Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Huis & Tuin » Woningen
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Woningen en krijg online een antwoord van de specialist in Woningen

Zelf een vraag over Woningen? Klik hier.
Meer vragen over Woningen.
De huidige beheerder van de rubriek Woningen:
Naam: Geert Leusman
Bedrijf: Stichting bureau voor schuldenpreventie
Reactiesnelheid: 19 uur
Waardering: 8.1 (van max. 10)
Meer informatie over Geert Leusman vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over WoningenVragen over Woningen via RSS. Klik hier.
RSS over Woningen op jouw website?Vragen over Woningen op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over WoningenVragen over Woningen via E-mail. Klik hier.

Garantie herstelling veiligheidsslot voordeur?

[Gesteld op: 25-06-2014]

Toelichting:
Beste,

Januari 2013 heb ik een sleutel-op-de-deur woning gekocht. We hebben een voorlopige oplevering gedaan in maart 2013 van de woning in winddichte staat. Onze aannemer is de werfsloten na ondertekening van de akte, in mei 2013, komen vervangen door veiligheidssloten.
Sinds de winter werd het steeds moeilijker om de voordeur te openen en te sluiten (vooral van buitenaf). Twee weken geleden klemde de deur zodanig hard dat we deze niet konden openen. Langs buitenaf konden we zien dat de deur heel krom stond. We hebben dan van binnenuit de deur proberen te openen, en hoorden iets klikken. Nu kunnen we ook van binnenuit de deur niet meer openen, omdat op de plaats waar we de klik hoorden (=een twintigtal cm hoger dan de cilinder), de deur in het slot blijft.
De bouwfirma reageerde als volgt: "Mogelijk kan uw melding zijn ontstaan door het uitzetten en inkrimpen van het materiaal bij temperatuurwisselingen. Dit is eigen aan de bouw. Indien dit de oorzaak is, zal een mogelijke afstelling daarom niet kosteloos uitgevoerd kunnen worden."
Dat begrijp ik niet. Betekent dat dan eigenlijk niet dat de deur te vroeg werd gemonteerd, dus nog vˇˇr het materiaal was gezet en een iet of wat definitieve positie had aangenomen? Waarom valt dat dan niet onder garantie? Of mogen we verwachten dat het probleem later nog zal terugkomen, "omdat dat nu eenmaal eigen is aan de bouw"?
Vervolgens heeft de bouwfirma ons doorverwezen naar de fabrikant van de voordeur.
De fabrikant komt de deur bekijken, en rekent Ç90 voorrijkosten aan, ongeacht of de herstelling onder garantie valt.
Onder welke voorwaarden kunnen we van de fabrikant van de deuren of van de bouwfirma eisen om de herstelling onder garantie uit te voeren?
Kan de krimp/uitzetting bijvoorbeeld niet worden opgevangen door rekening te houden met toleranties (dus fout van fabrikant)?
Wanneer kunnen we ons beroepen op fouten in de plaatsing van de deur (dus fout van bouwfirma)? Bij onze buren had de aannemer namelijk ook de werfsloten willen vervangen door veiligheidssloten, maar bij hen is dat niet gelukt, omdat de sloten meedraaiden met de sleutel o.i.d. Bij hen is uiteindelijk de fabrikant van de deuren de veiligheidssloten komen installeren. Ik denk daarom dat de kans bestaat dat onze aannemer onze sloten ook niet goed heeft ge´nstalleerd. Maar dat kan ik nu wellicht niet meer bewijzen?

Alvast bedankt voor uw hulp.
Antwoord:

Geachte heer/mevrouww.


Ik heb mij uw versus terharte genomen en beoordeeld. Kijk, het zit zo. Uiteraard zal de temperatuurwisseling een oorzaak zijn maar hoe stelt u dat vast. Welnu als de klacht zich met het veranderen van de temperatuur laat wijzigen is dat aannemelijk en zal de aannemer welke de deur heeft geplaatst voor herstel moeten zorgen.


Uw versus echter doet meer vermoeden naar het nazakken van de deur zelf de oorzaak betreft omdat u de gevolgen als zodanig omschrijft. In dat geval is het aannemelijk dat de constructie van de deur niet goed is en de pen/gatverbindingen daarin te ruim zijn waardoor de deur gaat afhangen dus niet meer haaks is. Pak een winkelhaak en controleer of de deur nog haaks is. Is dat niet het geval dan is de deurenfabrikant aansprakelijk maar geheel niet door u.


Voor u, en onthoudt dat voortaan, is alleen de aannemer uw aanspreekpunt. De aannemer moet verdere maatregelen verzorgen waarbij het er niet toedoet wat of waar zich de klacht voor doet. Uw aannemer moet het probleem zelf verhelpen danwel laten verhelpen. Alleen u aannemer is aanspreekpunt.


 


Geert

Beantwoord door:
Geert Leusman
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Woningen:
Bouwen & Restaureren
Dakloos
Executieveiling
Gevelonderhoud
Nieuwbouwprojecten
Verborgen Gebreken
Verbouwen
Vereniging Van Eigenaren
Woning Kopen
Woning Ontruimen
Woningbeveiliging
Woningruil
WOZ Waarde



Gerelateerde vragen aan Garantie herstelling veiligheidsslot voordeur?:

na 2 weken nog steeds geen sleutels
      [Gesteld in Huurrecht]
2013-04-16 17:27:44
verwaarlozing vruchtgebruik
      [Gesteld in Advocaten-Belgie]
2013-06-14 16:19:27
Valt onderste portiek ook onder de VVE?
      [Gesteld in Vereniging van Eigenaren]
2014-10-14 17:30:16
Mag een voordeur zomaar verwijderd worden?
      [Gesteld in Ruimtelijke ordening]
2007-11-09 18:43:38
Kater plast bij de voordeur...Waarom???
      [Gesteld in Katten]
2008-08-01 11:38:59

Gemiddelde score Woningen: 7.9 (150x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • kunst expertise
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257439
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+