Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Kascommissie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Kascommissie en krijg online een antwoord van de specialist in Kascommissie

Zelf een vraag over Kascommissie? Klik hier.
Meer vragen over Kascommissie.
De huidige beheerder van de rubriek Kascommissie:
Naam: Drs. Maarten den Ouden RA
Bedrijf: Www.kascommissiegids.nl
Reactiesnelheid: 46 uur
Waardering: 8.9 (van max. 10)
Meer informatie over Drs. Maarten den Ouden RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over KascommissieVragen over Kascommissie via RSS. Klik hier.
RSS over Kascommissie op jouw website?Vragen over Kascommissie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over KascommissieVragen over Kascommissie via E-mail. Klik hier.

Kascommissie krijgt geen medewerking van bestuur.

[Gesteld op: 05-10-2016]

Toelichting:
Als lid van de kascommissie heb ik diverse keren vragen gesteld betreffende het kasboek over 2015 aan de beheerder en het bestuur. Op een behoorlijk aantal vragen heb ik na 6 maanden misleidende of zelfs helemaal geen antwoord gekregen. Het betreft veelal rekeningen uitgevoerd in de prive-ruimte van een appartement die volgens mij door de bewoner betaald zouden moeten worden. Maar deze rekeningen zijn door de technische commissie doorgestuurd naar de beheerder. Ik heb hiervan de offertes en de namen van de bewoners opgevraagt maar nog steeds niet ontvangen.
Wat is uw advies in deze ?

Met vriendelijke groet,
Jaap Knopper
Antwoord:

Uw vraag en ervaringen lezende merk ik het volgende op:
- u schrijft "als lid van de kascommissie heb ik .." - het kan wellicht helpen om in deze kwestie echt als kascommissie op te treden, dus samen met uw mede-lid-kascommissie;
- u heeft informatie opgevraagd maar nog niet ontvangen. Als kascommissie heeft u een wettelijk recht (artikel 48 lid 2 Burgerlijk Wetboek boek 2) op het verkrijgen van informatie en inzage van de gehele administratie. Offertes, rekeningen, namen bewoners e.d. horen daar zeker bij. U heeft echter géén recht op het ontvangen van deze stukken, slechts recht op inzage.
- u heeft gecommuniceerd met de beheerder. Dat is logisch, maar wettelijk is het bestuur verantwoordelijk voor de jaarrekening 2015 die u moet controleren en moet het bestuur alle medewerking aan uw controle verlenen.



Mijn advies is dat u samen met u medekascommissielid overlegt met het bestuur -of bijv. alleen de voorzitter van het bestuur- (mondeling, niet per e-mail) en uitlegt dat u voor uw controle een aantal stukken moet inzien. U vraagt de medewerking/bemiddeling van het bestuur om te bewerkstelligen dat u op korte termijn ten kantore van de beheerder de benodigde stukken kunt inzien (met daarbij gelegenheid om aan de beheerder zo nodig een mondelinge toelichting/uitleg te vragen). Het bestuur is immers opdrachtgever van de beheerder!
Vergeet daarbij niet om óók het belang van het bestuur bij een goede controle te vermelden.


Vaak is dit soort zaken mede een kwestie van goede communicatie en samenwerking. Eén van de uitdagingen voor de kascommissie is daarom ook om te komen tot een goede samenwerking tussen bestuur en kascommissie. Via de volgende link kunt u daarover meer lezen: http://www.kascommissiegids.nl/samenwerking-kascommissie-bestuur.html


Verder is het uiteraard zo dat het handig als u achtergrondskennis heeft over wettelijke bepalingen, uitleg modelreglement, bevoegdheden kascontrolecommissie enz. Daarvoor verwijs ik u graag de Kascommissiegids voor de VvE en de gids Financiën van de VvE, beide verkrijgbaar via www.kascommissiegids.nl.


En mocht de geadviseerde aanpak onverhoopt niet tot resultaat leiden dan bent u altijd welkom voor een vervolgvraag...


 


Met vriendelijke groet,
Maarten den Ouden
controle-expert en bedrijfseconoom
www.kascommissiegids.nl

 
Reactie vraagsteller:
Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik maak uit uw antwoord op dat de vraagstelling niet volledig was en zodoende een ruimere uitleg vereist.

