Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Wat te doen met mijn investering

[Gesteld op: 15-09-2016]

Toelichting:
Hallo

Kunt u mij in het volgende adviseren:
Samen met mijn dochter heb ik een VOF.
Deze vof bestaat sinds 2015. 2014 was het een eenmanszaak. In 2015 heb ik mijn gehele eenmanszaak in de vof ingebracht.

Nu heb ik in 2016 met mijn privé geld een pand gekocht tegen een zeer leuke prijs.
Dit pand wil ik gebruiken voor de vof.
Alleen is de vraag hoe we dit moeten gaan doen. Verhuren aan de vof mag niet ivm ter beschikkingstelling. Nu had mijn boekhouder het over verplicht inbrengen van het pand op de balans omdat we het zakelijk gebruiken. Voor mij is het dan zakelijk vermogen voor mijn dochter weer terbeschikkingstelling. Ik snap niet hoe dit zit. Erg verwarrend allemaal.
Ik ben benieuwd wat u adviseert. Wellicht een BV er van maken, of wat anders?
Antwoord:

Het zit niet zo ingewikkeld in elkaar als u wellicht veronderstelt: als u een pand aankoopt voor verhuur dan komt dit voor uw aangifte inkomstenbelasting in Box 3, bij uw vermogen. Maar als u direct de bedoeling heeft om dit pand voor de VOF te gaan gebruiken, dan wordt dit pand verplicht aangemerkt als een zakelijk pand, en dan valt dit bij u in Box 1. Dat betekent dat alle kosten en opbrengsten van het pand aangegeven moeten worden onder winst uit onderneming.


U bent echter niet verplicht om het pand in de VOF in te brengen. U heeft hier een keuze in: u kunt er ook voor kiezen om het pand buiten de VOF te houden, en dan wordt dat buitenvennootschappelijk vermogen. Het voordeel van dat laatste is dat het pand volledig van u blijft, en dat uw dochter hier niets over te zeggen heeft. En eventueel waardestijgingen zijn volledig voor u. De VOF betaalt dan huur aan u. Dit is bij de VOF aftrekbaar, maar bij u weer belast als winst uit onderneming. En afschrijvingskosten etc. zijn bij u aftrekbaar. Een nadeel is dan wel dat u hier een aparte administratie van moet bijhouden.


U kunt er ook voor kiezen om het pand in de VOF in te brengen. Dat moet u wel bij de notaris regelen, omdat het pand dan op naam van de vennoten van de VOF moet worden gezet. Het pand wordt dan tegen de aankopwaarde op de balans geactiveerd, en uw aandeel in het ondernemingsvermogen wordt met hetzelfde bedrag verhoogd. Alle kosten die verband houden met het pand zijn dan aftrekbaar in de VOF.


De keuze is afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden, daar kan ik niet in adviseren. De hamvraag is of u wilt dat uw dochter hier ook zeggenschap en winstdeling krijgt.
Wat uw laatste zin betreft: er is helemaal geen aanleiding om de rechtsvorm te wijzigen, dit kan prima in een VOF. Een B.V. heeft een aantal voor- en nadelen, en als u daarover nadenkt raad ik u aan zich daarover goed te laten informeren. Dit brengt namelijk duizenden euro's aan extra kosten en verplichtingen met zich mee, en daar moet niet te lichtzinnig over worden gedacht.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Wat te doen met mijn investering:

Zie toelichting
      [Gesteld in Belastingen-Drenthe]
2008-12-16 22:24:28
Herinvesteringsreserve
      [Gesteld in Accountancy]
2009-03-09 08:58:04
Willlekeurige afschrijving
      [Gesteld in Accountancy]
2010-03-14 16:18:06
balans
      [Gesteld in Administratie]
2014-02-10 18:02:50
Afsluiten bedrijf
      [Gesteld in Administratie]
2016-03-29 11:13:04

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+