reeel zijn dat de huidige boekwaarde vrijwel gelijk is aan de waarde bij verkoop.

4. U beiden bent teveel op detailniveau bezig. U moet niet gaan discussieren over alle onderdelen van de balans, maar zoals bij antwoord 1 gesteld afrekenen op basis van het vermogen van de VOF, zijnde het verschil tussen alle bezittingen en alle schulden. Wel moet u dus vanuit uw eenmanszaak een bedrag betalen aan de VOF voor overname van de inventarissen en goodwill, en dat gebeurt op basis van "handje-klap". U moet het samen eens worden over een totaalbedrag.

5. In principe is uw ex-partner voor 50 % eigenaar van alle bezittingen van de VOF, en mag hij daar over beschikken. Maar als er een deal is gemaakt dat u met uw eenmanszaak alle bezittingen van de VOF overneemt, dan heeft hij daar uiteraard geen rechten meer op. Ik raad u ook aan om het VOF-contract op dit punt goed door te nemen. Vaak staat daar namelijk in opgenomen dat de partner die uitstapt uitgekocht moet worden, dus met geld. 

6. Heel bijzonder dat u 3 jaar lang samen eeen onderneming drijft, en dat u nu niet wordt beschouwd als ondernemer. Dit kan ik mij alleen voorstellen als u dit doet naast een regulier dienstverband. Als dit fulltime werk betreft, raad ik u aan om hiertegen bezwaar te maken. De belastingdienst heeft deze conclusie in ieder geval getrokken op basis van de voortdurende verliezen, en kennelijk verwachten zijn niet dat er winsten zullen worden gemaakt.
Maakt u in de toekomst alsnog winsten met uw eenamnszaak, dan kunt u de gemaakte verliezen alsnog verrekenen, maar allen voor het deel wat aan u was toe te rekenen. Uw ex-partner daarentegen is niet meer in de gelegeneheid om aan te tonen dat de onderneming winstgevend te maken is, en ik vermoed dan ook dat hij niets meer heeft aan deze geparkeerde verliezen.
Het enige wat ik u kan aanraden is: ga winst maken.

Succes!

 

 

 
Reactie vraagsteller:
Mag ik u bijzonder bedanken voor uw snelle en uitermate heldere antwoord.
We kunnen hier uitstekend mee verder.
Ik heb uw antwoord gewaardeerd met een 10 !


Vriendelijk dank,

Frans Ellinger
www.sounddecision.nl
 
Antwoord Beheerder:
Graag gedaan.
Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Concrete vragen afrekening VOF:

Contractbreuk en vakantiege niet uit willen betale
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Zuid Holland]
2009-02-16 18:53:45
Na eindafrekening salaris als nog doorbelastingen
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Noord Brabant]
2009-05-21 12:54:25
Rechten inzake teruggaaf stookkosten woningstichti
      [Gesteld in Verhuizen]
2011-01-10 12:25:51
Eindafrekening servicekosten kamerverhuur
      [Gesteld in Contractenrecht]
2012-07-15 15:57:18
Afrekkening stokkosten
      [Gesteld in Huurrecht]
2015-03-24 12:06:19

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257296
    Beheerders:  1022

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+