Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Bedrijfspand kopen in vastgoed BV?

[Gesteld op: 07-05-2018]

Toelichting:
Goedemiddag

Ik wil graag het volgende voorleggen;

Mijn man en ik hebben ieder zo’n 8 jaar een eenmanszaak waarvan we de administratie zelf doen. Kortgezegd; we zijn ieder zzp’er in de IT sector met een zeer eenvoudige administratie. De winst van mijn man is jaarlijks zo’n € 70.000. Mijn winst is rond de € 90.000.

Op dit moment huren we samen een kantoorruimte. De kosten hiervan zijn gezamenlijk maandelijks rond de € 1500. Nu is ons plan om te kijken of het haalbaar is om een gezamenlijk bedrijfspand te gaan kopen. Ten eerste om een bedrijfsinvestering en ten tweede een stukje pensioen voor later.

Vorige week heb ik via het Internet een afspraak ingepland bij de ABN. Hierover werd ik net gebeld. De man gaf aan dat voordat we een afspraak konden maken ik eerst het volgende moest uitzoeken;
1) Omdat we beiden een eenmanszaak hebben moet het eventuele pand wat we willen kopen op een van onze eenmanszaken. We kunnen het niet samen kopen.
2) Wat we wel kunnen doen is een vastgoed BV oprichten. Deze BV gaat het vervolgens verhuren aan onze eenmanszaken.

Hij raadde mij aan om hier een expert voor in te schakelen. Maar voordat ik dit ga doen hoop ik via dit forum eest wat informatie te kunnen krijgen. Is er hier iemand die mij kan vertellen of er wellicht wat meer opties zijn en wat zijn de voordelen/ nadelen van een vastgoed BV op te richten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Marianne
Antwoord:

Tja, een vastgoed B.V. is wel mogelijk, maar de man van de bank zou zich moeten schamen dat hij met een dergelijk advies aankomt. U heeft nu een eenvoudige administratie die u zelf kan bijhouden, maar als u begint aan een B.V. worden de zaken veel gecompliceerder voor u. U moet naar een notaris om de B.V. op te richten, en daarna moet u daar een extra administratie voor opzetten. Die is weliswaar eenvoudig omdat er huur zal worden ontvangen door de B.V., wat weer moet worden gebruikt om rente en aflossing op de lening te betalen, maar ook kosten van onderhoud, verzekering, belastingen etc.
Maar een B.V. geeft ook verplichtingen, zoals het jaarlijks opstellen van een jaarrekening die voldoet aan de wettelijke eisen, het deponeren van de jaarstukken bij de KvK en het indienen van de aangifte vennootschapsbelasting. Bovendien zal de B.V. ook aangiftes omzetbelasting moeten gaan indienen. Ik betwijfel of u op al deze extra zaken zit te wachten, en het kan ook veel eenvoudiger.


In tegenstelling tot wat u is verteld is het namelijk geen enkel probleem als u gezamenlijk een pand in prive koopt. Het klopt wel dat, omdat u het pand voor uw ondernemingen gebruikt, dat het pand op de balans van de eenmanszaken moet worden opgenomen. U kan het pand dan 50/50 verdelen, maar het is ook mogelijk dat het gehele pand op 1 balans komt te staan, en dat dan de helft van de kosten worden doorbelast aan de andere eenmanszaak.  
Hoe u dit gaat verwerken is voor de bank echter niet interessant. Met uw inkomen moet het geen probleem zijn om hiervoor een lening te krijgen. Maar als het mogelijk is zou ik dit doen zonder lening, met eigen spaargeld, zodat u niet wordt lastig gevallen met de formaliteiten van de bank.


Tot slot nog een extra advies: u verdient met uw eenmanszaken best veel geld, en dan kan het zijn dat u te veel belasting betaalt als u niet bekend bent met alle fiscale aftrekposten. Omdat u zonder adviseur werkt raad ik u aan daarom uw aangifte in combinatie met uw toekomstplannen eens te bespreken met een adviseur. Dan kunt u een bevestiging krijgen dat u het goed doet, of adviezen voor verbetering.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Bedrijfspand kopen in vastgoed BV?:

Webshop assortiment
      [Gesteld in Detailhandel]
2010-04-16 22:05:44
Hypotheek overnemen van verkopende partij
      [Gesteld in Hypotheken]
2010-11-22 20:15:37
bevoegdheid executeur
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2011-11-23 14:46:39
onenigheid wel of niet verkoop goederen uit erfeni
      [Gesteld in Notaris-Limburg]
2011-11-25 12:39:15
huurkoop op woningen prima!! is geen vraag.
      [Gesteld in Hypotheken-Utrecht]
2012-03-08 09:14:54

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257069
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+