Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Client wil restbedrag van factuur niet betalen

[Gesteld op: 13-03-2009]

Toelichting:
Wij hebben in opdracht van de client schilderwerkzaamheden uitgevoerd.
Het gaat in totaal om een bedrag van ongeveer 10000 euro. Grotendeels is deze factuur betaald.
Vanwege een paar problemen inzake ingehuurde personeelsleden hebben wij het werk later zelf weer moeten herstellen, dat hebben wij dan ook uiteraard gedaan.
Wij hebben toen een factuur gestuurd met het openstaande bedrag van ongeveer 1800 euro.
Client heeft na het ontvangen van de factuur een hele tijd niets van zich laten horen, wij hebben toen een herinnering gestuurd.
Waarop wel een reactie kwam en dat is het volgende dat de client nog niet helemaal tevreden is met sommige werkzaamheden.
Client was van mening dat wij hadden moeten vragen of het werk nu naar behoren was gedaan.
Wij hebben toen aangegeven waarom hij pas reageerde na de 1e herinnering, na onze mening reageer je direct als je niet tevreden bent over de werkzaamheden.
Wij hebben client gebeld om een afspraak te maken om de garantie werkzaamheden uit te voeren.
Client gaf toen aan dat hij het openstaande bedrag van ongeveer 1800 euro pas gaat betalen als de garantie werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Wij hebben toen aangegeven dat het openstaande bedrag niet reeel is ten opzichte van de garantie werkzaamheden en dat wij het op prijs zouden stellen dat client drie kwart van het openstaande bedrag over zou maken.
Client gaat hier niet mee akkoord en gaat een andere schilder vragen om deze werkzaamheden uit te voeren.
Wij hebben middels een 2e herinnering dit ook aangegeven bij client dat het niet reeel is om het gehele bedrag achter te houden.
Welke stappen kan ik nu ondernemen.
In afwachting van uw reactie.
Met vriendelijke groet,
I.B.
Antwoord:

U had inderdaad de zaak sneller en netter kunnen afhandelen als u na afronding van uw werkzaamheden had gevraagd of de klant tevreden was, en daarvoor had laten tekenen (opleveringsrapport). Het gaat natuurlijk om een groot bedrag, en daar mag de klant toch wel kwaliteit voor vragen. Ook had u, toen de klant niets van zich liet horen na ontvangst van de factuur, wat actiever kunnen zijn, met een telefoontje om te vragen of er nog klachten waren.

Juridisch gezien is de zaak echter heel eenvoudig; u heeft werk verricht voor een afgesproken prijs, en u moet hiervoor worden betaald. Kennelijk bent u het met de klant eens dat er herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. De klant moet u in de gelegenheid stellen deze werkzaamheden te verrichten, en daarna moet de klant alles betalen. Het is jammer dat u eerst vraagt om een deelbetaling, want dat wijst op wantrouwen van uw kant, en daardoor vertrouwt de klant u weer niet, en krijg je een patstelling. En de klant denkt dat nu op te lossen door een andere schilder het werk te laten verrichten. Dat is maar een gedeeltelijke oplossing, want daarna komt toch wer een discussie met u. De kosten van deze andere schilder moet u namelijk betalen, omdat u het herstelwerk niet uitvoert terwijl u daarvoor wel in de gelegeneheid wordt gesteld. Maar dit wordt dus gesaldeerd met het bedrag van 1800 euro waar u recht op heeft, en dat saldo kunt u innen via een incassobureau, of (als dit niets oplevert) via een advocaat, maar dan wordt het een procedure voor de rechtbank, met vervelende kosten.
Ik raad u aan om het niet zo ver te laten komen, want dit kan nog een lange zaak worden, en kost alleen maar negatieve energie.
Toon uw goede wil, bel de klant op, biedt hem excuses aan voor het getoonde wantrouwen, ga komende week een paar uurtjes langs om het herstelwerk uit te voeren, en spreek met hem af dat hij direct na afloop uw 1800 euro contant betaalt, nadat hij volledig tevreden is over het opgeleverde werk. Daarmee is alles snel opgelost, en kunt u verder met uw ondernemerswerkzaamheden.
Als de klant hier echter niet op in wil gaan, en toch de andere schilder wilt inschakelen, dan moet u hem direct een (aangetekende) brief sturen waarin u het aanbod nog eens herhaalt, en aangeeft dat hij er niet op in wil gaan. Dan staat u namelijk in een juridische procedure veel sterker. Zolang er namelijk niets op papier ligt moet de rechter zich baseren op uitspraken, en die komen nooit overeen.

