Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 14 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Rechten en plichten boekhouder

[Gesteld op: 01-05-2014]

Toelichting:
Beste heer/ mevrouw/ forum,
Als boekhouder/ administratiekantoor probeer ik al een tijdje een passend antwoord te krijgen op een aantal vragen.
Ik lees overal dat de klant altijd zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar aangifte. In hoeverre kunnen wij als boekhouders ons hiervoor indekken?
Ons kantoor werkt bijvoorbeeld alleen met de kleinere ondernemers. Voor al onze klanten dienen wij een aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting in. In sommige gevallen wordt er een jaarrekening opgemaakt waarin wordt vermeld dat de klant zelf verantwoordelijk is etc etc. Ook tekent de klant voor akkoord.
Sommige klanten willen geen jaarrekening, deze tekenen dan dus ook niet voor een akkoord.
Wij werken overigens niet met een samenwerkingsverband of contract. Er wordt dus niks getekend. Ook is er geen sprake van bepaalde leveringsvoorwaarden.
Casus:
1. De meeste klanten leveren elk kwartaal of jaarlijks netjes een map in die wij vervolgens in het boekhoudprogramma verwerken. Vervolgens wordt de benodigde aangifte ingediend. Dit is voor de meeste per kwartaal een aangifte OB en eens per jaar een aangifte IB.
Vraag: In hoeverre zijn wij verantwoordelijk voor de aangifte die wordt ingediend. Wij gaan er vanuit dat de klant het netjes aanlevert. Wij verwerken de administratie en de aangifte kan worden ingediend.
2. Naast de klanten met de map zijn er ook klanten die alleen een excel sheet inleveren. Er is dus geen inzage in de aangegeven stukken/ facturen.
Vraag: Om mij heen hoor ik vaak dat dit gebeurd. De boekhouder heeft geen inzage in de stukken, maar gaat klakkeloos uit van een excelsheet. In hoeverre sta je hier als boekhouder sterk, en kun je je hiervoor indekken?
3. Ook zijn er klanten die alles zelf inboeken. Wij dienen eens per kwartaal voor deze klant de aangifte OB in. Ook zonder inzage in de stukken.
Vraag: Hiervoor geldt hetzelfde als bij 2. Er is geen inzage in de stukken.
4. Via de mail of mondeling wordt er door ons gevraagd of er bijvoorbeeld een kilometerregistratie wordt bijgehouden voor het privegebruik auto. Wanneer de klant aangeeft dit te doen gaan wij hier vanuit. Ditzelfde geldt voor het behalen van het urencriterium.
Vraag: Wanneer een inspecteur concludeert dat de klant geen km registratie heeft bijgehouden, en absoluut geen 1225 uur heeft gewertk. Wij als boekhouder geven dit wel aan in de aangifte. Wat voor een consequenties heeft dit voor ons?
Antwoord:

De hoofdregel is dat de klant altijd zelf verantwoordelijk is voor de ingediende aangiftes. Dat betekent dat de Belastingdienst altijd de klant er op zal aanspreken, een naheffing zal opleggen, verhoogd met een boete. Maar de Belastingdienst kan ook de intermediair er op aanspreken als er sprake is van grove schuld. Als u een belastingaangifte indient wordt u wel geacht in te kunnen staan voor de juistheid daarvan. Als u geen onderzoek heeft uitgevoerd naar de juistheid, dan kunt u verwachten dat u een keer een groot probleem heeft. het maakt daarbij niets uit of u wel of niet op papier laat zetten dat de klant verantwoordelijk is. U houdt altijd uw eigen verantwoordelijkheid. Uw klant betaalt u om juiste aangiftes in te dienen, en daar moet u voor zorgen.
Dat betekent ook dat u ook nog een verantwoordleijkheid naar uw klant heeft. Als deze een boete krijgt alleen omdat u een onjuiste aangifte heeft ingediend, terwijl hij de gegevens goed heeft aangeleverd, dan kunt u daarvoor aansprakelijk worden gesteld. In de praktijk wordt dit altijd wel vergoed door de intermediair, die de claim dan doorspeelt aan de eigen verzekeraar. Maar de verzekeraar zal alleen de claim vergoeden als de intermediair een fout heeft gemaakt, niet als de intermediair zijn werk niet goed heeft gedaan. Maar in ieder geval moet u dus zorgen voor een goede aansprakelijkheidsverzekering.


Verder noemt u dat de klanten alleen voor akkoord tekenen als er een jaarrekening wordt opgesteld. Dat is een grote fout in uw organisatie; u moet altijd de klant voor akkoord laten tekenen voordat u een belastingaangifte indient, want anders kan de klant achteraf ontkennen dat u de aangifte met hem heeft besproken. En dan kan de klant niet verantwoordelijk worden gesteld, die verantwoordelijkheid ligt dan volledig bij uw kantoor.


In antwoord op uw vragen:
1. zie hiervoor
2. als u geen facturen bekijkt dan staat u hele zwak. U dient dan alleen een aangifte in zonder de juistheid vast te stellen. In de praktijk weten ondernemers dat als ze willen frauderen, dat ze dan niet moeten zijn bij een accountant, maar juist gebruik moeten maken van een boekhouder die geen vragen stelt. U moet hier dus extra alert zijn.
3. dit is nog erger dan 2. uw kantoor biedt geen toegevoegde waarde, de klant kan in principe zelf de aangifte indienen. U moet zich dan ook afvragen waarom zij van uw diensten gebruik maken. Hebben ze iets te verbergen?
4. Als de klant schriftelijk verklaart dat wordt voldaan aan het urencriterium, of dat er een km-registratie is waaruit blijkt dat er geen prive-gebruik is, dan heeft u genoeg gedaan door hiernaar te vragen. Als achteraf blijkt dat dit onjuist is, dan is de klant daarvoor verantwoordelijk.


 

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Rechten en plichten boekhouder:

verkeerde boekhouding
      [Gesteld in Midden- & Kleinbedrijf]
2009-08-07 12:03:53
Woonland Belgie ww uitkering Nederland.
      [Gesteld in Europees recht]
2011-01-27 12:25:31
Te weinig aandacht krijgen van mijn man
      [Gesteld in Islam]
2013-04-20 15:33:33
Vervolg boekencontrole
      [Gesteld in Administratie]
2014-04-11 16:36:12
Boekhouden
      [Gesteld in Administratie]
2014-05-13 21:35:44

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  256929
    Beheerders:  1021

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  167 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+