Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Voorraad boeken en verwerken inkoopfacturen

[Gesteld op: 11-05-2015]

Toelichting:
Hallo adviseurs

Ik ben op zoek naar wat boekhoudkundig hulp voor mijn bedrijf.
Als startend aannemer ( 2014) heb ik te maken met zowel inkoopkosten als andere bedrijfskosten.
Het verwerken van de andere bedrijfskosten lukt mij ( en vrouw) nog wel. We boeken alles zelf en zijn nu bezig een eigen jaarrekening te maken. Met de achtergrond van mijn vrouw komen we een aardig eind. Echter, we hebben wel wat twijfels.
Een van de twijfels is het verwerken van de inkoopfacturen voor de verkoop.

Om een lang verhaal kort te houden, ik monteer dakkapellen en maak ze zoveel mogelijk zelf.
Voor het maken van deze dakkapellen koop ik de nodige producten in.
Deze producten bestaan voornamelijk uit hout, kunststof en divers klein materiaal.
Maar ook uit producten die al kant en klaar zijn zoals de kozijnen.
Van al deze producten maak ik de dakkapellen.
Tot nu toe worden al deze kosten op de 7000 groep geboekt ( inkoop)
Ik vraag me alleen af of dit wel goed gaat. Eind 2014 was er namelijk voor een aardig bedrag aan voorraad aanwezig. Dit moet uiteraard verantwoord worden en naar de balans geboekt worden. Nu alleen de vraag, hoe.
Nu lees je van alles op het Internet. Zo is er de mutatie voorraad gereed product, je hebt de mutatie product in beweging etc.
Kan iemand mij vertellen hoe we dit het beste kunnen verwerken.

Daarnaast begreep ik ook dat je elke factuur in je administratie moet kunnen verantwoorden.
Hoe kunnen we dit het beste doen. Is het een idee om op elke inkoopfactuur een adres te noteren voor wie de dakkapel is. Het probleem is wel dat we soms grote voorraden kopen wanneer er iets in de aanbieding is, en dit dus niet voor een project is, maar pure voorraad.

Is er voor mijzelf ook een controlesom betreft de voorraad of iets dergelijks?
Ik las iets van voorraad 01-01 + alle inkopen ľ alle verkopen = voorraad 31-12
Klopt dit?

Nou, ik hoor graag een antwoord op deze vragen.

Vriendelijke groet Jan Harm
Antwoord:

U wordt in verwarring gebracht door wat u leest over het bijhouden van een voorraadadministratie. dat is met name van toepassing bij handelsondernemingen. Je boekt dan alle inkopen op rekening 3000 voorraden, en bij verkoop wordt de kostprijs overgeboekt van 3000 voorraden naar 7000 inkopen. En dan moet het eindsaldo van rekening 3000 altijd gelijk zijn aan de waarde van de werkelijk aanwezige voorraden. Dat is de door u genoemde controleberekening voorraad 01-01 + alle inkopen – alle verkopen = voorraad 31-12.


Maar dit is niet van toepassing bij u, u hoeft geen voorraadadministratie bij te houden omdat dat niet past bij uw branche. Dan moet u ieder apart identificeerbaar dingetje een artikelnummer geven, en er is bij u zoveel klein materiaal, of hout van verschillende afmetingen, dat u waarschijnlijk dan fulltime met de administratie bezig bent. Maar dat is dus niet nodig, u doet het juist goed door alle inkopen op 7000 te boeken. Aan het eidn van het jaar moet u wel een correctie maken omdat u een voorraad heeft. U moet daarvan de waarde inschatten, en vervolgens boekt u dit bedrag debet op 3000 voorraden en credit op 7000 inkopen. Dat is genoeg, daarmee bent u klaar. Zorg er wel voor dat u een goede onderbouwing van uw voorraadwaarde heeft, dus een lijst met aanwezige zaken, en een waardebedrag.


Uw andere vraag:  elke factuur moet je in je administratie kunnen verantwoorden. Dat klopt, maar u legt dit verkeerd uit. Het is helemaal niet nodig dat u voor elk boutje of moertje noteert bij welk project dit is gebruikt. Van belang is dat u van iedere uitgave een factuur heeft, zodat u de uitgave kan onderbouwen. Op de factuur staat vermeld wat er is geleverd. En als u iets voor een bepaald project heeft gekocht kan het handig zijn om dit op de factuur te vermelden. Maar dat is geen verplichting. Wat van belang is dat de Belastingdienst u achteraf kan vragen waarom u bijvoorbeeld 50 kozijnen heeft gekocht, terwijl in de diverse uitgevoerde projecten maar 30 kozijnen zijn verwerkt. U zal dat moeten kunnen nakijken aan de hand van uw administratie. Maar ergens zal u dat toch moeten noteren, want als u later iets van de eigen voorraad gebruikt, zal u dit ook in rekeningen willen brengen aan de klant.
Kortom: het is niet nodig op iedere inkoopfactuur te vermelden waarvoor het is gebruikt, als u achteraf maar wel aannemelijk kan maken dat het voor de onderneming is gebruikt. En dan gaat het natuurlijk alleen om zaken van enige waarde.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Voorraad boeken en verwerken inkoopfacturen:

Kan ik mijn school aanklagen hiervoor?
      [Gesteld in Lesmateriaal]
2008-10-05 20:02:45
borg betalen voor schoolboeken
      [Gesteld in Lesmateriaal]
2009-09-09 16:09:01
Vervolg controle en een boekhoudvraag
      [Gesteld in Administratie]
2014-04-30 18:21:03
MOet ik iets betalen als ik niet weet waar waarvoo
      [Gesteld in Advocaten-Zuid Holland]
2014-08-21 10:35:22
BTW
      [Gesteld in Administratie]
2015-08-06 17:50:07

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+