Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Spellen » Kaartspellen » Bridge
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Bridge en krijg online een antwoord van de specialist in Bridge

Zelf een vraag over Bridge? Klik hier.
Meer vragen over Bridge.
De huidige beheerder van de rubriek Bridge:
Naam: Ron Jedema
Bedrijf: Dekker bridge reizen
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 9.3 (van max. 10)
Meer informatie over Ron Jedema vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over BridgeVragen over Bridge via RSS. Klik hier.
RSS over Bridge op jouw website?Vragen over Bridge op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over BridgeVragen over Bridge via E-mail. Klik hier.

Herstellen van genoemde kaart.

[Gesteld op: 13-08-2014]

Toelichting:
Goede morgen,
De leider zegt speel ha aas en dan zegt hij -nee ha 3. Hij zegt dat dit mag daar het (in ÚÚn adem) is.
Kan en mag dit.
Volgens mij kan/mag dit niet--er is een denkpauze- art. 45

Gaarne verneem ik met dank;

Zonnige groet;
Wilma
Antwoord:

Hallo Wilma,
Ja, dat komt vrij vaak voor en allemaal hebben ze het over het herstellen in één adem.
Als mij zoiets gebeurt, stel ik als geruststelling vast dat er niets mankeert aan meneer's ademhaling, maar wel aan zijn spelregelkennis.


In principe geldt: gezegd is gespeeld, zelfs als je het half uitspreekt. Voorbeeld:
Leider speelt een kleine schoppen uit de hand en is van plan de vrouw in dummy te leggen. Hij zegt dan ook "de vr" waarop links de heer legt. Nu maakt de leider zijn zin af met "aas". In feite zegt hij dus "de vraas". En beweert dat dit een ongeldige aanduiding is. Het gaat om de bedoeling van de leider en dat was de vrouw. Dus geldt de vrouw als gespeeld.


De enige uitzondering is als een leider een kaart noemt die hij absoluut niet bedoelde. Zo komt het wel eens voor, dat je harten bedoelt, maar klaveren noemt. Meestal wordt dan wel de juiste hoogte genoemd.
Het is dan aan de arbiter om te beoordelen of de leider dit nooit bedoeld kan hebben en zich dus vergiste, of dat de leider mogelijk toch een gedachtenverandering heeft gekregen. Als de arbiter ervan overtuigd is, dat het nooit de bedoeling kan zijn geweest, mag de leider de juiste kaart noemen en die moet dan door dummy gespeeld worden.


De mogelijkheid om te veranderen geldt tot het moment dat de leider bijspeelt of voorspeelt in de volgende slag. Je begrijpt, dat er in de tussentijd toch wel heel wat geademd is.


Ik vraag de tegenstander altijd of hij/zij mij even wil aangeven in welk spelregelartikel de kreet "in één adem" staat. Je krijgt geen antwoord of een verkeerd antwoord, want het komt in het hele spelregelboekje niet voor.


Je hebt het dus bij het rechte eind. In dat geval is het altijd raadzaam er even een arbiter bij te halen.


Succes!!

 
Reactie vraagsteller:
Dank je wel Ron,

Een heel uitgebreid antwoord--ben ik heel tevreden mee.
Dit is nl zeer vaak een punt van discussie aan tafel (leider mag dat zegt men dan)
Hier was het een clubleider A--die dit stelde met art.47 erbij.
Nogmaals dank met een zonnige groet:

Wilma
 
Antwoord Beheerder:

In artikel 45C4a staat dat een genoemde kaart geldt als gespeeld en bij 45C4b staat welk criterium wordt gehanteerd als er een vergissing in de aanduiding wordt gemaakt.


In 47 staat inderdaad dat de kaart mag worden teruggenomen, maar alleen als dat voldoet aan het criterium wat gesteld is in 45C4b. En "ruiten aas, oh nee ruiten 4" kan ik niet anders zien dan een verandering van gedachte en was dus de aas een bewuste aanduiding.


Artikel 45C4b wordt zelden toegepast in de zin dat de leider zijn aangeduide kaart mag wijzigen. Mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt komen vaak met dit artikel, plus het feit dat ze het in één adem noemden, op de proppen om een gedachtenverandering goed te praten. Bij mij weinig kans.


Groeten,
Ron.

Beantwoord door:
Ron Jedema
profielpagina


Gerelateerde vragen aan Herstellen van genoemde kaart.:

Helende Bloesem en Kleurenkaarten,hulpmiddel?
      [Gesteld in Bach Bloesem Remedies]
2007-06-10 21:19:51
voorber. klaveren, hoe bieden?
      [Gesteld in Bridge]
2009-03-12 07:03:14
Mag de knvb een belgisch stadionverbod overnemen?
      [Gesteld in Sportrecht]
2014-01-23 02:59:16
Waar komt de naam voorbereidend klaveren vandaan
      [Gesteld in Bridge]
2015-11-28 14:23:22
moet men een gezien kaart door opps nemen?
      [Gesteld in Bridge]
2016-03-18 13:16:31

Gemiddelde score Bridge: 9.3 (1163x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+