Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Bedrijfsformules
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Bedrijfsformules en krijg online een antwoord van de specialist in Bedrijfsformules

Zelf een vraag over Bedrijfsformules? Klik hier.
Meer vragen over Bedrijfsformules.
De huidige beheerder van de rubriek Bedrijfsformules:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via RSS. Klik hier.
RSS over Bedrijfsformules op jouw website?Vragen over Bedrijfsformules op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BedrijfsformulesVragen over Bedrijfsformules via E-mail. Klik hier.

Meerdere BV's samenvoegen in bestaand bedrijf

[Gesteld op: 09-11-2020]

Toelichting:
Mijn huidige werkgever wil de organisatiestructuur aanpassen. Dit wil men doen om meerdere bestaande BV's liquideren en het personeel onder brengen in andere bestaande BV's. Deze hebben verschillende CAO's, pensioenregeling etc. Het voordeel voor de holding is minder administratieve handelingen. Kunt u mij aangeven wat de voor/nadelen voor het personeel kunnen zijn? Dit ook ivm het verstrekken van een advies hieromtrent.
Antwoord:

Een dergelijke herstructurering valt eenvoudig te regelen door het laten fuseren van de B.V.'s. Aanpassen van de contracten is dan niet nodig. Je kan ook de activiteiten van de B.V.'s laten overnemen, en daarna de B.V.'s laten liquideren, maar dan moet wel ieder contract worden aangepast. Dus ook de arbeidscontracten. Dan moet opnieuw met het personeel worden onderhandeld over de voorwaarden.


Een dergelijke herstructurering kan inderdaad de administratie vereenvoudigen, maar bij mij gaan de alarmbellen af omdat er verschillende CAO's van toepassing zijn. Dat blijft waarschijnlijk ook na de herstructurering zo, en dat betekent dan dat er verschillende loonadministraties naast elkaar moeten worden bijgehouden, om de juiste lasten te berekenen. En dan is de kans op fouten heel groot. Boekingsfouten zijn dan nog niet zo erg, maar als bijvoorbeeld iemand is aangemeld voor de verkeerde pensioenregeling kan dat veel geld gaan kosten. Dat zou een reden kunnen zijn om de administraties toch apart te houden.
Als er voor iedereen dezelfde CAO zou gelden zou er aan deze herstructurering geen voor- of nadeel voor het personeel zijn verbonden. Maar verschillende loonadministraties naast elkaar binnen 1 boekhouding is vragen om problemen. Ik raad daarom aan om eerst goed uit te zoeken wat daarvan de gevolgen zijn.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Bedrijfsformules:
AlliantiesFranchisingMulti-level-marketing


Gerelateerde vragen aan Meerdere BV's samenvoegen in bestaand bedrijf:

Onderhoudsgeld
      [Gesteld in Alimentatierecht]
2011-04-11 10:52:59
Mag kind niet erkennen en financieel aan de grond.
      [Gesteld in Alimentatierecht]
2012-07-01 16:24:35
verstopping gootsteenafvoer
      [Gesteld in Vereniging van Eigenaren]
2012-09-13 23:56:34
Kan ik direct ontslag nemen vast contract
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Noord Brabant]
2013-08-30 07:39:29
Sommering advocaat maar binnen termijn betaald.
      [Gesteld in Huurrecht]
2013-11-29 14:49:55

Gemiddelde score Bedrijfsformules: 8.3 (619x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+