Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Gezondheid » Tandheelkunde
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Tandheelkunde en krijg online een antwoord van de specialist in Tandheelkunde

Zelf een vraag over Tandheelkunde? Klik hier.
Meer vragen over Tandheelkunde.
De huidige beheerder van de rubriek Tandheelkunde:
Naam: Toors
Bedrijf: Toors dental expertise (tde)
Reactiesnelheid: 48 uur
Waardering: 8.9 (van max. 10)
Meer informatie over Toors vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over TandheelkundeVragen over Tandheelkunde via RSS. Klik hier.
RSS over Tandheelkunde op jouw website?Vragen over Tandheelkunde op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over TandheelkundeVragen over Tandheelkunde via E-mail. Klik hier.

2 maal een wortelkanaalbehan.aan dezelfde kies

[Gesteld op: 20-11-2014]

Toelichting:
De eerste behandeling is niet correct uitgevoerd vandaar dat er 3 jaar later een tweede behandeling nodig was en daardoor vindt ik het dan ook onterecht dat ik twee keer voor dezelfde rekening moet betalen. De wortelkanaal liep schuin waardoor het een moeilijke behandeling was. Deze wortelkanaal was niet volledig gevuld waardoor ik alsnog klachten bleef houden. Tevens is ze met het boren of het vijlen niet met de bocht meegegaan van de kanaal maar rechtdoor gegaan waardoor ze er bijna aan de andere kant weer uitkwam, Dit brengt ook weer problemen met zich mee.

De tandarts kon van te voren zien of het een moeilijke behandeling zou zijn of niet. Wanneer dit het geval zou zijn, had ze mij moeten doorverwijzen naar een specialist en niet zelf de behandeling moeten uitvoeren. Tevens kan ik mijn kies misschien als verloren beschouwen. Verder is er niets besproken over de prognose van de kies.

Tevens is met de tweede behandeling een vijl afgebroken die alsnog in mijn kies zit wat eigenlijk niet hoort.

Inmiddels is de kies getrokken en wil ik niet voor deze kosten nogmaals opdraaien aangezien de fout bij hun ligt.
Sta ik in mijn recht of juist niet?

Bij voorbaat dank,

Gerard
Antwoord:

 


Beste Vragensteller,


In de beschrijving lees ik eerst dat de betreffende kies "misschien als verloren kan worden beschouwd". daarna lees ik dat de kies " inmiddels is getrokken". Is de kies nu getrokken, of niet ?


Zonder kennis van uw dossier te hebben ( behandelhistorie, Röntgenfoto's en evt. correspondentie) en zonder uw mond te hebben onderzocht kan ik moeilijk beoordelen of uw tandarts u 3 jaar geleden voor deze behandeling beter naar een specialist endodontoloog had kunnen sturen. Het lijkt er op dat de eerste behandeling gewoon is mislukt, waardoor er een tweede, correctieve behandeling nodig was. Dan is het onterecht dat er twee keer voor dezelfde behandeling een rekening voor het volle pond wordt gestuurd.


Bij de eerste behandeling is een complicatie ontstaan met vijlen van een gekromd wortelkanaal. Daarbij is er rechtuit gevijld in plaats van de kromming van het kanaal te volgen. Daardoor is er niet gevijld tot bij de opening aan het uiteinde van de wortelpunt. Je zou kunnen zeggen dat de tandarts, al vijlend 'uit de bocht is gevlogen". Daardoor bleef het laatste, niet gevijlde deel van het kanaal geïnfecteerd en werd deze wortel een bron van chronische infectie in de kaak.


Het afbreken van een vijltje in het kanaal is een vervelende complicatie, die er toe kan leiden dat het betreffende kanaal blijvend geblokkeerd raakt en niet meer over de volle lengte te desinfecteren is.


Voorafgaand, tijdens en aan het einde van een wortelkanaalbehandeling worden altijd X-foto's gemaakt. Daarop is te zien of kanalen een kromming vertonen en of, als laatste stap in de behandeling alle kanalen, over de volle lengte aseptisch zijn gevuld: de eindcontrole-foto. Is een kanaal niet goed gevijld, gevuld, of is er een (bijna) wortelperforatie ontstaan dan is de kans heel groot dat er vroeger, of later complicaties in de vorm van wortelpunt-/ kaakontstekingen ontstaan. Je kan er bijna op wachten.