 
Reactie vraagsteller:
Ik geloof niet dat u mijn vraag helemaal begrijpt.
Door omstandigheden van beide kanten konden de werkzaamheden niet achter
elkaar worden uitgevoerd.
En ik ben van mening dat je als client niet akkoord bent met sommige
uitgevoerde werkzaamheden dat je dan wat van je laat horen.
En het bedrag wat nog openstaat van ongeveer 1800 euro komt niet overeen
met de garantie werkzaamheden die nog uitgevoerd moeten worden, dit zal
ongeveer nog 1 dag zijn om dit te herstellen.
Ik heb client daarom ook voorgesteld om alvast een deel over te maken naar ons.
En wat betreft het wantrouwen, wij hadden met client afgesproken dat wij deel
facturen zouden sturen omdat het om een groot bedrag ging.
Daar heeft client zich ook niet altijd aan gehouden en heb ik achteraan moeten
bellen.
In afwachting op uw reactie.
Met vriendelijke groet,
I.B.
 
Antwoord Beheerder:
Ik heb uw vraag prima begrepen. Naar mijn mening is uw houding te passief geweest; u verwacht van de klant dat deze het zegt als deze niet akkoord gaat, en wacht op de betaling. De klant verwacht dat u een oplevering doet, en wacht dus met betalen. Als beiden wachten, dan gebeurt er niets. Het is echter niet volledig aan de klant te wijten dat er niets gebeurt, daar bent u dus zelf ook oorzaak van.
Het valt mij tegen dat het gaat om een volle dag met herstelwerkzaamheden, want dat betekent juridich dat uw werk echt onder de maat was, en dat de klant al snel in het gelijk wordt gesteld door de rechter.
Daarom mijn voorstel dat u de herstelwerkzaamheden gaat uitvoeren, tegen contante betaling van alles ineens. De klant heeft namelijk geen reden om een deel vooraf te betalen, en de rest achteraf. Zijn enige belang is dat de werkzaamheden zo snel mogelijk worden uitgevoerd, zodat het hoofdstuk kan worden gesloten. Hij zal dus zeker bereid zijn om te betalen, maar dan moet u wel de werkzaamheden uitvoeren. Dus vandaar nogmaals mijn advies: stop met discussieren, ga aan het werk, en handel de financieen direct af.
Daarbij nog een suggestie: Geef de klant nog iets extra's, een bloemetje of zo, om het goed te maken. Daarmee bereikt u dat hij wellicht toch nog tevreden over u is, en u zult aanbevelen bij anderen. Een kleine moeite, maar daarmee kunt u weer werk binnenhalen.
Tot slot: ik zeg hier niet mee: "de klant heeft altijd gelijk", maar is zeg hier wel mee dat het geen kwaad kan om klanten tevreden te stellen.
Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Client wil restbedrag van factuur niet betalen:

Mag Belastingdienst mij houden aan zorgplicht
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2010-09-27 21:37:39
Wat kan ik nog doen?
      [Gesteld in schuldadvies & schuldbegeleiding]
2012-08-16 23:14:05
Juridische kosten betalen terwijl factuur betaald?
      [Gesteld in Midden- & Kleinbedrijf]
2009-03-19 12:51:04
Moet postadres betalen ipv besteller?
      [Gesteld in Financieel]
2009-03-29 09:11:31
Betalen voor gasboiler Eneco Tempus??
      [Gesteld in Energie]
2011-08-23 14:12:10

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (900x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Ad Appel
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  258148
    Beheerders:  1029

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  172 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+