Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Mens & Maatschappij » NLP
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek NLP en krijg online een antwoord van de specialist in NLP

Zelf een vraag over NLP? Klik hier.
Meer vragen over NLP.
De huidige beheerder van de rubriek NLP:
Naam: Hans Dalhuijsen
Bedrijf: Institute of social engineering
Reactiesnelheid: 89 uur
Waardering: 8.8 (van max. 10)
Meer informatie over Hans Dalhuijsen vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over NLPVragen over NLP via RSS. Klik hier.
RSS over NLP op jouw website?Vragen over NLP op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over NLPVragen over NLP via E-mail. Klik hier.

Hoe moet een leerkracht omgaan met jeugdcultuur?

[Gesteld op: 04-01-2009]

Toelichting:
Wat kan een leerkracht doen om de jeugdcultuur beter te begrijpen?
Antwoord:
Geachte vragensteller,

U stelt twee vragen. De eerste is: hoe moet een leerkracht omgaan met jeugdcultuur?

Mijn antwoord op deze vraag is: Culturen zijn dominanties in het leergedrag van een groep mensen. NLP-ers gaan ervan uit dat elk gedrag een positief doel heeft voor degene die het heeft en dat het ook de beste keuze is die deze persoon in de gegeven situatie heeft.
Gedrag is voorts te beschouwen als leren, daar ook leren gedrag is, gericht op een positief doel voor degene die leert.

Jeugdcultuur is er. Het is een onderdeel van het proces van volwassen worden. Het is een dominantie van bepaalde gedragingen in het leergedrag van de groep. Afhankelijk van leeftijd en omgeving  spelen waarden als erkenning, acceptatie, ergens bij willen horen, je afzetten tegen (willen afwijken van) het gewone enz. een rol.
Op school uit zich dat relatief vaak daar leerlingen er in groepen aanwezig zijn.
De beste manier om er mee om te gaan is: gewoon accepteren dat het er is en nieuwsgierig zijn naar wat er in de groep gebeurt. Dit kun je als leraar ook gewoon vragen.
Verder gelden de wetten van de groepsdynamica. De meest dwarsliggende personen (groepsleiders) blokkeren de ontwikkeling van de groep naar een goed leerklimaat. De  leerkracht richt in deze situatie de aandacht in de groep op de dwarsliggers, vraagt hen liefdevol wat ze nodig hebben (waarvan is het dwarse gedrag een symtpoom/boodschap?) en zorgt er vervolgens voor dat deze onderliggende behoefte wordt vervuld.
Meestal gaat dit over erkenning, acceptatie, veiligheid en zekerheid. Met dit handelen versterkt de leraar de positie van ‘leider’ in de klas, met vreedzame bedoelingen.
Zit de leraar er zo in dan schuift de groep op in de richting van een prettig en goed leerklimaat, waarbij de leerlingen in de veiligheid van de klas hun waarnemingen open stellen voor de boodschap van de leraar.
Is iemand echter ‘onredelijk’ dan is er sprake van machtsstrijd in de groep tussen de groepsleden en de leraar, die soms als mikpunt wordt gebruikt door rivaliserende facties.
Dan kan het (tijdelijk) verwijderen van de leerling een oplossing zijn. Zeer belangrijk daarbij is het scheppen van een zodanig kader dat het voeren van deze oorlog en het uitgezet worden door de querulanten zelf duidelijk niet als een overwinning wordt ervaren! Iemand er uit zetten die nog draagvlak in de groep heeft is dodelijk voor het leerklimaat in de klas en voor de positie van de leraar. Hiervoor gebruikt de leraar de techniek van ‘overklassen’.
Bij dit alles staat voorop dat de leraar in staat is ontspannen zichzelf te zijn in dit gewoel.
Problemen met groepsculturen zijn het beste te voorkomen door bij de aanvang van de groep/schooljaar het groepsproces de ruimte te geven, zodat duidelijk wordt dat de leraar in de groep de meeste flexibiliteit heeft in het brengen van de groep naar het doel. Meestal gebeurt dit echter niet daar leraren merkwaardigerwijs totaal niet zijn opgeleid in het omgaan met groepsdynamische processen.

Uw tweede vraag ligt in het verlengde van de eerste. Wat kan een leraar doen om jeugdcultuur beter te begrijpen?
Uit mijn ervaring in de onderwijswereld is gebleken dat de lerarenopleidingen ook hierin in het geheel niet voorzien.
Wat nodig is, is in ieder geval kennis van groepsdynamica, van het natuurlijke verloop van groepsprocessen (niet het Amerikaanse vuurtrekkende ‘storming, norming, performing!) en hoe die processen zijn te faciliteren. Ook dient de leraar zijn/haat eigen grenzen zo te hebben ontwikkeld (door persoonlijke groei) dat hij/zij ontspannen en flexibel (veilig!) voor de klas kan staan.
Daarnaast is het zeer handig te weten hoe hersenen zich instellen om de betreffende jeugdcultuur te maken. Dit staat vrijwel geheel los van de inhoud van het gedrag.
Het gaat hier onder meer om weten welke soort van prikkels de individuele leden van de groep tot reactie aanzetten (emotie gedreven), hoe/waarmee deze mensen richting geven aan hun handelen, op welke manier zij zich verbinden aan hun gedrag, hoe waarmee ze hun doelen bepalen en met welk gedrag ze hun identiteit beleven en uiten. Uiteraard in combinatie met hoe je dit kunt beïnvloeden.
Daarbij is belangrijk dat deze groepsleden onderling verschillende manieren van leren hebben en vaak ook verschillende culturele achtergronden.

Voor zover mij bekend kunt u op individuele basis dit geheel aan vaardigheden alleen leren via een certificatie opleiding in, of een individueel coachingstraject op basis van Interculturele NLP. Deze opleidingen en coachingstrajecten zijn in Nederland alleen beschikbaar via het Institute of Social Engineering (www.ise-training.nl) en via daar opgeleide trainers, facilitators en Masters.
Wilt u als school of team van leraren hierin meer vaardig worden dan zijn daarvoor maatwerk programma's beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Hans Dalhuijsen
Beantwoord door:
Hans Dalhuijsen
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek NLP:
NLP Therapie


Gerelateerde vragen aan Hoe moet een leerkracht omgaan met jeugdcultuur?:

kan ik een basisschool aanklagen ?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-10-13 10:38:48
leraar met overwichtstoornis voor de klas groep5?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2009-10-19 10:06:42
laten testen voor de zomervakantie??
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2010-06-01 11:07:07
4 leerkrachten per week ivm ziekte eigen juf?
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2010-09-02 21:36:07
Verstandig zoon naar parallelgroep over te plaatse
      [Gesteld in Basisonderwijs]
2016-05-20 18:02:29

Gemiddelde score NLP: 8.8 (165x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+