Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Reclame & Marketing » Corporate Identity
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek corporate identity en krijg online een antwoord van de specialist in corporate identity

Zelf een vraag over corporate identity? Klik hier.
Meer vragen over corporate identity.
De huidige beheerder van de rubriek corporate identity:
Naam: Joost Klinkenberg
Bedrijf: Hstotaal communicatie & design
Reactiesnelheid: 25 uur
Waardering: 8.7 (van max. 10)
Meer informatie over Joost Klinkenberg vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over corporate identityVragen over corporate identity via RSS. Klik hier.
RSS over corporate identity op jouw website?Vragen over corporate identity op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over corporate identityVragen over corporate identity via E-mail. Klik hier.

Corparate Identity Manager

[Gesteld op: 23-10-2014]

Toelichting:
Wat zijn de preciese kenmerken van een corporate identity manager?
Antwoord:

Beste vragensteller, de Corporate identity manager doet het huisstijlmanagement en is er verantwoordelijk voor dat de huisstijl op elke drager  en elk communicatiemiddel van een organisatie op de juiste wijze en consequent wordt uitgevoerd en kostenefficiënt wordt ingezet.

Wat moet deze manager daarvoor in huis hebben?

Visie: Het moet iemand met een visie op corporate identity en huisstijl. De huisstijl is een visualisatie van de identiteit; de huisstijl is de zichtbare identiteit. En de identiteit is weer gebaseerd op de kernwaarden; de onveranderlijke en unieke meerwaarde van een organisatie. Uiteindelijke zorgen de kernwaarden ervoor dat bijvoorbeeld medewerkers bij een organisatie willen blijven en dat klanten steeds terugkomen. Die waarden zijn nogal ongrijpbaar, maar als je ze 'sfeer' of 'cultuur' noemt, dan begrijp je ineens waar het over gaat. Dat geheel van waarden, identiteit en huisstijl heeft de Corporate identity manager beschikbaar om te bouwen een het organisatiemerk. Want daar draait het uiteindelijk om: merkwaarde met betekenis en relevantie. Huisstijl is dus niet een grappig dingetje rechtsboven op het briefpapier, maar is een waardevolle tool om aan merkwaarde te bouwen.

Creativiteit: bouwen aan een merk klinkt mooi, maar dat moet dus gebaseerd zijn op kernwaarden, identiteit en huisstijl. Dan zijn de vragen: wélke kernwaarden, welke identiteit, wélke huisstijl. Het is niet de bedoeling dat de manager zélf gaat ontwerpen, maar moet dit deel van het traject wél zelf initiëren, aansturen, beoordelen. Op welke manier worden de waarden in kaart gebracht, wat is eigenlijk de identiteit van de organisatie, wat is de briefing voor het ontwerpen van de huisstijl en welk bureau wordt daarbij ingeschakeld? Dat werk hoeft maar één keer verricht te worden en is niet een kwestie van even regelen of googlen op het internet. Als huisstijl in de organisatie gezien wordt als een belangrijke uiting van identiteit en waarde en als pijler in de marketing, dan praat je over een serieus traject. En dat vraagt serieuze creativiteit.

Managementvaardigheden: de manager zal op basis van de visie een plan van aanpak maken, waarden en identiteit in kaart brengen en huisstijl laten ontwerpen. Belangrijk is dat altijd - door de jaren heen - in de organisatie, van hoog tot laag, gezorgd wordt voor draagvlak, dus alle neuzen één kant op. Dat alle medewerkers in een organisatie - van staf tot uitvoering - enthousiast met de huisstijl kunnen werken en dat zij de meerwaarde ervaren en ook inzetten. Voor meerdere jaren zorgt de manager dat de ingevoerde huisstijl wordt onderhouden, dat daarvoor genoeg budget is, dat kwaliteit, voortgang en informatie optimaal tot stand komt. De professionals die ingeschakeld worden - van ontwerpers, tot filmers en van drukkers tot webbouwers - moeten kunnen werken vanuit één visie, zodat alle uitingen passen binnen dat ene grote concept. Want verschil tussen de uitingen mag er zijn - een autobelettering is geen website - maar wat zijn de verschillen, hoe briefen we die en hoe beoordelen we dat?

Kennis: de Corporate identity manager zal de inzet van allerlei professionals moeten inzetten en beoordelen. Het is reuze praktisch als dan enige kennis van communicatietechnieken aanwezig is. Want hoe moet je anders offertes beoordelen, of de consequenties van extra werk, of de omvang van meerwerk, of de zinvolle inzet van specifieke technieken. Dus is oppervlakkige kennis van communicatietechnieken reuze handig: webbouwen en seo, advertising en adwords, design en dtp, conceptontwikkeling, drukken en verspreiden, printing on demand, fotografie enz.

Samengevat, wat zijn de precieze kenmerken van een corporate identity manager? Het is iemand die abstract kan denken en een visie voor langere periode kan ontwikkelen, het is iemand die kan motiveren, onderbouwen, presenteren, enthousiasmeren; het is iemand die op basis van een visie een plan van aanpak kan maken, iemand die in de dagelijkse praktijk dat plan kan realiseren, iemand die een netwerk van professionals kan onderhouden en aansturen, iemand die budget kan bepalen, vergaren en bewaken, iemand die creativiteit kan aansturen en beoordelen, iemand die kan evalueren en op basis daarvan in staat is de visie en het plan te vernieuwen. Het is ook iemand die dagelijkse brandje kan blussen!
Kortom: iemand met een verhaal, dat kan uitdragen, mensen daarin kan meenemen en uiteindelijk dingen tot stand kan brengen. Een prachtige job!

Beantwoord door:
Joost Klinkenberg
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek corporate identity:
HuisstijlIdentiteit, Brands & Logos


Gerelateerde vragen aan Corparate Identity Manager:

Roosters per dag of per week eenzijdig veranderen?
      [Gesteld in Advocaten-Limburg]
2008-02-29 13:52:20
Wat te doen in deze situatie?
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Utrecht]
2008-11-11 12:54:50
football manager 2010 doet niet goed.
      [Gesteld in Computerspellen]
2010-01-13 16:36:17
verantwoording afleggen t.o.v hoofd afdeling
      [Gesteld in Advocaten-Noord Brabant]
2010-09-28 07:21:56
Welke interventies zijn van toepassing ?
      [Gesteld in Service Management]
2011-11-21 15:25:53

Gemiddelde score corporate identity: 0.0 (0x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+