Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Boekhouden

[Gesteld op: 13-05-2014]

Toelichting:
Beste Meneer,

Ik heb ween vraag over het voeren van mijn boekhouding.

Ik wil graag de administratie zelf gaan inboeken om de kosten te besparen, dit kan niet bij de boekhouder die ik nu heb.
Bij de nieuwe kan dit wel, maar hij werkt heel anders.

Mijn bedrijf,
Ik heb een eigen ontbijtservice die elke dag ontbijtjes bezorgd in noord Holland.
Hiervoor koop ik veel etenswaren in met daarnaast champagne, manden en bloemen.
De btw varieert dus van 21% tot 6%.
Met deze inkopen maak ik zelf de ontbijten klaar voor de klanten.

Mijn vorige boekhouder die te duur wordt boekte altijd de hoofdbestelling in met 6% btw. Dit was inclusief een mand en champagne (inkoop met 21%).Wanneer er een extra fles bij wordt besteld wordt boekt hij dit met 21% en de reiskosten boekt hij ook met 21%.
Deze manier was voor mij erg makkelijk, ook qua facturatie.

Nu wil de nieuwe boekhouder dat ik alles ga splitsen. Dus ook de hoofdbestelling.
Ook wil hij dat ik met een voorraadadministratie ga werken.
Met andere woorden, elke inkoop moet ik kunnen verantwoorden en matchen met een verkoop.

Mijn oude boekhouder deed dit nooit gaf hij aan. Hij deed alles op de inkoop. Van een pakje boter tot een bos bloemen.
Hierdoor had ik nooit een voorraad, wat ook klopt.

Ik snap wel dat je zo niet elke inkoop kunt verantwoorden, maar daar heeft de belastingdienst volgens mijn oude boekhouder een bepaalde formule voor.

Samenvattend:
Dagelijks heb ik 10 tallen bonnetjes van de bakker, ah etc. Mijn vorige boekhouder boekte alles in op een rekening (7000)
Mijn facturen boekte hij op 8000. Bij verkoop hanteerde hij voor de btw de hoofdbestelling (6%) de overige bestellingen en bezorg kosten 21%.

Mijn nieuwe boekhouder wil dat ik dit anders ga doen. Eerst alles op rekening 3000 boeken en dit daarna per verkoop afboeken.
Dit is veel meer werk.
De btw moet ik per artikel gaan splitsen bij een bestelling.

Nu de vraag aan jou of iemand anders, wat is jullie advies hierin.
Antwoord:

Het probleem met boekhouders is: hoe goedkoper ze zijn, hoe minder kwaliteit u hoeft te verwachten. Iedereen mag zich boekhouder noemen, een opleiding is niet vereist. En daardoor zijn er veel boekhouders die het niet goed begrijpen. Uw nieuwe boekhouder is daar een goed voorbeeld van. Hoe komt hij op het idee om bij uw onderneming een voorraadadministratie in te voeren? Dat past helemaal niet bij het karakter van uw onderneming, en geeft verschrikkelijk veel werk. Daar zit hij natuurlijk niet mee, want u moet dit allemaal zelf doen. Maar de Belastingdienst eist dit niet van u, dus ik zou hier zeker niet aan gaan beginnen.
De methode van uw oude boekhouder wordt veel gebruikt, enw ordt ook door de Belastingdienst geaccepteerd. U kunt dit gewoon voortzetten.


U heeft wel een bijzonderheid, door de gemengde tarieven bij verkoop. U moet daardoor goed opletten met het BTW-tarief als u gaat factureren. Ik raad u daarbij aan kennis te nemen van de voor u geldende regeling, die u kunt vinden op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakel ijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/combinatie_goederen_en_diensten/combinatie_van_goederen_en_diensten


Als u dan nog twijfelt of u het juiste BTW-tarief toepast raad ik u aan dit met een brief aan de Belastingdienst te vragen. U krijgt dan 100 % zekerheid. Daarmee voorkomt u problemen achteraf als blijkt dat u te weinig BTW in rekening heeft gebracht.

 
Reactie vraagsteller:
Alles mag dus op een nummer geboekt worden ( inkoop) of moet dit nog verdeeld worden in inkoop drank, manden, brood etc.
Op de manier hoe het nu gaat is toch niet door de belastingdienst te controleren of alles wat ik inkoop wel is gebruikt voor de verkoop?
Wanneer ik 10 manden inkoop is niet te zien of deze verkocht zijn.
De verkoop wordt op 8000 geboekt. Daar wordt niet gezegd wat er is omgezet.
Hoe gaat dit in zijn werk?
 
Antwoord Beheerder:

U mag alles boeken zoals u wilt. De Belastingdienst controleeert de basisstukken (facturen, kas- en bankmutaties) en hoe u dit in uw boekhoudprogramma verwerkt moet u zelf weten.
Waarom veronderstelt u dat de Belastingdienst wil controleren of alles wat u inkoopt wel gebruikt voor de verkoop? U bent verkeerd geinformeerd, de Belastingdienst controleert niet zozeer de juistheid van de inkoop, maar wel van de verkoop. Er wordt dan bijvoorbeeld m.b.v. de facturen nagegaan hoeveel manden u in een jaar heeft ingekocht. En dat moet dan ongeveer overeenstemmen met het aantal manden dat u heeft verkocht. Als u 100 manden inkoopt, maar blijkt dat u er maar 50 heeft verkocht, dan moet u desgevraagd verklaren wat er met het verschil is gebeurd. Als u niet met een goede verklaring komt kan er worden geconcludeerd dat uw administratie niet deugt. De Belastingdienst kan deze dan verwerpen, en een naheffingsaanslag opleggen voor inkomstenbelasting vanwege niet-aangegeven omzet, en ook een aanslag voor de daarover verschuldigde BTW. Uiteraard te verhogen met rente en boete, dus dat is heel duur.
Zolang u zich aan de regels houdt is er niets aan de hand, maar als u bewust iets buiten de boeken houdt moet ik u waarschuwen: de Belastingdienst heeft manieren om daar achter te komen.
Maar nogmaals: het is daarbij niet van belang hoe u dit in uw boekhoudprogramma verwerkt. Dit is slechts een hulpmiddel om inkomsten en uitgaven te sorteren.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Boekhouden:

welke opleiding kan ik het beste doen?
      [Gesteld in Studiekeuze]
2009-10-25 17:17:48
Opleiding boekhouder
      [Gesteld in Studiekeuze]
2011-10-27 08:46:13
eigenwijs:)
      [Gesteld in Administratie]
2013-09-27 11:51:54
Het archiveren en opstellen van de administratie
      [Gesteld in Administratie]
2014-04-09 09:53:34
Ordenen administratie
      [Gesteld in Administratie]
2014-04-23 20:57:32

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257309
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+