Allereerst moet benadrukt worden dat de kascommissie bestaat uit twee personen. Deze beide leden hebben alle werkzaamheden in het onderzoek betreffende het kasboek over 2015 tot op heden gezamenlijk uitgevoerd.
De twee leden van de technische commissie vormen sinds 13 april, nu zes maanden geleden, samen met een derde bewoner het bestuur. Voor die tijd hadden we geen bestuur. Dezelfde twee leden van de technische commissie hebben verschillende werkzaamheden laten uitvoeren in de appartementen van enkele bewoners en de rekeningen doorgestuurd naar de beheerder met de opdracht deze rekeningen te betalen uit het reserve fonds. Ook zijn er voor diverse bewoners ventilatieroosters aangeschafd met dezelfde betalingsopdracht. Hierover heeft de kascommissie vragen gesteld. Alle pogingen om antwoord te krijgen op onze vragen heeft tot nu toe weing tot niets opgeleverd. Wel heeft er onlangs een bestuursoverleg plaatsgevonden. Hierbij waren de beheerder en een bewoner aanwezig. In dit overleg zijn de vragen van de kascommissie aan de orde gesteld. In dit overleg werd besloten dat er nader overleg met de kascommissie moest plaatsvinden. Bij dit overleg zou het gehele bestuur ontbreken (dus ook de twee leden van de technische commissie die op al onze vragen rechtstreeks antwoord kunnen geven) en alleen met de beheerder en de desbetreffende plaatsvinden. De kascommissie heeft in deze geantwoord dat dit overleg, in deze fase van het onderzoek, te vroeg kwam en liever eerst de antwoorden op de vragen af te wachten. Dit is de situatie tot op heden. Wel heeft de kascommissie het idee om de bewoners na zes maanden op de hoogte brengen van de situatie tot nu toe.

Met vriendelijke groet,
Jaap Knopper
 
Antwoord Beheerder:

Graag gedaan en dank voor uw toelichting. Mooi dat de kascommissie als geheel functioneert.
Opmerkelijk dat de jaarrekening 2015 van uw VvE nog niet door de ledenvergadering is vastgesteld! De wettelijke termijn hiervoor (1 juli 2016) is nu inmiddels toch ruim overschreden. Als het bestuur niet in staat is om vóór 1 juli een jaarrekening op te stellen en die door de kascommissie te laten controleren, dient het bestuur vóór 1 juli verlenging van de wettelijke termijn aan de ledenvergadering te vragen. Is dit gebeurd?
Zoiets behoort de beheerder uiteraard ook te weten...


U schrijft dat de rekeningen zijn betaald uit het reservefonds, ik neem dat u bedoelt het reservefonds voor groot onderhoud. Uit uw verhaal begrijp ik echter dat het hier niet gaat om groot onderhoud, derhalve lijkt het onterecht (in strijd met splitsingsakte / modelreglement / wet) dat deze rekeningen betaald zijn uit het reservefonds.


Heeft u als kascommissie wel de betreffende rekeningen gezien en aan de hand daarvan kunnen beoordelen welke werkzaamheden het betreffen en of deze al dan niet door de betreffende appartementseigenaren zelf i.p.v. door de VvE betaald dienen te worden volgens het splitsingsreglement? Als dat zo is kunt u zelf als commissie uw conclusies formuleren en deze voorleggen aan het bestuur, dit is een iets andere aanpak dan vragen stellen maar met hetzelfde resultaat. En dan wordt het inderdaad langzamerhand tijd om uw medebewoners/medeleden als kascommissie op de hoogte te stellen van de bevindingen van de kascommissie. Mijn advies is om niet te vermelden dat uw commissie het niet weet omdat het bestuur uw vragen niet beantwoordt, maar juist uw conclusies te geven: er zijn uitgaven ten bedrage van € .... gedaan voor ventilatieroosters en ... ten laste van de VvE-kas (en zelfs van het fonds groot onderhoudj!), dat is onjuist want die uitgaven moeten volgens splitsingsakte artikel ... ten laste van de eigenaren van die appartementen komen.


Overigens is het zaak om aan te dringen op een spoedige ledenvergadering. In die ledenvergadering kunt u als kascommissie rapporteren en toelichten.
Wel moet u altijd proberen om nog vóór die vergadering overleg met het bestuur over uw bevindingen te hebben.

Beantwoord door:
drs. Maarten den Ouden RA
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Kascommissie krijgt geen medewerking van bestuur.:

zelfde vraag vanuit de penningmeester gesteld.
      [Gesteld in Recht-Gelderland]
2008-07-17 11:48:38
Welke belangen vertegenwoordig het bestuurslid ?
      [Gesteld in Bedrijfsformules]
2011-01-14 15:08:12
Gesprek kascommissie met bestuurslid.
      [Gesteld in Kascommissie]
2015-09-04 12:48:23
Verantwoordelijkheid kascommissie
      [Gesteld in Recht-Gelderland]
2008-01-21 21:36:02
aansprakelijkheisverzekering voor een vereniging
      [Gesteld in Schadeverzekeringen]
2010-02-24 13:40:39

Gemiddelde score Kascommissie: 8.9 (36x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257267
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+