Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franÁaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiůn espaŮola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Zakelijke Dienstverlening
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Zakelijke Dienstverlening en krijg online een antwoord van de specialist in Zakelijke Dienstverlening

Zelf een vraag over Zakelijke Dienstverlening? Klik hier.
Meer vragen over Zakelijke Dienstverlening.
De huidige beheerder van de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via RSS. Klik hier.
RSS over Zakelijke Dienstverlening op jouw website?Vragen over Zakelijke Dienstverlening op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Zakelijke DienstverleningVragen over Zakelijke Dienstverlening via E-mail. Klik hier.

Overeenkomst loopt tot 2-9-15. Wanneer opzeggen?

[Gesteld op: 04-02-2015]

Toelichting:
.........''BeŽindiging van een huur overeenkomst vindt plaats door opzegging tegen het einde van een kalenderjaar met inachtneming van een termijn van tenminste een halfjaar''...........
Het is nu niet duidelijk; 30 juni vůůr of nŠ einde van het jaar!
Antwoord:

Deze zin is inderdaad niet duidelijk omdat het er krom in staat.
In model-huurovereenkomsten staat de volgende tekst:
''Beëindiging van een huur overeenkomst vindt plaats door opzegging tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een termijn van tenminste een halfjaar''...........


En als het contract dan loopt tot 2-9-2015, dan betekent dit dat u voor 2-3-2015 moet opzeggen. Denk er om dat u dit doet via een aangetekende brief, zodat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd.


Als de verhuurder gaat zeuren over de opzegging, dat niet de juiste termijn is gehanteerd, dan kan nog een leuke juridische discussie ontstaan doordat het krom is verwoord in het huurcontract.
Dat is alleen anders als het bij u gaat om een winkel of vergelijkbare bedrijsfruimte. In de Wet is namelijk bepaald dat de opzegtermijn in dat geval minimaal 1 jaar is, en daar mag niet van worden afgeweken. Dat zou dus betekenen dat u had moeten opzeggen voor 2-9-2014. Omdat dat niet is gebeurd is het contract automatisch verlengd. De kromme zin in het huurcontract is dan niet van belang.

 
Reactie vraagsteller:
Hartelijk dank voor uw snelle en zeer duidelijk reactie.
Als extra toelichting op de huurovereenkomst.
Wij zijn een dorpshuis en verhuren een bedrijfsruimte aan een pedicure.
En hoogstwaarschijnlijk willen wij (Dorpshuis-verhuurder) de huur opzeggen bij de pedicure (huurder).
Veranderd nu hiermee enigszins uw antwoord?
 
Antwoord Beheerder:

Voor de huur is het van belang of het gaat om een ex290-bedrijfsruimte of een overige bedrijfsruimte die valt onder artikel 7:230 BW. In het eerste geval worden er wettelijk al veel regels gesteld aan o.a. huurtermijn en opzegtermijn, en daarvan mag niet worden afgeweken. Het onderscheid is niet altijd makkelijk te maken, maar volgens mij valt een pedicure onder art. 230, en dat betekent dat de strenge regels niet van toepassing zijn.
In dat geval is van belang hoe het in het huurcontract staat omschreven, en dat is zoals gezegd niet geheel juist gedaan. Daar valt niets meer aan te doen, dus als u wilt opzeggen, dan raad ik u aan dat te doen (via een aangetekende brief) voor 2-3-2015. Als de huurder dat niet accepteert dan kan deze bezwaar maken bij de Rechtbank. Het is onzeker hoe de rechter zal beslissen, omdat niet duidelijk in het contract is gesteld wanneer er moet worden opgezegd. Maar maakt de huurder geen bezwaar tegen de opzegging, dan is er geen probleem.


Voor de volledigheid: als u meer wilt weten over het in de eerste zin genoemde verschil in soorten bedrijfsruimtes, dan verwijs ik u naar de uitleg op http://www.mkbservicedesk.nl/71/wat-verschil-tussen-middenstands.htm


 

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Zakelijke Dienstverlening:
Administratieve Diensten
Bedrijfsautomatisering
Bedrijfsfusie
Bedrijfsoverdracht
Bedrijfsovername
Bedrijfstransacties
Bedrijfsverhuizing
Bedrijfsvoering
Conflictbemiddeling
Cursussen & Opleidingen
Debiteurenbeheer
Entertainment
Evenementenorganisatie
Financieel
Flora & Fauna
Fusies & Overnames
Gezondheidszorg
Juridisch
Juridische Splitsingen
Kinderopvang
Marketing
Mediation
Ondernemingsrecht
Onroerend Goed
Ontwerp
Secretarieel
Trainingsacteurs
Vennootschapsstructuren
Vertalen


Gerelateerde vragen aan Overeenkomst loopt tot 2-9-15. Wanneer opzeggen?:

Op welke datum loopt jaarcontract af?
      [Gesteld in Energie & Milieu]
2009-12-08 09:15:10
Ik wil de verzekering per direct opzeggen
      [Gesteld in Verzekeringen]
2010-07-17 11:01:22
huur opzeggen kantoorpand door vennoot
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2012-04-27 19:51:52
zie toelichting
      [Gesteld in Hypotheken-Zuid Holland]
2014-10-02 17:33:18
looptijd verzekering
      [Gesteld in Verzekeringen]
2009-03-17 16:01:02

Gemiddelde score Zakelijke Dienstverlening: 9.0 (897x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257264
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+