Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Bedrijfsformules
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Bedrijfsformules en krijg online een antwoord van de specialist in Bedrijfsformules

Zelf een vraag over Bedrijfsformules? Klik hier.
Meer vragen over Bedrijfsformules.
De huidige beheerder van de rubriek Bedrijfsformules:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via RSS. Klik hier.
RSS over Bedrijfsformules op jouw website?Vragen over Bedrijfsformules op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via E-mail. Klik hier.

Wel of geen BV, en waarom?

[Gesteld op: 03-12-2008]

Toelichting:
Ik heb samen met een compagnon een VOF. Voor nieuwe activiteiten moeten we een pand hebben (huur of koop) nu werken we nog vanuit huis. In dat pand zouden we dan ook ons huidige bedrijf kunnen uitvoeren. Het nieuwe bedrijfje betreft een winkel voor consumenten. Ons huidige bedrijf betreft B2B diensten. In de winkel zal veel geld in voorraad gaan zitten. In verband met de uitbreiding van onze activiteiten op een ander vlak denken wij aan een soort holding BV en daaronder onze huidige werkzaamheden in een BV en een BV met ons nieuwe bedrijf. Is dat een goede gedachte gang of is dat nergens voor nodig? En hoe dan wel?
Antwoord:

Er zijn een heleboel redenen om wel of geen B.V. op te richten, en voor een persoonlijk advies moet u toch echt een deskundige in de buurt raadplegen. De door u verstrekte gegevens zijn voor mij te beknopt om een advies op maat te geven. Ik kan hier wel wat overwegingen geven.
Een reden om verder te gaan met een B.V. kan de belastingen zijn. Als u veel verdient met uw VOF betaalt u het toptarief van 52 % inkomstenbelasting. In de B.V. is het hoogste tarief thans 25,5 % belasting. Als u daarna geld uit de BV wilt opnemen betaalt u dan nog eens 25 % dividendbelasting, maar dan is de belastingdruk toch lager dan in de VOF. Maar dan moet de VOF dus wel veel verdienen.
Een nadeel zijn de kosten van de B.V. Voor de oprichting moet u denken aan circa 800 euro per B.V. (notariskosten). Daarna moet jaarlijks een jaarrekening worden opgesteld, en moet aangifte vennootschapsbelasting worden gedaan. Daarvoor heeft u een boekhouder nodig (een accountant kan ook, maar is duurder) wat de nodige jaarlijkse kosten met zich meebrengt.
Bij B2B-diensten wordt al snel een BV opgericht, omdat dit naar andere bedrijven beter staat dan een VOF; u wordt dan meer als volwaardig beschouwd.
Gaat u nu een nieuw pand kopen in de VOF, dan komt dit juridisch niet op naam van de VOF te staan, maar op naam van u en uw compagnon prive. Als u later een meningsverschil heeft over bijv. wel of niet het pand verkopen, dan kan dit een groot probleem worden, omdat u allebei dan evenveel zeggenschap heeft, en de een niets kan zonder medewerking van de ander. In dat geval is het veel handiger dat het pand door een B.V. wordt aangekocht.
U praat nu over 2 ondernemingen; als u dit voortzet in de VOF-vorm, dan betekent dit dat als een bedrijf slecht loopt en failliet dreigt te gaan, de andere onderneming ook zal worden meegetrokken, evenals uw volledige prive-vermogen. Als u deze 2 ondernemingen in 2 B.V.'s voert kan er gerust een bedrijf failliet gaan zonder dat dit effect heeft op de andere onderneming. Ook kan uw prive-vermogen dan niet worden aangesproken.
De door u genoemde opzet van een holding met 2 dochter B.V.'s lijkt mij overigens een goed opzet om risico's te beperken. Bij mijn clienten raad ik dan ook nog vaak aan dat de aandeelhouders ieder een "personal holding" oprichten. Als de Holding B.V. namelijk dividend uitkeert moet u hier 25 % dividendbelasting over betalen. Heeft u echter een personal holding BV als aandeelhouder, dan mag deze B.V. het dividend ontvangen zonder dat er belasting wordt betaald. En later, als u uw aandelen in het bedrijf wilt verkopen, dan is de opbrengst onbelast als u een personal holding heeft. Met een personal holding bent u dus wat soepeler.

Met vriendelijke groeten,
A.P. de Ruyter RA

 

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Bedrijfsformules:
AlliantiesFranchisingMulti-level-marketing


Gemiddelde score Bedrijfsformules: 8.3 (618x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+