Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Accountancy
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Accountancy en krijg online een antwoord van de specialist in Accountancy

Zelf een vraag over Accountancy? Klik hier.
Meer vragen over Accountancy.
De huidige beheerder van de rubriek Accountancy:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 14 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AccountancyVragen over Accountancy via RSS. Klik hier.
RSS over Accountancy op jouw website?Vragen over Accountancy op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AccountancyVragen over Accountancy via E-mail. Klik hier.

Hulp bij IB aangifte 2017

[Gesteld op: 16-05-2018]

Toelichting:
Hallo Adviseur,

Bij het invullen van de IB aangifte 2017 heb ik wat hulp nodig. Vandaar mijn vraag aan u.
Dit is de situatie voor 2017. Vanaf 2011 heb ik een eenmanszaak met bijna geen administratie. Per maand stuur ik een factuur, ik heb wat kosten zoals telefoon, representatie, zakelijke km met mijn prive auto en wat algemene kosten. Per kwartaal deed ik de BTW aangifte en einde van het jaar maakte ik de balans met winst en verliesrekening op. Vrij simpel dus.

In 2017 ben ik een VOF aangegaan met iemand. Hiervoor hebben wij bij een jurist een contract laten opstellen. In dit contract staat oa dat we per uur de winst berekenen aan het einde van het jaar. Helaas ging de samenwerking niet goed waardoor we per 01-12-2017 uit elkaar zijn gegaan. Na veel onderhandelingen zijn we uitgekomen op het feit dat ik de VOF met een andere vennoot ga doorzetten en dat mijn toenmalige compagnon een bedrag van € 50.000 krijgt. Ook dit is vastgelegd door een jurist in een uittredingsovereenkomst VOF. Daarin staat dus oa dat haar uren niet worden uitbetaald maar dat zij alleen recht heeft op de € 50.000. Dit is na ondertekening van het contract op haar rekening gestort. Per 01-12-2017 is er dus een nieuwe vennoot bij in gekomen. Ook hier is weer een contract voor opgemaakt. De administratie van de VOF was ook vrij simpel maar alleen nu de IB aangifte 2017.
Ik heb dus naast mijn eenmanszaak te maken met de VOF. De vraag is even hoe ik de balans en winst- en verliesrekening moet opmaken omdat het bij de KvK sprake is van 1 VOF maar dat er tussentijds 1 vennoot is uitgestapt en er 1 is bijgekomen.
Moet ik 2 aparte boekhoudingen gaan maken voor dus deel 1 met mijn vorige compagnon en deel 2 met de compagnon per 01-12-2017. Of kan het ook een administratie worden waar de cijfers worden opgesplitst in de aangifte? Er is namelijk geen sprake van een staking in mijn ogen.
Ik hoop wat van u te horen en uiteraard leren.

Groet Kelsey
Antwoord:

Inderdaad is er voor u geen sprake van een staking omdat u de onderneming gewoon voortzet. Maar bij de KvK is er weliswaar sprake van 1 VOF, maar juridisch en fiscaal zijn er in het afgelopen jaar wel 2 VOF's geweest, met andere vennoten. U kan wel gewoon 1 administratie voeren, maar het is wel nodig om voor de aangifte inkomstenbelasting 2 aparte balans met winst- en verliesrekening op te stellen.


Dat is niet alelen nodig voor de belastingaangifte, maar ook voor de afrekening van de winst met de andere vennoot. De nieuwe vennoot heeft natuurlijk niets te maken met de winst van de oude VOF.


Overigens bevreemd het mij dat u kennelijk moeilijk heeft moeten onderhandelen over een afkoopsom, terwijl het contract nog wel door een jurist is samengesteld. In de standaard-VOF-contracten die u gratis bij de KvK kan krijgen is e.e.a. zo dichtgetimmerd dat u bij het uit elkaar gaan direct weet waar u aan toe bent, en wat er moet worden afgerekend. Maar misschien heeft dit ook te maken met de ongebruikelijke afspraak om de winst op basis van gemaakte uren te verdelen. Dat is een bron van ellende, omdat je moeilijk elkaars urenregistratie kan controleren.

Ik hoop dat u er zo uit komt. Maar als er toch onduidelijkheden zijn raad ik u aan om een accountant te raadplegen. Deze kan met u meedenken over de situatie, en u adviseren hoe u e.e.a. moet verwerken. En dan kan hij ook kijken naar de constructie dat u naast de eenmanszaak een VOF heeft, want ook dat is in de praktijk vaak een bron van discussies.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Accountancy:
Code TabaksblatRA-Accountancy


Gerelateerde vragen aan Hulp bij IB aangifte 2017:

Ik zoek een soort den met lange naalden.
      [Gesteld in Bomen]
2012-03-16 08:06:37
Rechten en plichten boekhouder
      [Gesteld in Administratie]
2014-05-01 15:57:06
invullen aangifte inkomstenbelasting
      [Gesteld in Administratie]
2014-06-03 10:19:57
Stakingsbalans: privé-onttrekking en BTW-schuld
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2014-08-26 09:32:35
Termijn def aanslag inkomstenbelasting 2014
      [Gesteld in Belastingen-Flevoland]
2016-03-25 20:20:54

Gemiddelde score Accountancy: 6.9 (914x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Joy
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256032
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  166 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+