Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Verslaving » Eetverslaving
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Eetverslaving en krijg online een antwoord van de specialist in Eetverslaving

Zelf een vraag over Eetverslaving? Klik hier.
Meer vragen over Eetverslaving.

Beheerder worden?

De rubriek Eetverslaving heeft momenteel nog geen beheerder.

Meld je aan als beheerder voor de rubriek Eetverslaving Klik hier.

RSS over EetverslavingVragen over Eetverslaving via RSS. Klik hier.
RSS over Eetverslaving op jouw website?Vragen over Eetverslaving op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over EetverslavingVragen over Eetverslaving via E-mail. Klik hier.

Gezond voedingsschema?

[Gesteld op: 24-05-2007]

Toelichting:
Na 12 jaar anorexia en ernstig ondergewicht lukt het mij nog niet om 'normaal' te eten. Ik heb nu juist vaak last van 'overeten' of eetbuien. Ik zit nu op de grens van overgewicht en daar baal ik erg van. Door problemen met mijn gewrichten kan ik ook niet echt sporten. Wat is een gezond voedingsschema voor iemand die niet aan sport doet en graag wat wil afvallen maar ook gezond wil worden? Graag uw reactie! Alvast bedankt, Anouk
Antwoord:
Beste Anouk,

Ik wil allereerst tegen je zeggen, dat het verstandig is om niet alleen te vragen wat een gezond voedingsschema is voor iemand die wil afvallen en niet echt kan sporten, maar dat je er ook bij vermeld dat je een verleden hebt van ondergewicht en anorexia en dat je nu last hebt van eetbuien. Dat geeft aan dat je dus al jaren worstelt met eten en gewicht. Ik begrijp dat het nu moeilijk voor je is om op de grens van overgewicht te zitten, terwijl dit eerder andersom is geweest.
Bij overeten en eetbuien zijn maaltijden overslaan, te weinig eten, te grote porties, stress en vermoeidheid vaak een valkuil. Waarschijnlijk herken je inmiddels misschien wel je eigen persoonlijke valkuilen.
Het feit dat je nu in gewicht bent aangekomen zal waarschijnlijk te maken hebben met het overeten en de eetbuien. Dat zou betekenen als je hier geen last meer van hebt en een normaal voedingspatroon er op na houdt, je ook gewicht zou verliezen. je lichaam zou zeker de tijd hiervoor nodig hebben, om weer een honger- en verzadigingsgevoel te krijgen en ook om weer te stabiliseren. Om dat proces weer op gang te krijgen zijn regelmaat en structuur erg belangrijk. Vaak blijkt ook dat kleinere porties verdeelt over meerdere (6x) momenten op een dag kunnen helpen.
Voor een vrouw van middelbare leeftijd en met een weinig actieve leefstijl zijn 2000 kcl per dag aanbevolen. Hier zou ik me ook gewoon aan houden. op de site van het voedingscentrum is dit ook precies na te lezen.
Ik zou het verdelen over 6 moment per dag dat betekent:
ontbijt: 2 boterhammen (belegd met halvarine 1x kaas en 1 x zoet) , een glas melk, thee of koffie
tussendoor: een plak ontbijtkoek en een stuk fruit (of glas vruchtensap), thee of koffie naar keuze
lunch: 3 boterhammen (belegd met halvarine en 1x kaas, 1x vleeswaren, 1x zoet), een glas melk.
tussendoor: een koekje en een stuk fruit (of glas vruchtensap)
avondeten: 200 gram groenten (4x opscheplepel), 200 gram aardappelen (of rijst, of pasta, ook 4x opscheplepel), 120 gram vlees, vis of gevogelte.
tussendoor: schaaltje yoghurt.

Dit is een globaal schema, maar je kan het aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. bijvoorbeeld als ontbijt kan je ook voor muesli met yoghurt kiezen.
Ik zou je aanraden om een zo normaal mogelijke relatie met eten te ontwikkelen dat je om de dag een gezond tussendoortje doet, en om de dag een ongezond tussendoortje, zoals bij de koffie een lekkere koek, of bij de borrel een schaaltj chips of nootjes. maar probeer daar dan ook bewust met aandacht van te genieten en eet niet uit een pak of zak, maar stel een portie af in een schaaltje.
Daarnaast heeft je lichaam tijd nodig, zoals ik al zei, dus wees er niet te veel op gefocust, het komt vanzelf.
Regelmaat, structuur en mindere porties zullen helpen. Mocht dit schema te veel voor je zijn of te weinig, probeer dan ook te luisteren naar je lichaam. je hoeft je bord niet leeg te eten, als jij al voelt dat je voldoende hebt gegeten. En als je denkt dat je nog meer moet eten, wacht dan nog 10 tot 15 minuten. Het heeft vaak even de tijd nodig om te laten weten dat je verzadigd bent.

Veel succes!
Barbara van Veen
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl


Gerelateerde vragen aan Gezond voedingsschema?:

ik ga meer eten terwijl ik wil afvallen
      [Gesteld in Eetverslaving]
2007-10-29 16:12:44
hoeveel mag ik ongeveer wegen
      [Gesteld in Afvallen-Utrecht]
2008-08-09 23:02:58
zil 30 kilo afvallen hoe moet ik dat doen
      [Gesteld in Afvallen-Utrecht]
2008-08-30 22:16:25
Man 22, voedingsschema om aan te komen
      [Gesteld in Voeding]
2012-04-01 16:12:48
ik ben erg dun en maar hoe moet ik aankomen?
      [Gesteld in DiŰtetiek]
2012-07-18 14:55:51

Gemiddelde score Eetverslaving: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+