Antwoord:
Beste heer,
Dit is afhankelijk van de afspraken die u vooraf met de klant heeft gemaakt.
- welke opdracht heeft de klant gegeven? Enkel bestrating? Grondwerk zelf gedaan?
- Of heeft u het volledige werk aangenomen en het grondwerk uitbesteed aan een onderaannemer?
- heeft u met de klant vooraf gesproken over de voorbereidingen van het bestraten? welke afspraken zijn er toen gemaakt? heeft u de voorwaarden voor een goede ondergrond besproken? Heeft u de ondergrond gecontroleerd?
- is het duidelijk dat het straatwerk is verzakt door een ondeugdelijke ondergrond? Of zijn er andere oorzaken?
Als de klant u enkel heeft gevraagd de bestrating te doen, en hij zelf voor het grondwerk zou zorgen en alles al klaar lag voor u om te bestraten, dan kan een ondeugdelijke ondergrond u niet worden aangerekend. Dit blijft dan voor risico van de klant. De klant dient dan degene aan te spreken die voor het grondwerk heeft gezorgd.
Als het grondwerk niet de oorzaak is van het verzakken, en u het verzakken had kunnen voorkomen door de bestrating anders te leggen, dan mag uw bedrijf natuurlijk wel worden aangesproken.
Kunt u zo verder?
Succes.
met vriendelijke groet,
Edgard Bogers |