De huidige beheerder van de rubriek Accountancy: Naam: A.P.de Ruyter RA Bedrijf: A+a voor accountancy & advies Reactiesnelheid: 13 uur Waardering: 7.3 (van max. 10) Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.
Eerder had ik een vraag gesteld die hier op leek maar er was volgens mij een misverstand ivm voorraad materiaal / bedijfsmiddel
Stel ik koop een printer a 200 EUR, om pakbonnen mee te printen voor online winkel bedrijf,
Als ik die kosten over meerdere jaren wil verdelen, dan heet dit meen ik: "willekeurig afschrijven" en kan alleen bij startend bedrijf. Heb ik dat goed begrepen van de belastingdienst site? en bedrijfsmiddelen boven 450 EUR mogen wel over meerdere ik meen 5 jaar, afgeschreven worden. Klopt het wat ik schrijf?
Ik wil namelijk wat kosten over meerdere jaren verdelen, ook al zijn die laag, maar om juist beeld te krijgen met w/v rekening over resultaat van het bedrijfje
Antwoord:
Voor startende ondernemers is het inderdaad mogelijk om willekeurig af te schrijven, wat betekent dat de ondernemer zelf mag bepalen op welke wijze er wordt afgeschreven. Dit is echter alleen mogelijk bij investeringen die in aanmerking komen voor de investeringsaftrek, en dat betekent o.a. dat het minimaal € 450 moet kosten. Dit kan dus niet bij de printer van € 200. In dat geval heeft u alleen de keuze tussen het bedrag ineens als kosten afboeken, of het als bedrijfsmiddel op de balans activeren, en 20 % per jaar afschrijven.