Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Opslaan gegevens van mijn boekhoudprogramma

[Gesteld op: 01-06-2016]

Toelichting:
Hoi,
Mijn onderneming is per 31-12-2015 gestopt.

In de jaren dat ik ondernemer ben geweest heb ik gebruik gemaakt van een boekhoudprogramma.
Om het programma door te laten lopen moet ik betalen. Ik wil het dus graag stopzetten.

Nu kwam ik op het internet al meerdere topics tegen waarop wordt beschreven wat je moet bewaren.

Van elk jaar heb ik uit het programma opgeslagen;
- Grootboek
- Balans
- Winst- en verliesrekening

Ik twijfel alleen nu of er wel genoeg in mijn grootboek vermeld staat!
In het grootboek van een vriendin van me dat via een ander boekhoudprogramma werkt staat namelijk bij elke mutatie wat is ingeboekt via crediteur of debiteur ook de naam van deze crediteur of debiteur. Dit wordt niet in mijn grootboek vermeld. Hier staat alleen de datum, factuurnummer, mutatienummer, bedrag en het btw bedrag.

Wel staat in het grootboek omschreven waar de factuur is te vinden in de map.

Kan ik hiermee in de problemen komen wanneer er een controle komt?

Ik las in een andere vraag aan u dat u antwoord dat de administratie aan 2 kanten inzichtelijk moet zijn.
1) via de mappen ( opgeslagen administratie)
2) via het grootboek

Betekent dit dat er op de facturen een grootboeknummer opgeschreven moet worden?
Dit heb ik namelijk nooit gedaan. Ik schrijf er alleen een boekstuknummer op.
Is dit ook voldoende?
Antwoord:

Bij de verwerking van de factuur in de administratie moet duidleijk blijken wat voor kosten er zijn gemaakt, door het invullen van een omschrijving. Sommige boekhoudprogramma's vermelden daarbij automatisch de naam van de crediteur. Dat is niet noodzakelijk, wel makkelijk. U hoeft zich dus geen zorgen te maken als de lay-out van uw grootboek afwijkt.
Overigens vermeld u niet dat de omschrijving in uw grootboek wordt afgedrukt. Je kan wel voor iedere boeking terug naar de factuur om te vinden wat het voor kosten zijn, maar dat is heel lastig.


Bij een belastingcontrole wordt echter geen gebruik gemaakt van van het door u afgedrukte grootboek. U bent namelijk verplicht om de administratie in digitale vorm te bewaren, zodat de Belastingdienst dit bestand kan inlezen in de eigen controlesoftware. Om dit te realiseren moet u van ieder jaar de administratie opslaan in de vorm van een auditfile. Meer informatie daarover kunt u vinden op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/aangif te_betalen_en_toezicht/toezicht/handhaving_en_controle/belastingcontrole_met_de_auditfile


Met dit auditfile kan de Belastingdienst alle boekingen analyseren, uw complete administratie is er in verwerkt. Dus als u dit voor de laatste 7 jaren doet, dan kan daarna het abonnement op het boekhoudprogramma worden opgezegd. 


In reactie op uw vervolgvraag: Vanuit de facturen moet eenvoudig kunnen worden bepaald hoe deze in de administratie zijn verwerkt. Het vermelden van een grootboekrekeningnummer is niet verplicht, maar kan wel handig zijn. Maar als u een boekstuknummer vermeld, en dit nummer ook gebruikt in de administratie, dan is de verwerking altijd wel terug te vinden. Zolang dit redelijk soepel gaat is deze manier prima.  

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Opslaan gegevens van mijn boekhoudprogramma:

Hoe zet ik een klein marktonderzoek op?
      [Gesteld in Marktonderzoek]
2008-03-09 12:47:14
Mag een extern bedrijf gegevens aan derden geven?
      [Gesteld in Privacywetgeving]
2009-12-16 08:19:59
persoonlijk dossier.
      [Gesteld in Advocaten-Friesland]
2011-03-11 01:37:28
outlook express importeren op mac
      [Gesteld in Computersoftware]
2012-11-22 15:59:17
Mag de knvb een belgisch stadionverbod overnemen?
      [Gesteld in Sportrecht]
2014-01-23 02:59:16

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+