Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Afvallen » Afvallen-Gelderland
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Afvallen-Gelderland en krijg online een antwoord van de specialist in Afvallen-Gelderland

Zelf een vraag over Afvallen-Gelderland? Klik hier.
Meer vragen over Afvallen-Gelderland.
De huidige beheerder van de rubriek Afvallen-Gelderland:
Naam: Bart van Gelder
Bedrijf: Barima sport & welzijn
Reactiesnelheid: 86 uur
Waardering: 6.7 (van max. 10)
Meer informatie over Bart van Gelder vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Afvallen-GelderlandVragen over Afvallen-Gelderland via RSS. Klik hier.
RSS over Afvallen-Gelderland op jouw website?Vragen over Afvallen-Gelderland op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Afvallen-GelderlandVragen over Afvallen-Gelderland via E-mail. Klik hier.

Vetpercentage verlagen van ongeveer 16% naar 10%.

[Gesteld op: 21-11-2014]

Toelichting:
Hallo,
ik weet niet precies waar ik moet beginnen, maar ik heb veel informatie gezocht over afvallen (vetpercentage verlagen). en zou toch wat meer willen weten over of wat ik doe wel goed is. ik ben man, 21 jaar, 1,93 lengte en weeg 76 kilo. vetpercentage is rond de 15 a 16% (ben niet naar de huis arts geweest voor goede controle hiervan, maar qua hoe ik eruit zie klopt het denk ik wel.)
mijn vraag is. ik eet rond de 1800 kcal per dag. ik probeer ervoor te zorgen dat ik genoeg carbs, vetten en eiwitten binnen krijg per dag. elke ochtend loop ik 1 uur buiten op een lege maag . elke dag doe ik 15-20 minuten hiit cardio en ik hef gewichten om de dag. kan ik hiermee naar 10% vet percentage komen(of in ieder geval onder de 12%)?
Antwoord:

Allereerst goed, dat je (vooral) naar je vetpercentage kijkt en niet naar je gewicht.


Een vetpercentage van 15-16% is op zich heel goed. Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, heb ik eerst nog wat meer informatie nodig.

Allereerst: waarom wil je je vet% verder verlagen? 


Wat eet en drink je exact gedurende een dag?
Uiteraard is het belangrijk om niet te veel kCal te eten/drinken, maar het is veel belangrijker om de samenstelling van die kCal op orde te krijgen.


Wat is je basismetabolisme en hoeveel sport je dagelijks (kCal verbruik met sporten)?
Dit bepaalt hoeveel je dagelijks minimaal nodig hebt. Te weinig eten/drinken kan ook resulteren in een hoger vet%.
Als ik je verhaal zo lees, eet je veel te weinig om je vet% naar beneden te krijgen. Ik ben zelfs bang, dat je vet% eerder de neiging heeft hoger te worden.
Je moet minimaal 70% van je dagelijkse energiebehoefte binnenkrijgen, zodat je lichaam de kans krijgt steeds een gezonde balans te vinden. Ga je daaronder, dan ga je crashen en dat heeft altijd een averechts effect.


Waarom loop je elke dag 1 ur buiten op een lege maag?
Wat wil je daar mee bereiken?

 
Reactie vraagsteller:
Oke, waarom ik mijn vet% wil verlagen. aangezien met een vet% van 10 tot 12% je spieren (vooral buikspieren) een stuk beter ziet. en het is ook gewoon voor uiterlijk en zichtbaarheid van de spieren tijdens gewicht heffen of buikspier oefeningen.

Ik drink alleen maar water ongeveer 4,5 tot 6 liter per dag. en met eten, natuurlijk avond eten altijd groente, aardappels en vlees (vlees vaak waar veel eiwitten in zitten, kippenborst, karbonade, zalm etc.) ik eet pistache noten (voor de goede vetten die ik nodig heb) meestal eet ik hier 100 gram van (100 gram pistache noten is 625 kcal) maar soms 200 gram. vaak eet ik elke dag 2 witte bolletjes met pindakaas (500 kcal bij elkaar) en ik weet dat witte bolletjes niet ideaal zijn. maar ik heb niet echt een goede vervanging voor dat maar sta open voor suggesties. ik drink ook elke dag 2 whey protein shakes (dit is voor de extra eiwitten die ik niet via voeding binnen kan krijgen). (1 shake bevat 120 Kcal) voor de rest is dit wat ik meestal eet per dag. soms eet ik nog wel een stukje fruit maar niet vaak. maar ik heb ben in caloriee intake al wel naar de 2000-2200 kcal per dag gegaan. alleen met variatie aan eten is niet echt groot om dat ik ook niet goed weet wat eten goede nutrients bevatten.

