Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Mens & Maatschappij » Recht » Arbeidsrecht » Arbeidsrecht-Gelderland
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Arbeidsrecht-Gelderland en krijg online een antwoord van de specialist in Arbeidsrecht-Gelderland

Zelf een vraag over Arbeidsrecht-Gelderland? Klik hier.
Meer vragen over Arbeidsrecht-Gelderland.
De huidige beheerder van de rubriek Arbeidsrecht-Gelderland:
Naam: UwJurist.nl mr. Monique Doomernik
Bedrijf: Uwjurist.nl
Reactiesnelheid: 5 uur
Waardering: 8.0 (van max. 10)
Meer informatie over UwJurist.nl mr. Monique Doomernik vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Arbeidsrecht-GelderlandVragen over Arbeidsrecht-Gelderland via RSS. Klik hier.
RSS over Arbeidsrecht-Gelderland op jouw website?Vragen over Arbeidsrecht-Gelderland op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Arbeidsrecht-GelderlandVragen over Arbeidsrecht-Gelderland via E-mail. Klik hier.

Wat zijn mijn rechten bij bedrijfsverhuizing

[Gesteld op: 13-12-2017]

Toelichting:
Goedemiddag,


In juli van dit jaar heeft het bedrijf waar ik werkzaam ben (locatie A) een ander bedrijf overgenomen met een eigen locatie (B ). Half november hebben wij tijdens een personeelsoverleg te horen gekregen dat het beter is om vanuit 1 vestiging te werken en dat het voornemen is om per 1 januari 2018 te verhuizen naar locatie B.

Deze verhuizing heeft voor de werknemers die werkzaam zijn in gevolgen. Echter zijn de gevolgen voor mij persoonlijk aanzienlijk: mijn reistijd verdubbeld hiermee naar 2 uur enkele reis en het aantal kilometers neemt ook enorm toe (132km enkele reis)

In eerste instantie heb ik positief gereageerd op het nieuws en heb ik uitgesproken dat ik graag wil kijken naar oplossingen van het 'probleem'. Echter zijn er een aantal zaken waardoor ik minder positief gestemd ben:
- Er is mondeling toegezegd dat er een regeling is waarbij het eerste jaar een deel van de reistijd als werktijd zal worden gerekend en een extra reiskostenvergoeding van €78,- bruto per maand. Met het eerste deel van deze regeling ben ik deels uit de brand, al zou dit neerkomen op een opbouw van 2.5 uur per dag aan tijd-voor tijd. Met de extra reiskostenvergoeding ga ik er maandelijks €500,- netto op achteruit (op basis van 0.19 cent/km). Dit is voor mij een erg hoog bedrag.
- Er zijn, op mijn initiatief, een aantal gesprekken geweest tussen mijn manager, p&o en mijzelf over mogelijke opties. Deze zouden worden onderzocht. Slechts op 1 optie heb ik een terugkoppeling gekregen en heb ik wederom een 'oriënterend' gesprek over gehad zonder concreet voorstel.
- Ik heb meermaals gevraagd om een aantal concrete voorstellen, maar tot nu toe nog niet ontvangen.
- Mijn collega's worden stuk voor stuk verzocht om vanuit de nieuwe locatie te werken (zonder officiële regeling) terwijl er nog geen officiële aankondiging is geweest van de verhuizing.
- Ik vind de termijn waarin de verhuizing aangekondigd is (onofficieel) en waarop deze plaatsvindt erg kort (1,5 maand)
- Er is gekeken naar de optie om deels een andere functie te vervullen binnen het moederbedrijf en mijn huidige werkgever. Ook tijdens deze gesprekken is er niets toegezegd of concreet aangeboden (functie inhoud/eventueel auto van de zaak)
Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten?
Antwoord:

Beste vraagsteller,

Zoals u het omschrijft mag werkgever dit zo niet doen.  Het is heel erg snel. En u hoort niet zoveel tijd voor tijd op te bouwen, maar uw daadwerkelijke werktijden zouden moeten verminderen. Extra reiskosten horen natuurlijk ook gewoon vergoed te worden.

