Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Bedrijfsformules » Franchising
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Franchising en krijg online een antwoord van de specialist in Franchising

Zelf een vraag over Franchising? Klik hier.
Meer vragen over Franchising.
De huidige beheerder van de rubriek Franchising:
Naam: Albert Koelewijn
Bedrijf: Koelewijn & partners bv
Reactiesnelheid: 50 uur
Waardering: 5.5 (van max. 10)
Meer informatie over Albert Koelewijn vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over FranchisingVragen over Franchising via RSS. Klik hier.
RSS over Franchising op jouw website?Vragen over Franchising op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over FranchisingVragen over Franchising via E-mail. Klik hier.

wat zijn de voordelen voor de franchisegever?

[Gesteld op: 17-09-2008]

Toelichting:
project school
Antwoord:

Franchising kent vele voordelen voor de franchisenemer:

  • De franchisegever neemt de franchisenemer een deel van de werkzaamheden voor en tijdens de startfase uit handen. Een aantal "beginnersfouten" wordt daardoor vermeden. De franchisegever kan zelf over de know-how beschikken, dan wel gespecialiseerde mensen inhuren.
  • De franchisenemer krijgt toegang tot veel know-how van de franchisegever en krijgt permanente begeleiding.
  • De herkenbaarheid van de formule voor de klant, d.i. de afnemer van de diensten en/of producten wordt gestimuleerd door een uniforme uitstraling en een gemeenschappelijke naam (handelsnaam en merk).
  • De franchisenemer kan gebruik maken van centrale, dus betere afspraken met bijvoorbeeld de leverancier, de bank, de accountant en het reclamebureau.
  • De franchisegever kan training en opleiding van franchisenemers en hun personeel (laten) verzorgen.
  • Aan de hand van cijfermatige gegevens kan bedrijfsvergelijking worden uitgevoerd om zo van elkaar te leren en resultaten van de franchisenemer en -gever te optimaliseren.
  • Investeringen zijn door de ruime ervaring van de franchiseonderneming vrij nauwkeurig te bepalen, waardoor financiële tegenvallers beperkt kunnen blijven. Vaak kan door franchisenemer gebruik worden gemaakt van een financieringsarrangement.
  • Een franchisenemer kan zich meer toeleggen op de commerciële kant van de onderneming zoals verkoop van producten en/of diensten, after sales service en presentatie, dan zijn niet samenwerkende collega/concurrent. Dit komt dikwijls tot uitdrukking in een hogere omzet door de professionele aanpak en lagere kosten door schaalvoordelen als gevolg van de samenwerking. De winst blijft bovendien bij de zelfstandige ondernemer/ franchisenemer.
  • Zowel juridisch als economisch blijft de franchisenemer zelfstandig. De zelfstandigheid wordt mede gewaarborgd door de overeenkomsten die tussen partijen gesloten worden.
  • De overeenkomsten gelden voor een bepaalde periode, meestal vijf jaar. Na deze periode staat het de franchisenemer in beginsel vrij de samenwerking te beëindigen.

Voordelen van franchising samengevat

Franchising integreert de voordelen van het professionele filiaalbedrijf en de commerciële daadkracht van de zelfstandige ondernemer. Meer algemeen gesteld zijn de belangrijkste voordelen van franchising: 
  • zelfstandigheid voor de betrokkenen;
  • centrale leiding en support;
  • uniforme marktgerichte uitstraling;
  • gemotiveerde dienstverlening aan cliënten;
  • persoonlijke inzet;
  • hogere omzet;
  • lagere kosten;
  • hogere netto winst.
De aangeslotene/franchisenemer wordt door de marketing, de commerciële en vaktechnische know-how en support in staat gesteld zijn onderneming met minder risico en kosten te exploiteren.  

Concrete voordelen van franchising voor de franchisegever:

Voor de franchisegever ligt het accent op het bereiken van een goed bestuurbaar en beheersbaar distributiekanaal. Met andere woorden gaat het voor de franchisegever om:

  • Goede werkbare organisatie, waarbij het accent niet ligt op de verhouding leverancier-winkelier (zoals bij de inkoopcombinatie), maar op een verhouding waarbij de marketing centraal staat, dus waar de leverancier en de winkelier aan dezelfde kant staan met het gezicht naar de consument. Dus: eenheid in de gezamenlijk na te streven doelstellingen.
  • Uniformiteit is daarbij efficiënt en nuttig. Er is een uitgebalanceerd assortiment producten en diensten dat met een duidelijke marketingvisie wordt aangeboden. Eenheid in presentatie en reclamevoering vergroot de concurrentiekracht.
Beantwoord door:
Albert Koelewijn
profielpagina


Gerelateerde vragen aan wat zijn de voordelen voor de franchisegever?:

voor -en nadelen van een fanchise onderneming
      [Gesteld in Franchising]
2007-12-09 11:15:04
Hoe werkt franchising?
      [Gesteld in Franchising]
2008-09-17 10:43:04
Hoe wordt de levering van produkten gehandeld?
      [Gesteld in Franchising]
2008-09-26 16:47:08
Bemoeienis franchisgever verplichting niet nakome
      [Gesteld in Franchising]
2009-05-12 12:45:28
wat zijn de voor en nadelen van franchising
      [Gesteld in Franchising]
2009-09-30 22:41:49

Gemiddelde score Franchising: 5.5 (124x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+