Bedoelde foto's bevinden zich in uw dossier. U heeft recht op inzage en kunt uw tandarts naar aanleiding van deze foto's vragen stellen. Treedt er breuk op van een vijltje, waardoor het kanaal geblokkeerd raakt, of constateert de tandarts op de eind-X-foto (na afloop van de wortelkanaalbehandeling) een onvolledig behandeld kanaal dan hoort hij/zij dat en de mogelijke gevolgen aan patiënt te melden, te overleggen en eventuele doorverwijzing naar een endodontoloog voor te stellen. Dat heet informatieplicht.


Gewoon niks zeggen en een rekening sturen is foutief beleid.


Helaas is de kans op succesvolle herbehandeling van een scheef gevijld of geblokkeerd kanaal gering, vooral als er sprake is van een (bijna) perforatie halverwege. Betreft het een "uit de bocht vijlen" dichtbij het utieinde van de wortel, dan kan de tand, of kies soms nog gered worden door chirurgische verwijdering van de wortelpunt, een zogenaamde apex-resectie.


Als al 3 jaar geleden duidelijk was dat één van de kanalen niet goed was behandeld dan lijkt het me onredelijk als dezelfde tandarts nog eens kosten voor een (opnieuw mislukte !) herbehandeling in rekening brengt. Of het foute vijlen verwijtbaar is en of uw tandarts aansprakelijk kan worden gesteld voor de ( gevolg-) schade kan alleen een tweede mening tandarts met volledige dossierkennis bepalen.


Mijn advies aan u is dan ook:



  • Neem contact op met uw tandarts en geef duidelijk aan dat u het niet eens bent met de kosten die aan u in rekening zijn gebracht en dat u twijfels heeft over de kwaliteit van de behandeling. Vandaar dat u een tweede mening elders gaat vragen.

  • Vraag uw tandarts om uw patientendossier inclusief röntgenfoto's.

  • Zoek zelf een tandarts die bereid is om uw zaak te onderzoeken en een tweede mening te geven.

  • Indien u verzekerd bent voor tandheelkundige zorg, controleer dan eerst of uw verzekeraar de kosten dekt van een tweede mening.

 
Reactie vraagsteller:
Enorm bedankt voor uw duidelijk antwoord!

Nadat de tweede wortelkanaalbehandeling klaar was werd mij verteld dat er een kans bestaat van 50-50 dat mijn kies er alsnog uit moet.
De kies is inmiddels getrokken omdat deze bleef ontsteken en irriteren.

Inmiddels willen ze de nota verlagen maar daar ga ik alsnog niet mee akkoord. Tijdens de onderhandelingen blijf ik betalingsherinneringen van de nota ontvangen. Erg vervelend maar ik weet dat ik nu in mijn gelijk sta dus ik ga er gelijk mee aan de slag.

Nogmaals bedankt
 
Antwoord Beheerder:

Succes ! 


Wilt u mijn antwoord een cijfer geven ?

Beantwoord door:
Toors
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Tandheelkunde:
KaakchirurgieMondhygieneTandarts


Gerelateerde vragen aan 2 maal een wortelkanaalbehan.aan dezelfde kies:

oznur
      [Gesteld in Plastische Chirurgie]
2007-03-13 23:37:04
graag ontvang ik meer info over schaamlipverkleing
      [Gesteld in Plastische Chirurgie]
2007-03-15 22:11:00
info
      [Gesteld in Bodybuilding]
2007-09-08 23:16:27
bijverdienen met vroegpensioen
      [Gesteld in Thuiswerk]
2010-03-12 20:18:51
Oudere hond binnen plassen afleren
      [Gesteld in Hondengedrag]
2010-06-04 08:18:25

Gemiddelde score Tandheelkunde: 8.9 (361x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Lydia de Hoogh RB
    9.2
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257265
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+