Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Administratie winkel

[Gesteld op: 16-04-2014]

Toelichting:
Hallo,

Een kennis van mij heeft veel aan uw informatie gehad voor haar boekhouding.
Ik zelf heb een winkel in kleding.
Ik gebruik geen kassa, maar bonnenboekjes.

Ik heb 2 mappen.
1 voor de kas
1 voor de bank

Alle verkopen die ik via de kas doe boek ik zo in:
Per dag tel ik de omzet bij elkaar op.
Dit bedrag zet ik inclusief de BTW op de kasstaat.
Dit doe ik elke dag.
Aan het einde van de week tel ik de bedragen van die week bij elkaar op. Ik boek ze dan in als volgt:
In het programma e-boekhouden bij afschrift bonnetje geld ontvangen. Omschrijving omzet week .... Totaal bedrag en het BTW bedrag. Rekening omzet.
Achter de kasstaat doe ik alle bonnen op volgorde van nummer.

De uitgaven van de kas:
Doe ik bij geld uitgegeven. Omschrijving de crediteur en het ingekochte goed met factuurnummer.
Bedrag en het BTW bedrag. Rekening inkoop.
Op elke ingeboekte factuur/ bon zet ik wel een boekstuknummer. Te beginnen met K14-1 etc.

Vragen over het bijhouden van de kas:
Inkomsten: mag dit zo, en moet ik daar ook een boekstuk aan geven?
Uitgaven: De facturen die ik contant betaal geef ik geen crediteur en factuurnummer aan. Maar boek ik direct op de kas omdat het direct betaald wordt. Mag dit, of moet ik er wel een crediteur en factuurnummer aangeven.
Stel er komt een controle, willen ze dan alles op crediteuren volgorde hebben? Een betaling vanuit de kas wordt toch direct betaald? Ik weet niet wat het beste is.

Inkomsten bank:
Soms komt het voor dat ik wat via MP verkoop.
Hiervoor gebruik ik dezelfde bonnen als bij de kas, dit wordt dus doorgenummerd.
Bij de verkopen van de kas zet ik geen boekstuknummer bij het inboeken. Moet ik dit wel bij de verkoop doen, wat is het beste.

Uitgaven bank:
Deze boek ik wel via facturen en crediteuren in omdat het vaak op rekening is.
Alleen van de NUON heb ik geen facturen, ik boek het bedrag wel inclusief de btw.

Graag uw bevindingen over mijn manier van boekhouden en eventueel wat adviezen.

Groeten Victor
Antwoord:

In grote lijnen heeft u de boekhouding wel goed voor elkaar, maar ik wil u best nader informeren. U moet weten dat een winkel verplicht het kasstelsel moet toepassen. Dat betekent dat de BTW over de inkomsten is verschuldigd zodra de inkomsten zijn ontvangen. Voor de uitgaven geldt het factuurstelsel. Zodra u een factuur ontvangt kunt u de BTW terugvragen. Sommigen doen dat pas op het moment dat de factuur door de ondernemer is betaald, maar dat is dus te laat.


Bij een winkel heb je te maken met contante ontvangsten. U maakt helaas geen gebruik van een kassa, want dat zou het vereenvoudigen. U heeft dan aan het eind van de dag automatisch een telling van de totale ontvangsten. Bonnenboekjes werken echter ook, maar dan moet u dat zelf optellen. Vervolgens moet de aanwezige kas dagelijks worden geteld, en moet vastgesteld worden of de kassa klopt. Zo niet, dan moeten de verschillen apart worden genoteerd. De bonnenboekjes en de kastelling zijn basisstukken, die u altijd moet bewaren.
U heeft gekozen voor een boekhoudprogramma, waarin u alles verwerkt. U mag zelf weten hoe vaak u dat doet, zolang aan het eind van het kwartaal alle mutaties maar verwerkt zijn, zodat u een juiste BTW-aangifte kan doen. U bent niet verplicht om een boekhoudprogramma te gebruiken, dus er worden verder geen eisen aan gesteld.
U moet er wel voor zorgen dat vanuit het boekhoudprogramma de basisstukken eenvoudig zijn te vinden. Nummering van stukken is hierbij heel makkellijk. U mag ook een ander systeem hebben, maar u moet wel zorgen voor een bepaald systeem. De basisstukken moeten goed toegankelijk zijn.


Als u uitgaven doet, dan kunt u er voor kiezen om eerst de factuur in te boeken, en daarna de betaling van de factuur af te boeken. U kunt er ook voor kiezen om de betaling rechtstreeks in te boeken op de kosten. U mag dit zelf weten. Met name bij kasbetalingen wordt het als omslachtig beschouwd om eerst de factuur apart in te boeken.
Voor een belastingcontrole kunt u de kasbetalingen dan gewoon bij de kasstukken laten. Dat zijn geen echte crediteuren. Overige inkoopfacturen moet u wel op een bepaalde volgorde bewaren. Dat kan zijn op volgorde van nummer, van alfabet, of van betaling.


Uw vraag over verkoop via MP kan ik niet beantwoorden omdat ik niet weet wat MP is.


