Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 14 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Wat fiscale vraagjes horecazaak

[Gesteld op: 09-02-2018]

Toelichting:
Beste meneer/ mevrouw,

Sinds kort ben ik de eigenaar geworden van een klein cafe. Ik huur het pand inclusief BTW. De huursom bestaat uit een bedrijfsruimte en bedrijfswoning.

Nu is de eerste vraag; moet ik elke maand hiervoor een factuur ontvangen om de BTW terug te vragen?

De tweede vraag; mag ik ook de BTW terugvragen over het deel van de bedrijfswoning? Ik weet niet precies hoe dit zit. Moet er bijvoorbeeld rekening gehouden met een stukje prive?

Verder heb ik wat administratieve vraagjes;
Ik gebruik geen kassa. Aan het einde van de avond tel ik alle briefjes op wat de klanten hebben gedronken en noteer dit in het kasboek. Gesplitst in 21 en 6% ( drank en fris) Om de kosten te besparen boek ik dit zelf in het boekhoudprogramma. Nu is even de vraag of ik elk bonnetje apart moet boeken of dat ik de dagomzet kan inboeken gesplitst in 21 en 6%.

Ik hoor graag van u

Mvg
Henk
Antwoord:

De eerste vraag is eenvoudig te beantwoorden: Ja, de basisregel is dat u alleen BTW kuntterugvragen als u een factuur met BTW heeft ontvangen.
De tweede vraag is onmogelijk te beantwoorden zonder kennis te nemen van de situatie. U zal hiervoor een belastingadviseur moeten inhuren, die ter plaatse kan kijken.


Uit uw verdere vragen begrijp ik dat u te weinig kennis heeft om zelfstandig een boekhouding te voeren. Heeft u verstand van omzetbelasting of inkomstenbelasting of loonbelasting (bij personeel?) Zo niet, dan bent u een dief van uw eigen portemonnee door te bezuinigen op boekhoudkosten. Als u het fout doet kunt u namelijk een naheffing van de Belastingdienst verwachten, verhoogd met een boete van maximaal 100 % van de aanslag. En de kans is heel groot dat het fout gaat, vooral in de horeca, waar veel contant geld in om gaat en "slimme" ondernemers er nog wel eens voor kiezen om omzet niet op te geven. Bedenk wel dat de Belastingdienst daar met argusogen naar kijkt, en op basis van de inkoop van flessen een realistische raming van de omzet kan maken. Als uw omzet daar veel onder zit, zal u dit verschil moeten verklaren. Uw registratie lijkt mij daarvoor  niet voldoende.
Ik raad u daarom aan de Belastingdienst nu uit te nodigen, zodat u de opzet van uw administratie met hun kan bespreken. Meestal biedt de Belastingdienst dat automatisch aan bij startende ondernemers, maar u kunt hier ook om vragen.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Wat fiscale vraagjes horecazaak:

Inkomstenbelasting 2007 & fiscaal partnerschap
      [Gesteld in Belastingen-Overijssel]
2010-07-23 23:05:06
Werken na vroegpensioen nieuwe werkgever.
      [Gesteld in Belastingen-Zeeland]
2011-01-14 19:13:33
ontslagvergoeding banksparen opgave fisc.aangifte
      [Gesteld in Ontslagvergoeding]
2011-03-16 14:17:19
Afrekening bij uittreding vennoot 20% uit V.O.F.
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2013-02-19 11:58:17
for
      [Gesteld in Administratie]
2013-11-01 13:15:48

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (551x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Harvey semmoh
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256342
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  166 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+