Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Advies gevraagd

[Gesteld op: 29-07-2015]

Toelichting:
Graag wil ik wat advies krijgen over het volgende:
Hoe kan ik het beste mijn verkoop en inkoopfacturen bewaren/ inboeken die betrekking op elkaar hebben.
Voorbeeld: voor een klus heb ik diverse apparaten nodig.
Dit koop ik in. Deze factuur boek ik in op 7000 inkoop.

Als de klus af is factureer ik de klant. Hier staat oa de apparaten die geleverd zijn en mijn uurtarief. Soms, bij grote klussen verwijs ik naar de offerte.
Deze factuur boek ik in op omzet diensten en omzet goederen.

Op welke manier kan ik nu bij een eventuele controle aangeven en inboeken welke inkoopfactuur bij welke verkoopfactuur hoort.

Gr Geert
Antwoord:

U zoekt iets wat niet direct wordt gevraagd. De basisstukken voor de boekhouding, te weten de in- en verkoopfacturen, de bankafschriften en de kas moeten op een zodanige manier worden gearchiveerd dat ze eenvoudig toegankelijk zijn. Daar zijn meerdere methodes voor.
Verkoopfacturen moeten altijd doorlopend worden genummerd, dus het zoulogisch zijn als deze facturen op nummervolgorde worden gearchiveerd. Het kan ook per klant worden gearchiveerd, maar dat is minder overzichtelijk. Het is dan moeilijk om vast te stellen of een factuur ontbreekt.
Inkoopfacturen kunnen ook op nummemr worden gearchiveerd mits ze bij binnenkomst van een nummer worden voorzien. Andere methodes zijn op alfabet, of op datum.
Het maakt niets uit, zolang je maar vanuit de administratie de factuur snel kan pakken.


Dan nu uw vraag: hoe kan je bij een controle aangeven welke in- en verkoopfactuur bij elkaar horen?  dat kan bijvoorbeeld door op de factuur te schrijven welk apparaat het betreft. Of u voegt afleverbonnen toe aan de factuur. het hangt ook een beetje af van het werk wat u precies doet. Maar het zal zelden voorkomen dat de Belastingdienst hiernara vraagt. In eerste instantie zal bij een controle de winstmarge worden beoordeeld, in totaal, maar bijvoorbeeld ook per periode. De Belastingdienst kan dit vergelijken met branche-cijfers. Maar ook kunnen ze in detail naar de facturen kijken. Als ze bijvoorbeeld een inkoop zien van 10 apparaten, en ze zien dat er in die periode 10 apparaten zijn verkocht, dan weten ze genoeg. Dus u hoeft niet iedere inkoopfactuur te koppelen aan een verkoopfactuur. En dat zou ik ook zeker niet doen, want dat maakt de boekhouding niet overzichtelijk.
Mijn advies is: noteer wat volgens u belangrijk is, zodat u later eventueel nog vragen kunt beantwoorden. 

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Advies gevraagd:

Niet nakomen afspraken convenant
      [Gesteld in Rechtshulp-Noord Holland]
2008-05-19 14:54:15
Mag een werkgever je werkdag verzetten ?
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Drenthe]
2011-10-06 11:31:30
Fout in geschreven en getekende offerte
      [Gesteld in Advocaten-Zeeland]
2012-01-10 09:34:43
nalatigheid door bewindvoerder! wat nu?
      [Gesteld in schulden & inkomen]
2013-11-13 12:58:31
Kan in een inputbox variabele invoer verwerken?
      [Gesteld in Microsoft excel]
2016-08-29 09:29:27

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+