Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Aandoeningen & Ziekten » Geestelijke Stoornissen » Autisme
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Autisme en krijg online een antwoord van de specialist in Autisme

Zelf een vraag over Autisme? Klik hier.
Meer vragen over Autisme.
De huidige beheerder van de rubriek Autisme:
Naam: Charlie
Bedrijf: Geen
Reactiesnelheid: 47 uur
Waardering: 8.9 (van max. 10)
Meer informatie over Charlie vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AutismeVragen over Autisme via RSS. Klik hier.
RSS over Autisme op jouw website?Vragen over Autisme op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AutismeVragen over Autisme via E-mail. Klik hier.

hoe omgaan met autistisch jongen met niveau 1?

[Gesteld op: 11-07-2008]

Toelichting:
ik weet niet hoe ik moet omgaan met een jongen van 18 die autisme heeft maar niveau 1. weet enkel dat ik niet te veel vragen mag stellen in een keer maar voor de rest niet veel,hopelijk kan u mij verder helpen
Antwoord:

Hoi,

Elke persoon met autisme is anders zoals dit ook geldt bij mensen zonder autime. Wel kun je op een aantal dingen letten:

Te mijden 

  • figuurlijk taalgebruik (bijv. schiet op!): de kans bestaat dat men dat letterlijk opvat en verward of angstig wordt;
  • koosnaampjes en bijnamen (bijv. wijsneus): men weet vaak niet wat daarmee bedoeld wordt noch of het over hemzelf gaat of over iemand anders, want er is niemand in de klas die ècht zo heet;
  • dubbelzinnig taalgebruik zoals sarcastische en cynische opmerkingen (bijv. schitterend! als men weer dezelfde fout maakt): hij/zij begrijpt wellicht enkel wat je zegt en niet wat je bedoelt;
  • negatieve boodschappen en verboden (bijv. nee, doe dat niet! Stop daarmee!): men weet dan immers niet welk gedrag van hem wordt verlangd);
  • vage, open vragen (bijv. waarom doe je dat?): men kent meestal het antwoord niet op dit soort vragen en heeft meestal niet door welke informatie je eigenlijk van hem verlangt;
  • opdrachten in vraagvorm (bijv. kun je eens naar het bord komen?): de kans is groot dat men dit echt als een vraag opvat en dus alleen met ja of nee antwoordt;
  • lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen (die niet vergezeld zijn van duidelijke, verbale boodschappen): die zijn voor mensen met autisme moeilijker dan Chinees;
  • verbale overlast (heel lange zinnen, veel (onnodige) woorden, verschillende instructies na elkaar): zelfs als ze goed opletten kunnen de meeste mensen met autisme moeilijk de belangrijke informatie onderscheiden van de minder belangrijke en dus niet de essentie uit je boodschap halen;
  • in discussie treden: argumenteren helpt niet, integendeel: dat mondt vaak uit in een verbale chaos.

       
Aan te raden 

  • zorg ervoor dat men klaar is om jouw boodschap te ontvangen en trek desnoods eerst zijn aandacht of laat hem afwerken waarmee hij of zij bezig is voordat je hem of haar een vraag stelt, een opmerking maakt of een opdracht geeft; 
  • korte zinnen 'zonder versiering': hou het simpel en direct en geef enkel de essentie van je boodschap door (dit kan streng of onvriendelijk lijken maar is door de duidelijkheid juist autismevriendelijk);
  • positieve boodschappen (zeg wat je verwacht, omschrijf het gewenste gedrag en niet het ongewenste);
  • concreet taalgebruik (boodschappen waarbij je een beeld of plaatje kunt zien); maak zo veel mogelijk communicatie visueel d.m.v. voorwerpen, foto's, pictogrammen, tekeningen of geschreven taal;
  • expliciete en volledige informatie: zeg wat je bedoelt, ook al lijkt het té vanzelfsprekend;
  • vertraag je communicatiesnelheid en geef bedenktijd: omdat ze detail per detail verwerken hebben mensen met autisme meer tijd nodig om boodschappen, vooral verbale, te verwerken en kan het langer duren voordat ze die begrijpen en erop reageren; indien ze na een tijdje niet reageren herhaal dan letterlijk je boodschap en parafraseer ze niet want dan lijkt het een totaal nieuwe boodschap. 
  • spreek hen persoonlijk aan als een klassikale of groepsinstructie niet door hem of haar opgevolgd wordt 
  • ondersteun de communicatie van hen met visuele hulpmiddelen en leer hen, indien nodig, om hulp te vragen;
  • geef hen de tijd om hun communicatie voor te bereiden en te organiseren.

groetenb M. van Nuland

Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
www.gratisadviseurs.nl

Subrubrieken binnen de rubriek Autisme:
Syndroom Van Asperger


Gerelateerde vragen aan hoe omgaan met autistisch jongen met niveau 1?:

Wat moet ik doen?
      [Gesteld in Hamsters]
2010-01-06 18:01:05
ben ik te min voor jongens van mijn leeftijd?
      [Gesteld in Pubers]
2008-01-15 21:09:07
Welke interventies zijn van toepassing ?
      [Gesteld in Service Management]
2011-11-21 15:25:53
Omgangsverbod crimineel 20 jr. met zoon 15 jr.
      [Gesteld in Recht-Noord Brabant]
2013-08-22 16:09:38
Is het raar?
      [Gesteld in Psychologie]
2007-10-18 02:26:18

Gemiddelde score Autisme: 8.9 (13x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257311
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+