Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Mens & Maatschappij » Recht » Rechtshulp » Rechtshulp-Utrecht
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Rechtshulp-Utrecht en krijg online een antwoord van de specialist in Rechtshulp-Utrecht

Zelf een vraag over Rechtshulp-Utrecht? Klik hier.
Meer vragen over Rechtshulp-Utrecht.
De huidige beheerder van de rubriek Rechtshulp-Utrecht:
Naam: UwJurist.nl mr. Monique Doomernik
Bedrijf: Uwjurist.nl
Reactiesnelheid: 5 uur
Waardering: 8.0 (van max. 10)
Meer informatie over UwJurist.nl mr. Monique Doomernik vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over Rechtshulp-UtrechtVragen over Rechtshulp-Utrecht via RSS. Klik hier.
RSS over Rechtshulp-Utrecht op jouw website?Vragen over Rechtshulp-Utrecht op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over Rechtshulp-UtrechtVragen over Rechtshulp-Utrecht via E-mail. Klik hier.

Ik heb een auto bij een dealer gekocht

[Gesteld op: 27-10-2014]

Toelichting:
Het was een auto met airco na 1 dag bleek de airco niet te werken de accu niet goed was en de dynamo koopt was we hebben geen bovag garantie . Wat nu
Antwoord:

Geachte vraagsteller,
Wat u mag verwachten van een tweedehands auto en wat uw (on)mogelijkheden zijn, hangt van veel factoren af. Hieronder treft u algemene informatie aan. Bel gerust even voor vrijblijvend overleg.
Met vriendelijke groet,
UwJurist.nl
mr. Monique Doomernik
Dit advies is vrijblijvend en enkel gebaseerd op de vaak summiere vraagstelling. Het kan geen volwaardig juridisch advies vervangen. We zijn niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van handelen/nalaten naar aanleiding van dit beknopte antwoord.


http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over- tweedehands-auto:


Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Een tweedehands auto moet ook goed zijn. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn.


Wat u mag verwachten van de auto, hangt bijvoorbeeld af van de volgende dingen:



  • het merk;

  • de prijs;

  • het bouwjaar;

  • de kilometerstand;

  • hoe de auto onderhouden is;

  • wat de verkoper gezegd heeft;

  • of de verkoper extra garantie geeft of niet.


U mag in ieder geval verwachten dat de auto veilig genoeg is om mee te rijden. Bedenk wel dat u van een zes jaar oude auto minder kunt verwachten dan van een nieuwere auto. Een oudere auto heeft ook meer onderhoud nodig. Klachten hoeven dan ook niet altijd te betekenen dat u geen goede auto hebt gekocht.


De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dat betekent dat hij u goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de belangrijke eigenschappen of de dingen die niet goed zijn.


Maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u goed moet controleren of de auto goed is. Hoe ouder de auto is, hoe beter u de auto moet controleren. Hoe goed u de auto moet controleren, hangt ook af van de situatie en wat de verkoper gezegd heeft. Het maakt namelijk uit of de verkoper een officiële dealer is die de auto altijd zelf onderhouden heeft. Of dat de verkoper een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dat laatste zo is, moet u soms een aankoopkeuring laten doen. Bijvoorbeeld bij de ANWB, de Dekra of een merkdealer. Als u dit niet doet, kunt u achteraf meestal niet klagen als de auto niet goed is.


Het is moeilijk vast te stellen of uw auto niet goed is. Dat kan alleen een rechter of een geschillencommissie. Eventueel met de hulp van een expert.


Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.



  • U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

  • Hebt u de auto normaal gebruikt en is hij versleten? Of hebt u hem verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto.

  • Voor een reparatie of een nieuwe auto hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto teruggeven. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de auto al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.


Hebt u de auto bij een BOVAG dealer gekocht? Dan hebt u meestal recht op een garantie van zes maanden. Als u dan problemen hebt met de auto, kunt u teruggaan naar de verkoper. U hebt alleen garantie als de auto duurder was dan 4500 euro, of als u voor de auto meer dan 35 procent van de nieuwprijs betaald hebt.


Hebt u een klacht over een BOVAG dealer? Dan kunt u contact opnemen met de Auto Ombudslijn of het BOVAG/ANWB bemiddelingsbureau. Hieronder staan de adressen.

AutoOmbudslijn (voor als de verkoper een merkdealer is)


Telefoonnummer: (0900)288 66 62 (0,35 euro per minuut)
e-mail: auto-ombudslijn@bovag.nl


ANWB/BOVAG bemiddelingsbureau (voor andere autobedrijven)


Telefoonnummer: (0900) 269 22 68 (0,35 euro per minuut)
e-mail: bemiddelingsbureau@bovag.nl


Wat moet ik doen als mijn auto niet goed is?


Probeer met de verkoper een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Dan kunt u het volgende doen.


Stuur een brief naar de verkoper


Stuur een brief naar de verkoper. Hierin schrijft u uw klacht. Zet ook in de brief dat de verkoper binnen een bepaalde tijd het probleem moet oplossen. En wat u gaat doen als de verkoper zich hier niet aan houdt. Om u te helpen staan op ConsuWijzer voorbeeldbrieven.


Doet de verkoper niet wat u aan hem hebt gevraagd? Dan kunt u één van de volgende dingen doen.



  • Betaal niet totdat de verkoper een oplossing heeft gevonden. Dit kan alleen als u nog niet alles betaald hebt.

  • Laat de auto ergens anders repareren. En zorg ervoor dat de verkoper de kosten hiervoor aan u betaalt. U moet de verkoper dan wel eerst een brief sturen. Hierin schrijft u dat hij nog een laatste kans krijgt om de auto zelf te repareren. En dat u anders de kosten van de reparatie van hem terug wilt hebben. Let op: de auto moet wel gerepareerd kunnen worden, en het product moet het nog waard zijn om te repareren.

  • Ontbind de koopovereenkomst. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto terugbrengen.


Is de verkoper aangesloten bij de BOVAG? Of is de verkoper direct aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt uw probleem voorleggen aan deze commissie. De Geschillencommissie is een onafhankelijke groep van drie personen die bij een meningsverschil beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt wie er in de commissie komt. Alle leden van de commissie zijn deskundig en onpartijdig. Neemt de commissie een besluit, dan moet u zich hieraan houden


Wilt u meer informatie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.


De Geschillencommissie kan u alleen helpen als de auto meer dan 4500 euro kostte. Of als u meer dan 35 procent van de nieuwprijs betaald hebt. En u mag niet in een brief de BOVAG garantie geweigerd hebben.


Is de verkoper niet aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter gaan. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Overleg met ons over de kosten.

Beantwoord door:
UwJurist.nl mr. Monique Doomernik
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Ik heb een auto bij een dealer gekocht:

hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
Hoe vindt mijn vriend zijn broers en zussen?
      [Gesteld in Adoptie]
2011-01-07 23:57:33
hoe nu verder
      [Gesteld in Huwelijk]
2011-01-30 21:58:11
mag ik de 2ehandsdealer aansprakelijk stellen?
      [Gesteld in Juridisch]
2013-10-08 10:58:40
Heb ik totaal geen rechten mbt mijn auto?
      [Gesteld in Advocaten-Gelderland]
2014-09-26 11:55:40

Gemiddelde score Rechtshulp-Utrecht: 8.5 (19x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+