Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Opbergen administratie

[Gesteld op: 16-05-2016]

Toelichting:
Hallo,

Ik ben op zoek naar de beste manier hoe ik de administratie van mijn eenmanszaak moet ordenen.
Op dit moment doe ik alles van een jaar in een map.
Dit gesplitst in tabblad verkoop, inkoop, kas en bank.
De verkoop gearchiveerd op factuurnummer.
De inkoop op boekstuknummer
De bank op volgorde van bankafschrift. ( alleen zakelijke bank)
De betaalde bonnen doe ik achter het bijbehorende bankafschrift.

Nu zag ik dat mijn accountant waar ik afscheid van heb genomen in 2014 2 mappen gebruikte. 1 met de inhoud die ik ook gebruik. De andere met tabbladen die bestaan uit: memoriaal, ib, btw, verzekeringen.

Omdat ik vanaf 2015 zelf mijn administratie doe wil ik het dus goed doen.

Zo kwam ik bijv bij een memoriaal boeking tegen dat ik hier helemaal geen boekstuknummer aan geef en geen stukken voor heb.
Bijv:
Ik heb een factuur die ik heb ingeboekt en waar een boekstuknummer aan vast zit per priverekening betaald. Dit boek ik per 31-12 weg door deze crediteur weg te boeken naar privé.
Hoe archiveer ik dit in mijn map memoriaal?

Het afsluiten van het jaar boek ik de btw rekeningen glad.
Ik boek alles naar de btw R/C zodat daar het btw bedrag staat wat er q 4 incl suppletie betaald moet worden. Dit is ook een memoriaal boeking.
Wat bewaar ik hiervan?

Wat algemene vragen:
Klopt het dat je bij het afsluiten van het jaar alleen de btw rekeningen en kapitaalrekeningen ( kapitaal, privé opnamen, stortingen etc) afsluit en op 0 zet?

Voor het afsluiten van het jaar heb ik ook de map van 2016 doorgenomen. Dit om kosten/ inkomsten die betrekking hebben op 2015 nog te verwerken in 2015.
Dit gaat weer via het memoriaal.
Nog een voorbeeld.
De kosten van de bank q4 betaal ik in 2016.
Nu heb ik geboekt:
Kosten bank
Aan overlopende passiva
Ook hier geldt weer, wat is het bewijsstuk?

Kunt u vertellen hoe u de map archiveert van uw klanten.
Heeft u meer adviezen voor het controleren van de administratie einde jaar?

Mvg
Harry dekker
Antwoord:

Deze vraag wordt nog wel eens gesteld. Ondernemers besluiten de administratie zelf in handen te nemen, en vragen zich dan af wat de beste methode voor het archiveren is. Er zijn meerdere goede methodes mogelijk, het hangt mede af van de branche en omvang, maar ook van de ondernemer zelf. De Wet bepaalt alleen dat de administratie zo moet worden gevoerd dat deze snel toegankelijk moet zijn, en dat betekent dat je vanuit een basisstuk (kas, bank, facturen) snel moet kunnen zien hoe deze in de administratie is verwerkt, maar ook andersom: dat je vanuit een boeking snel het betreffende basisstuk kan vinden.
Dat lijkt bij uw systeem goed mogelijk.
Waar u tegenaan loopt is dat je voor het jaarwerk toch een apart tabblad moet hebben voor de documentatie van de boekingen die u dan maakt. Zoals bijvoorbeeld van de in 2016 betaalde kosten die betrekking hebben op 2015. Bij een belastingcontrole moet u eenvoudig kunnen aangeven welk posten dit zijn, en dit kan door de facturen te kopieren, of daar bijvoorbeeld een lijstje van te maken. U moet hier iets van hebben.
Ook zal u hebben geinvesteerd, en moet u afschrijvingen berekenen. Deze afschrijvingsstaat moet u dan ook bij het tabblad van het jaarwerk archiveren. En zo kan er nog meer documentatie zijn die alleen voor het jaarwerk van belang is.


Het documenteren van memoriaalboekingen is iets van vroeger, dat is tegenwoordig niet meer nodig mits de omschrijving van de boeking voldoende duidelijk is. Als u daarover twijfelt, dan kunt u beter het stuk wel bewaren. Ook het nummeren van deze boekingen is niet nodig.


Als u adviezen wilt met betrekking tot het controleren vand e administratie, dan kan ik daar nog wel een paar pagina's over schrijven. Dat doe ik uiteraard niet, ik beperk mij tot het algemene advies: loop alle balansposten na en zorg dat alles juist is, en gedocumenteerd. Als de balans juist is, dan is de winst- en verliesrekening ook juist. Tenzij u kosten in aftrek heeft gebracht die niet zijn toegestaan, of andersom. maar daarvoor heeft u belastingkennis nodig.


Ik hoop uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Opbergen administratie :

Welk administratiepakket kan ik het beste kopen?
      [Gesteld in Administratie]
2006-11-04 10:12:49
Terugbetalen salaris
      [Gesteld in Salarisadministratie]
2009-10-12 22:43:06
administratiekosten inschrijfgeld
      [Gesteld in Administratie]
2013-01-24 10:59:05
BTW als aftrekbare kosten kleineondernemersreg
      [Gesteld in Administratie]
2013-02-05 14:22:10
Accountants vragen
      [Gesteld in Administratie]
2015-07-15 00:16:38

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • kunst expertise
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257460
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+