Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 14 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Hoe boek ik demonstratiemateriaal in boekhouding?

[Gesteld op: 24-10-2016]

Toelichting:
Ik koop materiaal in om te kunnen demonstreren bij mensen thuis. Als ik dat inkoop trek ik die kosten af als gewoon inkopen, beter misschien te boeken als demonstratiemateriaal(?). Ik heb dan wel een bepaalde voorraad, die toch een financiŰle waarde hebben, moet dat dan als voorraad demo aangemerkt worden op de balans en hoe verwerk je dat dan in de boekhouding? Ik zit dan nl een beetje wat de tegenrekening zou moeten zijn. En wat is verplicht om bij te houden?
Bedankt alvast.

Rens de Jongh
Antwoord:

Hier zijn geen exacte regels voor opgesteld, het hangt er vanaf wat voor demonstratiemateriaal dit precies is. Als dit materiaal voor eenmalig gebruik is, dan kunt u dit gerust als inkopen verwerken, dus als kosten.

Als dit materiaal echter meerdere jaren gebruikt kan worden, dan is het een investering. U moet dat dat op de balans opnemen, en er op afschrijven.


Dan is er ook nog een tussenvorm: materiaal wat wel langer meegaat, maar dat u ook net zo makkelijk weer kan verkopen. Daarvoor kunt u dan een voorraadrekening demomateriaal aanhouden, en ieder jaar moet u daarvoro een balanswaarde inschatten. De tegenrekening daarvan is "mutatie voorraden" in het resultaat.


Wat is verplicht om bij te houden? Een moeilijke vraag als ik niet weet waar het om gaat. Maar kort gezegd: u moet het zo bijhouden dat het voor u en voor derden inzichtelijk is waar het over gaat, maar de daaraan te besteden tijd moet wel redelijk zijn, dus u hoeft er niet belachelijk veel tijd aan te besteden.

 
Reactie vraagsteller:
Dank u wel voor uw heldere uitleg, het is me wel duidelijk, maar roept ook weer een vraag op; het gaat nl om textiel van microvezel producten (Optidee), dat gaat best lang mee, maar kan ook tussendoor wat uit de collectie is verkocht worden en nieuw worden aangevuld wat in de collectie gekomen is. De tussenvorm lijkt me dan het meest logische/makkelijkste, maar hierop schrijf je dus niet af (?). Maar... het is feitelijk dan ook een stukje investering, die wel telkens wisselt van waarde. Afschrijving lijkt me dan bijna onmogelijk.
Kies ik voor de tussenvorm, en mijn voorraad verdubbelt zich in het 1e jaar dat ik dat doe, dan mag ik daar dus niets al kosten opvoeren.
Verder is het me duidelijk hoor, dank u hartelijk. mvg Rens
 
Antwoord Beheerder:

Op voorraden kan je inderdaad niet afschrijven. Maar het neemt wel in waarde af. Als de waarde begin van het jaar bijvoorbeeld werd geschat op € 1.000, en eind van het jaar nog op € 900, dan boek je een voorraadmutatie van € 100 als kosten. Dit is dan toch een soort van afschrijven. Maar bij voorraden moet je altijd inschatten wat de marktwaarde nog zal zijn, wat het zal opbrengen.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Hoe boek ik demonstratiemateriaal in boekhouding?:

wat zijn mijn rechten als onderhuurder?
      [Gesteld in Vastgoed]
2009-10-21 22:41:08
Administratie winkel
      [Gesteld in Administratie]
2014-04-16 11:15:11
Boekhouden
      [Gesteld in Administratie]
2014-05-13 21:35:44
Controle afsluiten boekjaar
      [Gesteld in Administratie]
2015-06-09 07:32:57
Opslaan gegevens van mijn boekhoudprogramma
      [Gesteld in Administratie]
2016-06-01 00:17:12

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256936
    Beheerders:  1021

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+