Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Naast mijn onderneming ook mijn pand verhuren.

[Gesteld op: 19-01-2015]

Toelichting:
Hallo
Naast mijn eenmanszaak heb ik ook een pand.
Deze gebruik ik nu nog zelf. Hij staat op de balans en is zakelijk.
1) van alle kosten die ik maak vraag ik de btw terug zoals Electrabel, water etc.
Mag dat? Ik hoorde dat wanneer je een pand hebt je hiervoor een aparte administratie moet bijhouden van welke kosten met je pand te maken hebben en welke niet. Klopt dat
2) nu wil ik ook een deel gaan verhuren. Hoe moet ik nu mijn administratie gaan bijhouden? Alle kosten mbt de verhuur apart in de administratie opnemen?

Ik hoof graag van u.
Antwoord:

De vraag is eenvoudige gesteld, maar het antwoord is toch wat moeilijker. Het hangt af van de feitelijke situatie.
U begint te zeggen dat u naast uw eenmanszaak nog een pand heeft. Daaruit leid ik af dat dit pand niet door uw eenmanszaak wordt gebruikt. Maar u zegt ook dat u het pand nog zelf gebruikt. Bedoelt u voor prive, of voor de eenmanszaak?
Dat is van belang om te bepalen of het pand nog wel terecht op de balans van de onderneming staat. Als het pand namelijk niet meer zakelijk wordt gebruikt, moet u dit tegen de marktwaarde naar prive halen, en moet u eventuele boekwinst of -verlies bij het resultaat van de eenmanszaak boeken.


En dan komt de vraag: wat gaat er nu gebeuren? Is dit in het kader van de onderneming? Z o ja, dan mag het pand nog op de balans blijven staan. Zo nee, dan gaat het pand naar prive, naar Box 3. Dit heeft fiscale gevolgen voor u voor de inkomstenbelasting, dus laat u hier goed over informeren.


Voor de omzetbelasting gelden weer afwijkende regels. Dan is het niet van belang of het pand zakelijk is of niet. De standaardregel is dat bij verhuur van een bedrijfspand geen BTW in rekening wordt gebracht. In overleg tussen huurder en verhuurder mag besloten worden wel met BTW te gaan verhuren, mits de huurder BTW-plichtige activiteiten in het pand verricht.
Dus als u MET BTW gaat verhuren, dan moet u deze BTW afdragen aan de Belastingdienst, maar kunt u ook de betaalde BTW op kosten van het pand aftrekken.
Maar gaat u ZONDER BTW verhuren, dan hoeft u geen BTW-aangiftes daarvoor in te dienen. U kunt dan ook geen BTW aftrekken.


Als het pand op de balans van de onderneming blijft staan, en u gaat met BTW verhuren, dan kan de administratie van beiden worden samengevoegd, en kunt u 1 BTW-aangifte indienen voor eenmanszaak + pand.
Als het pand op de balans van de onderneming blijft staan, en u gaat zonder BTW verhuren, dan moet u de kosten van het pand apart houden omdat u de BTW niet kan verrekenen. Dat werkt beter met een afgescheiden administratie.
Als het pand in prive komt (in Box 3) en u gaat met BTW verhuren, dan moet u een nieuw BTW-nummer aanvragen voor het afdragen van de hiermee gemoeide omzetbelasting. Uiteraard heeft u dan een aparte administratie nodig.
Als het pand in prive komt en u gaat zonder BTW verhuren, dan hoeft u geen administratie bij te houden van de kosten en opbrengsten.


Is hiermee uw eenvoudige vraag voldoende beantwoord?

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Naast mijn onderneming ook mijn pand verhuren.:

Wat is Afvallen met H.C.G.? Bil vergroting?
      [Gesteld in Plastische Chirurgie]
2008-07-05 10:54:15
Deel van mijn pand verhuren
      [Gesteld in Administratie]
2015-07-29 15:33:42
Wat te doen met mijn investering
      [Gesteld in Administratie]
2016-09-15 22:42:04
Pand
      [Gesteld in Administratie]
2017-02-12 22:30:39
Pand met privegeld gekocht
      [Gesteld in Administratie]
2017-08-02 02:17:15

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+