Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Sport » Vechtsport » Kickboksen
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Kickboksen en krijg online een antwoord van de specialist in Kickboksen

Zelf een vraag over Kickboksen? Klik hier.
Meer vragen over Kickboksen.
De huidige beheerder van de rubriek Kickboksen:
Naam: Marco Janssen
Bedrijf: Kickboxing tilburg
Reactiesnelheid: 181 uur
Waardering: 6.2 (van max. 10)
Meer informatie over Marco Janssen vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over KickboksenVragen over Kickboksen via RSS. Klik hier.
RSS over Kickboksen op jouw website?Vragen over Kickboksen op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over KickboksenVragen over Kickboksen via E-mail. Klik hier.

Buikspieren trainen.

[Gesteld op: 30-01-2009]

Toelichting:
Hallo,
ik wil graag mijn buikspieren op een goede manier trainen.
Mijn lengte is ongeveer 1.75 en weeg ongeveer 75 kg.
Wat zijn goede oefeningen, die je thuis kunt uitvoeren om een blokjes buik te krijgen?

alvast bedankt!
Antwoord:
Je traint je buikspieren door veel sit-ups te doen. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Om je buik effectief te trainen moet je weten welke functies de buikspieren hebben. De buikspieren hebben de volgende functies die terug moeten komen in de trainingen.
• Het stabiliseren en kantelen van de bekken
• Het naar voren optillen van de benen
• Het roteren van de wervelkolom (samenwerking met de onderrug)

Alle buikspieroefeningen horen gebaseerd te zijn op deze drie bewegingen.
Sommige oefeningen richten zich op één functie (crunches) en andere oefeningen richten zich op alle drie de functies (hanging twisted leg raises).
 Een effectieve buikspiertraining richt zich op drie aparte gebieden:
• de bovenkant
• de onderkant
• de zijkant

De zogenaamde sixpack bestaat uit de boven- en onderkant van de buik en is eigenlijk een enkele spier (rectus abdominis of rechte buikspier). De zijkanten zijn de obliques.
De bovenkant
Het bovenste deel van de rechte buikspier kun je op veel verschillende manieren trainen. Hoewel er veel verschillende oefeningen zijn, zijn er slechts enkele effectief en onschadelijk. De welbekende sit-up bijvoorbeeld is een slechte oefening omdat je daarmee je onderrug ernstig kunt beschadigen. Daarnaast is de oefening effectiever voor de heupen dan voor de buik.

Een zeer eenvoudige maar effectieve basisoefening voor het bovenste deel van de buikspieren is de bench crunch. Deze is simpel en alles wat je nodig hebt.

De correcte uitvoering gaat als volgt:
• Ga op de grond liggen naast een bankje of tafeltje en leg je kuiten erop zodat je benen een hoek van 90° vormen.
• Houdt je handen op je borst en beweeg ze niet.
• Breng je hoofd langzaam richting je benen door alleen je schouderbladen van de grond te tillen.
• Knijp je buikspieren hard samen
• Ga terug naar de vloer en houd je schouderbladen iets boven de grond zodat er spanning op je buikspieren blijft staan.
• Een variatie op de crunch is de twisted crunch. Hierbij breng je je elleboog richting de tegenovergestelde knie.
 De onderkant
Bij de onderkant van de buikspieren draait alles om het omhoog brengen van je benen i.p.v. je schouders. De beste maar ook zwaarste oefening is de hanging leg raise.

• Ga aan een stevige stang hangen en houd je voeten iets naar voren om spanning op de onderrug te voorkomen.
• Breng vervolgens je benen traag omhoog zonder je bovenlichaam te bewegen.
• Bij het terug naar beneden brengen van de benen is het belangrijk om op het laagste punt de voeten weer enigszins naar voor te houden.

Naast de hanging leg raise is ook de veel lichtere reverse crunch goed voor de onderkant van de buikspieren. Deze werkt hetzelfde als de crunch, maar in plaats van de benen, breng je je schouders omhoog.

• Ga op een bankje liggen, houdt je vast aan de staanders van het hoofdeind en houdt je onderrug te allen tijde op de bank.
• Houdt je billen omhoog gedrukt en breng je benen zo hoog mogelijk de lucht in.
 De zijkanten
Eigenlijk zijn aparte oefeningen voor de zijkanten (obliques) niet nodig, want ze worden bij alle buikspieroefeningen betrokken. Wil je ze toch extra trainen, doe dan de side crunch.

• Ga met je zij op een mat liggen en houd je handen naast je hoofd.
• Beweeg vervolgens langzaamaan het hoofd richting de benen.
• Knijp nu je buikspieren hard samen en ga weer terug.
• Probeer te allen tijde je schouderbladen ietwat boven de grond te houden en houdt je armen zo stil mogelijk.
Voorbeeldtraining
Een voorbeeld van een goede dagelijkse buikspiertraining is als volgt:
2 x 10 (tot 15) bench crunches
2 x 10 (tot 15) hanging leg raises (of reverse crunches voor beginners)
2 x 10 (tot 15) side crunches Het incasseren leer je op de training, je moet erop letten dat je tijdens het sparren je buikspieren aangespannen houd terwijl je natuurlijk gewoon doorademt. Succes, Marco
Beantwoord door:
Marco Janssen
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Buikspieren trainen.:

Hary Vissersboot
      [Gesteld in Boksen]
2007-12-11 15:15:00
Hoe kan je het beste Fitnessen
      [Gesteld in Fitness]
2009-03-31 17:05:19
Is het goed om 5 dagen in een week te trainen?
      [Gesteld in Gewichtstraining & Bodybuilding]
2009-10-13 11:17:23
Aantal vragen over training
      [Gesteld in Fitness]
2010-03-13 22:58:57
17, begonnen met fitnessen/gewichtstraining.
      [Gesteld in Gewichtstraining & Bodybuilding]
2010-10-08 20:40:36

Gemiddelde score Kickboksen: 6.2 (683x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • lorentini
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256534
    Beheerders:  1025

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  166 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+