Uitgaven bank: U moet van alle uitgaven facturen hebben, anders mag u de BTW niet verrekenen. Maar ook de NUON verstrekt facturen, maar dat is tegenwoordig digitaal. U moet dan inloggen bij de NUON, en deze facturen downloaden en afdrukken.

 
Reactie vraagsteller:
Heeeeel erg bedankt man!
Met MP bedoel ik marktplaats.

Het is voor mij lastig om te bedenken hoe ik de verkopen per bank en de verkopen per kas bij te houden. De betalingen per kas gaan op bonnummer. Hoe doe ik dit per bank?

Een kennis van me doe het zo:
Bij elke verkoop maakt ze een factuur. Ze verkoopt ook alleen maar aan particulieren.
Maar bij haar loopt de kas en bank door elkaar heen.
Elke verkoopt boekt ze direct op de kas en op de bank.
Zo kun je toch noooooit een factuur terug vinden bij een controle?

Ik maak dan geen facturen maar gebruik bonnummers. Maar eigenlijk geldt hetzelfde.
Bij een controle kan ik toch ook nooit de bonnummers terugvinden?

Dit zeg ik omdat de betalingen per kas worden geboekt per week.
Voorbeeld.
Omzet 01-01 250
Omzet 02-01 250
Omzet 03-01 250
Omzet 04-01 250

Totale omzet week 1000

Ik boek nu:
Bank 1000
aan BTW 174
Aan Omzet 826

Omschrijving: Omzet week 1

Dus nergens staan bonnummers. Stel dat ik op 01-01 10 verkopen heb gehad dan hoef ik toch niet alle 10 bonnen apart in te boeken?

Daarnaast las ik dat je alle NAW gegevens van de debiteuren en crediteuren moet bewaren.
Is dat echt zo?

Tankbonnen boek ik bijvoorbeeld op de crediteur tanken.
De NAW gegevens zet ik ook nooit bij een crediteur neer. Alleen de naam van het bedrijf.

Wat is wijsheid van mijn verhaal??
 
Antwoord Beheerder:

Ik had het al eerder genoemd: u heeft te maken met het kasstelsel. In principe heeft iedereen met het factuurstelsel te maken, maar o.a. winkeliers hebben een uitzondering. Maar dat betekent wel dat het meeste wat u leest of hoort betrekking heeft op het factuurstelsel, en dus voor u niet van toepassing is. Zo moet je inderdaad als je facturen stuurt de NAW gegevens bewaren. Maar dat geldt dus niet voor u. Het zou toch idioot zijn als u aan iedere klant om deze gegevens moet vragen. Dit is met name van belang als een ondernemer factureert aan een andere ondernemer; de belastingdienst wil dan kunnen controleren dat bij beide ondernemers de factuur in de administratie aanwezig is.


Uw vraag over de administratie van de kennis: als ze bij iedere verkoop een factuur maakt, dan kan ze deze facturen dus terugvinden in de computer. Het zoeken daarvan is dus geen probleem. Ik weet dan ook niet welk probleem u hier ziet. In ieder geval is dit voor u niet van toepassing, want u maakt geen facturen. U schrijft wel bonnetjes, maar dat is wat anders. Het is handig dat deze doorlopend zijn genummerd, want dan kunt u aan de Belastingdienst aantonen dat u geen omzet heeft verzwegen (tenzij u geen bonnetje heeft uitgeschreven). Meer waarde hebben deze nummers niet, en u hoeft dus zeker niet bij het verwerken van de omzet in uw boekhoudprogramma alle bonnummers te noteren. Dat heeft geen toegevoegde waarde. U kunt dus inderdaad gewoon boeken: "Totaal weekomzet € 1.000 " En als men later wilt weten waar dit vandaan komt, dan kunt u van de betreffende week alle bonnetjes tonen. U doet het dus goed, zolang u alle basisstukken maar bewaart.


Om op de NAW-gegevens terug te komen: op alle kostenfacturen moeten de NAW-gegevens van de leverancier zijn vermeld (en ook altijd uw eigen NAW-gegevens). Als u deze facturen bewaart in uw administratie (verplicht, want dit zijn basisstukken) dan heeft u ook alle NAW-gegevens bewaard.
U bent niet verplicht te werken met een boekhoudprogramma, en u bent zeker ook niet verplicht de NAW-gegevens in dit programma in te voeren. Het boekhoudprogramma is slechts een hulpmiddel voor u, u mag zelf weten wat u wel en wat u niet invoert. U moet dit gebruiken zoals u dit handig lijkt.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Administratie winkel:

Valse beschuldiging van winkeldiefstal
      [Gesteld in Rechtshulp-Zuid Holland]
2009-03-04 00:39:10
wat kan ik doen tegen een winkelverbod?
      [Gesteld in Rechtshulp]
2007-03-15 01:00:02
Onterecht beschuldigd van winkeldiefstal
      [Gesteld in Advocaten-Noord Holland]
2012-09-13 22:50:49
Van VOF naar BV's
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2015-09-01 23:13:29
Gerechtigde Winkelontzegging??
      [Gesteld in Rechtshulp]
2007-03-14 12:00:02

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+