Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Aandoeningen & Ziekten » Neurologische Stoornissen » Chronisch Vermoeidheidssyndroom
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Chronisch Vermoeidheidssyndroom en krijg online een antwoord van de specialist in Chronisch Vermoeidheidssyndroom

Zelf een vraag over Chronisch Vermoeidheidssyndroom? Klik hier.
Meer vragen over Chronisch Vermoeidheidssyndroom.

Beheerder worden?

De rubriek Chronisch Vermoeidheidssyndroom heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Chronisch Vermoeidheidssyndroom Klik hier.

RSS over Chronisch VermoeidheidssyndroomVragen over Chronisch Vermoeidheidssyndroom via RSS. Klik hier.
RSS over Chronisch Vermoeidheidssyndroom op jouw website?Vragen over Chronisch Vermoeidheidssyndroom op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Chronisch VermoeidheidssyndroomVragen over Chronisch Vermoeidheidssyndroom via E-mail. Klik hier.

Als ik naar bed ga dan slaap ik pas rond 01.00

[Gesteld op: 24-05-2007]

Toelichting:
Ik ga zelf rond 22.30 uur naar bed toe en dan val ik heel laat in slaap.
Ik zit alleen maar om me heen te kijken te denken. Ik ga tot 500 tellen om te proberen in slaap te vallen maar het lukt niet.
Als ik s avonds actief ben bijv ik ga naar de bingo tot 22.30 uur dan val ik pas rond 02.00 uur in slaap ik moet elke dag om 07.10 uur op dus ben vaak moe rond 15.00 en naar het eten 17.30.
Wat moet ik doen. Ik ben een beetje een strss persoon en maak me eigen altijd vaak druk om van alles Help ik ben pas 23 jaar.
Antwoord:
Misschien heeft u een probleem met de schikking van uw activiteiten. Helaas kan ik dit moeilijk corrigeren op basis van jouw informatie. U kan alvast proberen om de slaaphygiëne regels te volgen.
Een gezonde slaap kan o.a. worden verkregen door:
(1) Slaap-gestuurd slapen
- gaan slapen als men zich slaperig voelt. In dat geval niet in bed lezen of TV kijken.
- opstaan en iets ontspannends doen als men geen slaap (meer) heeft
- enkele uren voor het slapen gaan geen dutjes meer doen
- vermijden van (al te) actieve geestelijke of lichamelijke arbeid voor het slapen gaan.
(2) Regelmatig dag- en nachtritme
Dit kan o.a. worden bereikt door op geregelde tijden naar bed te gaan en op te staan, ook in het week-end.
(3) Goede slaap-omgeving
Goed bed, matras en kussen, juiste (slaap)kamertemperatuur, voldoende luchtventilatie, voldoende geluidsisolatie, geen opzichtige wekker.
(4) Gematigde voeding- en drinkgewoonten
Gebruik enkele uren voor het slapen gaan geen overvloedige maaltijden, geen koffie, thee, cola, of cacoa, weinig of geen alcohol of andere drugs.
(5) Juiste lichaamsbeweging
Doe regelmatig (ca. 3-4 x per week) voldoende (15-60 minuten) lichaamsbeweging (o.a. wandelen, sporten, home trainers). Dit verlaagt het gemiddelde stress-niveau. Sporten vroeg in de avond bevordert in het algemeen een goede slaap.
Doe geen intensieve lichaamsbeweging of sport vlak vóór het slapen gaan.

14 regels voor betere slaap
1. Slaap enkel zoveel als nodig is om u fris te voelen tijdens de volgende dag. Door de tijd in bed te beperken wordt de slaap vanzelf verbeterd. Teveel tijd in bed spenderen leidt tot onderbroken en oppervlakkige slaap.
2. Sta op omstreeks eenzelfde tijdstip, iedere dag van de week. Op regelmatige tijdstippen wakker worden geeft automatisch aanleiding tot regelmaat bij het inslapen.
3. Dagelijkse lichaamsbeweging in de ochtend of vroege namiddag (niet in de late namiddag) verbetert de slaap.
4. Isoleer de slaapkamer tegen lawaai en licht.
5. Zorg voor een ideale temperatuur in de slaapkamer. Overdreven warmte of koude kan de slaap verstoren.
6. Zowel honger als een volle maag kunnen slaap verstoren. Een lichte snack vóór het slapen gaan kan de slaap bevorderen.
7. Vermijd om grote hoeveelheden water te drinken in de avond, zodat nachtelijk opstaan om te plassen voorkomen wordt.
8. Vermijd cafeïne bevattende dranken (koffie, thee, cola) in de namiddag en de avond.
9. Het chronisch gebruik van tabak verstoort de slaap, omdat nicotine opwekkende effecten heeft.
10. Vermijd alcohol, vooral 's avonds. Alhoewel alcohol soms het inslapen bevordert, heeft het toch een slaapverstorend effect in de tweede helft van de nacht.
11. Indien u nerveus of gefrustreerd wordt omdat u niet kunt inslapen, doet u er best aan om op te staan, naar een andere kamer te gaan en u wat te ontspannen. Het heeft geen zin om inspanningen te doen om in slaap te geraken, want dit lukt toch niet.
12. Zo het voorkomt dat u veel ligt te piekeren in bed, doet u er goed aan om 's avonds een pieker(half)uurtje in te lassen vooraleer u gaat slapen. Zodoende is geen noodzaak meer tot nadenken op het ogenblik dat u te bed gaat.
13. Als u teveel naar de wekker kijkt tijdens de nacht, of indien het geluid van de wekker u hindert, verwijder dan de wekker uit uw nabijheid.
14. Gebruik niet meer dan twee- tot driemaal per week een slaappil.

Hopelijk helpen deze tips je al wat verder. Indien niet kan u met mailen op elke.vanhoof@uhasselt.be en dan maken we eens een afspraak.
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Als ik naar bed ga dan slaap ik pas rond 01.00:

Slapeloosheid
      [Gesteld in Chronisch Vermoeidheidssyndroom]
2006-12-06 19:09:46
geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27
hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
Van wie zijn nu de uitzendrechten van het voetbal?
      [Gesteld in Sportrecht]
2009-12-02 20:49:21
hoe maak je een spreekbeurt over kickboksen
      [Gesteld in Kickboksen]
2010-03-30 18:30:49

Gemiddelde score Chronisch Vermoeidheidssyndroom: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+