Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Accountancy
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Accountancy en krijg online een antwoord van de specialist in Accountancy

Zelf een vraag over Accountancy? Klik hier.
Meer vragen over Accountancy.
De huidige beheerder van de rubriek Accountancy:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AccountancyVragen over Accountancy via RSS. Klik hier.
RSS over Accountancy op jouw website?Vragen over Accountancy op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AccountancyVragen over Accountancy via E-mail. Klik hier.

Lease overname en de afschrijvingstabel

[Gesteld op: 24-03-2019]

Toelichting:
Ondernemer 1 gaat in met een lease contract voor 5 jaar. Op de einde van de 3e jaar van de lease contract voor 5 jaar, wordt de lease contract overgenomen door een ondernemer 2 en hij/zij betaalt verder de maandelijkse aflossing en de rente voor de volgende resterende 2 jaren. Er is geen vergoeding betaald aan ondernemer 1, dus geen verdere investering is gedaan door ondernemer 2. Ik vraag me af of de tabel voor de afschrijvingskosten op nieuwe moet gemaakt worden of de vorige afschrijvingstabel nog gebruikt moet worden.

Stel dat ondernemer 1, een lease contract afsluit voor 5 jaar. Op het einde van de 3e jaar wordt de contract overgenomen door ondernemer 2. Moet de ondernemer 2 gewoon de afschrijvingskosten gebruiken voor de volgende 2 jaren of moet er op nieuw een afschrijvingstabel gemaakt worden voor 5 jaar.
Graag hoor ik van u.
Romit Ashor
Antwoord:

Een ondernemer mag van de Belastingdienst per jaar nooit meer dan 20 % van zijn investering afschrijven. Van het overnemen van een afschrijvingstabel kan dus nooit sprake zijn.


Maar gaat het hier om operational lease of financial lease? Want in het 1e geval is er geen sprake van een investering en behoeft er niet te worden afgeschreven. Bij financial lease wordt er wel geïnvesteerd, maar daarvoor is een factuur van ondernemer 1 nodig. Deze heeft de investering namelijk in zijn administratie staan, en moet een verkoopfactuur opstellen om deze daaruit te krijgen, zodat ondernemer 2 deze kan inboeken. Van belang is daarbij dat ondernemer 1 bij deze verkoop BTW afdraagt. Het gaat dus niet goed als er niets wordt betaald aan ondernemer 1, dan krijg je het administratief niet rond.

 
Reactie vraagsteller:
Heel erg bedankt voor uw professionele en uitgebreide antwoord.
Het gaat eigenlijk over een taxivoertuig met financiŰle lease en in 2017 is de overname exclusief btw en bpm plaatst gevonden tussen twee zzp taxiondernemers met familie relatie. Ze hebben het niet serieus genomen en daardoor heeft ondernemer 1 geen factuur versterkt. De enige dat hij heeft gedaan is de overname aan de lease maatschappij doorgeven. Dus per 19.10.2017 is ondernemer 2 verplicht voor de maandelijkse betaling. Wat ik heb gedaan is dat ik namens ondernemer 1 een factuur in orde gemaakt met datum van 19.10..2017 en deze heb ik naar ondernemer 2 toegezonden om de handtekening van ondernemer 1 op de factuur te krijgen. Daarna maak ik een nieuwe afschrijvingstabel waarbij het voertuig in vijf jaar afschrijven moet worden met behouden van 25% als restwaarde. De aankoop bedrag heb ik van de lease openstaande bedrag opgenomen. Ik kan niets doen met de btw bedrag omdat het leasebedrag exclusief btw is. Wordt het dan in orde?
 
Antwoord Beheerder:

Nee, dat komt niet goed met de BTW. Inderdaad zijn leasetermijnen zonder BTW, maar dat is omdat de BTW bij aankoop door de ondernemer direct bij de Belastingdienst wordt teruggevraagd, en dus wordt dit niet gefinancieerd door de leasemaatschappij.
Ondernemer 1 heeft nu de taxi verkocht, en moet dus een verkoopfactuur met BTW opstellen. En deze BTW moet aan de Belastingdienst worden betaald. Maar misschien begrijp ik u verkeerd, want u noemt wel dat u een factuur heeft opgesteld. Als daarbij BTW is berekend is dit goed.
En ondernemer 2 moet dan inderdaad in 5 jaar afschrijven, maar wellicht is de restwaarde van 25 % wel erg hoog. Omdat taxi's veel kilometers maken hebben ze vaak maar een lage restwaarde, dus 10 % lijkt mij reeeler. Maar dat kunt u zelf ook bepalen op basis van ervaring met verkoop van oudere taxi's.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Accountancy:
Code TabaksblatRA-Accountancy


Gerelateerde vragen aan Lease overname en de afschrijvingstabel:

Gaan bij een bedrijfsovername rechten/plichten mee
      [Gesteld in Midden- & Kleinbedrijf]
2008-11-05 11:38:17
rechten/plichten bij overname
      [Gesteld in Ondernemers advocaat]
2008-11-06 19:39:16
Agrarische bedrijfsovername
      [Gesteld in Erfrecht]
2010-09-19 15:32:19
hypotheekvoor een huis met boerderij als onderpanc
      [Gesteld in Erfrecht]
2011-01-19 19:00:32
aankoop bestaand bedrijf
      [Gesteld in Administratie]
2014-02-28 09:07:19

Gemiddelde score Accountancy: 7.0 (950x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257253
    Beheerders:  1021

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  172 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+