Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Accountants vragen

[Gesteld op: 15-07-2015]

Toelichting:
Hallo adviseur/ boekhouder,

Omdat het tijd wordt voor wat administratieve vragen over de eenmanszaak van mijn vriend wil ik u wat vragen.

In 2014 is hij als zzp'er begonnen in de bouw.
Ik heb zijn administratie tot nu toe gedaan en mij er aardig in vastgebeten.
Een collega van hem is al jaren ondernemer en zit bij een accountantsbureau.
Hij geeft ons vaak tips en inzage in zijn administratie.

De vragen:
Mijn vriend begint aardig uit te breiden en wil iemand op de loonlijst voor 20 uur.
We hebben een bedrijf gevonden die de loonadministratie gaat doen.
Mijn vraag hierover: moet je doorgeven aan de KVK dat er iemand op de loonlijst komt? is dit verplicht?

De accountant van de collega van mijn vriend maakt altijd per jaar 2 mappen aan.
Een met de administratie: verkoop, inkoop, bank en kas.
De verkopen op volgorde van factuurnummer, de inkopen op volgorde van boekstuknummer en de bankafschriften op volgorde van volgnummer met daarachter de betaalde bonnen.
De andere map is een balansmap: ib stukken, btw aangiftes, balans, winst- en verlies, grootboek, verzekeringen, verrekeningen en memoriaal.

Deze twee mappen heb ik ook aangemaakt.
Map 1 lukt me nog wel.
Map 2 is mij wat onlogisch:
Achter de balans en w-v zitten dus maar een blaadje.
Grootboek is een hele waslijst, btw zijn 4 aangiftes, ib de stukken voor de aangifte en memoriaal.
Wat moet er achter memoriaal? Ik heb wel een aantal jp gemaakt via memoriaal, maar dat is bijv de afsluiting van de btw rekeningen en privé-rekeningen.

Kunt u mij advies geven?

Gr. Wendy
Antwoord:

De eerste vraag is eenvoudig te bantwoorden. Bij de inschrijving bij de KvK moet je een opgave doen van het aantal werknemers. Dat betekent niet dat je bij iedere in- of uit diensttreding een melding moet doen aan de KvK. Het gaat er om dat het in grote lijnen klopt. Dus niet 10 werknemers opgeven terwijl er in werkelijkheid 1 is, of andersom. Dus kijk het even aan of het bevalt, en als er straks eventueel nog een werknemer bijkomt zou ik dat zeker doorgeven aan de KvK, met een wijzigingsformulier.


Over de administratie kan ik zeggen dat geen enkele administratie hetzelfde is. Je bent verplicht om de administratie toegankelijk te houden, en dat betekent dat in- en verkoopfacturen, bank en kas op logische manier moeten worden gearchiveerd.  Voor de facturen kan dat bijvoorbeeld zijn op alfabet, op nummervolgorde, of op datum. Het mag allemaal in 1 map, maar je mag het ook spreiden; er zijn geen regels voor.
De ondernemer moet doen wat hij zelf het prettigst vind werken.


Zoals jullie het hebben ingericht lijkt mij de eerste map inderdaad geen probleem, dat kan goed werken. Maar ik verbaas mij wel over de tweede map. Dat is een werkwijze van vroeger, van voor de digitalisering. Toen was het bijvoorbeeld nodig om de boekingen in het memoriaal te documenteren, omdat dat meestal correcties betrof, en dan moet je aangeven waarom je iets gaat corrigeren. Maar tegenwoordig kan je in veel boekhoudprogramma's de boekingen direct aanpassen, dus zonder het memoriaal te gebruiken. Het memoriaal wordt dan ook alleen gebruikt voor eindejaarsboekingen, of voor loonboekingen. Daar heb je geen mapje voor nodig.
BTW-aangiftes kan je afdrukken, maar dat is niet nodig. Je kan ze ook digitaal op de computer bewaren. Wat de IB-stukken betreft: ik vraag mijn klanten altijd of ze deze willen inscannen, en digitaal willen toezenden, via e-mail of usb-stick.
Als accountant werk ik met dititale dossiers, en dan kan ik deze stukken er direct in opnemen. Dat scheelt in tijd, en dus geld.
Ook zou ik geen uitdraai van het grootboek in de map opnemen, dat lijkt mij alleen papierverspilling. Ook die kan digitaal worden bewaard. Net als de balans en V&W.

Kortom: persoonlijk vind ik het overbodig om die tweede map aan te maken. Daar kan ik met mijn modernere werkwijze niet veel mee. Maar ieder moet doen wat die prettig vind. In ieder geval is er geen verplichting om dit op deze manier te archiveren.


Is dit antwoord zo duidelijk genoeg?

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Accountants vragen:

Accountant wilt geld zonder reden!
      [Gesteld in Accountancy]
2009-09-24 19:58:08
Waar kan ik terecht in Rotterdam.
      [Gesteld in Bedrijfsformules]
2009-10-06 10:09:29
aftrekbare bedragen ivm sponsoring
      [Gesteld in Sponsoring]
2009-11-03 12:51:30
rekening niet terecht dreigt met incasso
      [Gesteld in Accountancy]
2009-11-21 16:17:34
(loon)Belastingafdracht hoe en wanneer?
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2010-12-28 13:03:24

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+