kwa basis metabolisme ben ik zelf ook heel onzeker over. ik zou het echt niet weten. ik gok rond de 2500. ik doe altijd elke dag 15- 20 minuten Hiit Cardio (heel intensief, wisselend rust en volle actieviteit.) en om de dag doe ik aan gewicht heffen rond de 45 minuten. en bijna elke dag dus 1 uur in de ochtend lopen.

als laatst waarom ik dus die ochtend loop doe op een lege maag. ik zal het proberen kort te houden. wanneer je wakker word is je insuline niveau heel laag. waardoor je lichaam al in vet verbranding modus is. door dat uur dat je als je net wakker word loopt verbrand je gewoon 300 kcal. maar de energie die je nodig hebt om dit dus te doen wordt meteen gepakt van het vet in je lichaam.

ik hoop dat u nu genoeg informatie hebt. ik ben ondertussen naar 75 kilo gegaan. en heb al een dunnere buik. (3 centimeter kleiner in omtrek) maar toch zou ik uw mening over alles willen horen.
 
Antwoord Beheerder:

OK, goed te weten waarom je dit doel stelt. Hou je waarom dus ook altijd goed voor ogen. Ook als het even 'tegen' zit.


 


Je drinkt genoeg. Dat heb je goed onder controle.
Je eten vind ik lastiger te bepalen, omdat dat sterk afhankelijk is van je basismetabolisme plus je verbranding door sport.
Je wilt mijns inziens niet zo zeer afvallen, maar vet verliezen. Dat betekent dat je spiermassa wilt bouwen. 
Ga dus vooral niet te weinig eten. Voor jou is het van groot belang, dat je voeding in balans is.


Om hier achter te komen zul je bijvoorbeeld een week lang je voeding en sport heel nauwkeurig moeten bijhouden. Vervolgens overleggen met een sportvoedingsdeskundige wat je zou kunnen verbeteren.


Ik vraag me ook af of je trainingsmethode aansluit bij je doel. Heb je dit overlegd met een (personal) trainer?


Lopen op een lege maag, klinkt heel logisch maar ik ben van mening, dat dat juist je balans verstoort. Een lichaam dat uit balans is, zal de neiging hebben zichzelf te beschermen. In de praktijk betekent dit, dat er voorraden (lees: vet) worden aangelegd.
Wij komen regelmatig fitte sporters met een fantastisch figuur met een verrassend hoog vet% tegen. Dat wordt veroorzaakt door deze onbalans.


Mijn tip:


METEN = WETEN


Zoek uit wat je nu precies binnenkrijgt met je voeding (voedingslijst bijhouden).
Zoek uit wat je nu precies verbruikt met je sport (activiteitenlijst bijhouden).
Kijk kritisch naar je sport/acitiviteiten. Passen deze wel bij je huidige doel.
Laat je lichaamssamenstelling meten bij een deskundige.
En overleg met deze deskundige en/of personal trainer hoe je dit verder aan kunt pakken.


Wij bieden een dergelijk pakket:
- persoonlijke intake (1e afspraak)
- uitgebreide lichaams- en voedingsanalyse
- persoonlijk voedingsadvies op basis van voedings- en activiteitenlijst (2e afspraak)
voor slechts €75.


We organiseren ook regelmatig op diverse plaatsen in Nederland informatie avonden over 'sport en voeding'. Wij merken namelijk dat veel mensen met dezelfde vragen zitten en op zoek zijn naar een oplossing.

Als je meer wilt weten, kun je me bereiken via info@barimacoaching.nl

Beantwoord door:
Bart van Gelder
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Vetpercentage verlagen van ongeveer 16% naar 10%.:

geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27
Verjaring 20 of 30 jaar ????
      [Gesteld in Tuin]
2008-12-01 20:19:05
Trainingsschema?
      [Gesteld in Fitness]
2009-01-08 15:17:05
hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
hond plast & poept soms in de zetel
      [Gesteld in Hondengedrag]
2013-08-22 10:27:02

Gemiddelde score Afvallen-Gelderland: 5.7 (32x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257249
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+