Het is voor het bepalen van uw rechten en plichten ook - onder meer - van belang wat er over wijzigen van functie / arbeidsvoorwaarden / werktijden / locatie e.d. in uw arbeidsovereenkomst en eventuele reglement / cao staat.
Het algemene uitgangspunt is dat een werkgever zoiets niet mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van de werknemer.

Er zijn wel uitzonderingen:
1. Is een eenzijdig wijzigingsbeding overeengekomen, dan heeft de werkgever geen voorafgaande toestemming nodig van de werknemer om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Tenminste:
•Het wijzigingsbeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen. Het beding kan staan in de arbeidsovereenkomst, de CAO of een personeelsgids die van toepassing is verklaard.
•De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van de werknemer, zodat het belang van de werknemer dient te wijken.

2. Indien geen eenzijdig wijzigingsbeding is vastgelegd, zijn er echter ook nog wel mogelijkheden voor de werkgever. Uit de rechtspraak blijkt wel van strikte voorwaarden:

•Er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden, welke voldoende aanleiding vormen voor het doen van een voorstel om de voorwaarden te wijzigen;
•Het voorstel moet redelijk zijn, gezien alle omstandigheden van het geval.
•Van de werknemer kan in alle redelijkheid gevergd worden, dat hij het voorstel aanvaardt.
Of de wijziging redelijk is, hangt onder meer af van:
• De aard van de gewijzigde omstandigheden. Een rechter zal een voorstel sneller redelijk achten, indien werkgever kan aantonen dat er in het bedrijf sprake is van zware bedrijfseconomische problemen. Een voorbeeld is aanbieden van een lagere functie om het ontslag van de werknemer te voorkomen.
• De aard en ingrijpendheid van de wijziging. Zo kan het wijzigen van de functie aanzienlijk ingrijpender zijn dan het afschaffen van een bonus.
• Het belang van de werkgever. Grote financiële problemen kunnen een gerechtvaardigd belang vormen, verhoging van de winst niet.
• Het belang van de werknemer bij niet-wijzigen. Bij overplaatsing kan bijvoorbeeld een rol spelen dat wegens persoonlijke omstandigheden de werknemer niet ver kan reizen. Of er is sprake van zorgtaken.
• Is er een redelijke afbouwregeling mogelijk?
• Kijk er ook naar of er een CAO van toepassing is (daarvan mag niet worden afgeweken), of dat een eventuele OR geraadpleegd moet worden.
• En is de wijziging collectief of individueel?

Het is dus het beste om nader te overleggen over uw specifieke situatie en omstandigheden. Arbeidsrecht is mijn specialisatie en ik help u hier graag bij. Bel me gerust even voor vrijblijvend overleg. Zie www.uwjurist.nl voor het telefoonnummer e.d.

Met vriendelijke groet,
UwJurist.nl
mr. Monique Doomernik

Auteur van Het ontslagrecht vanaf 2016 artikelsgewijs toegelicht. Zie http://www.uwjurist.nl/arbeidsrecht/

Beantwoord door:
UwJurist.nl mr. Monique Doomernik
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Wat zijn mijn rechten bij bedrijfsverhuizing:

terugbetaling registratierechten
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-06-27 10:36:19
Fotograferen in openbare ruimtes
      [Gesteld in Fotografie]
2008-11-14 11:24:14
Ivm meeneembaarheid - registratierechten ed.
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-12-20 12:24:07
Van wie zijn nu de uitzendrechten van het voetbal?
      [Gesteld in Sportrecht]
2009-12-02 20:49:21
Woonland Belgie ww uitkering Nederland.
      [Gesteld in Europees recht]
2011-01-27 12:25:31

Gemiddelde score Arbeidsrecht-Gelderland: 8.6 (85x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257254
    Beheerders:  1021

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  172 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+