Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Factureren aan de klant (slot)

[Gesteld op: 17-02-2014]

Toelichting:
Dag,

Graag reageer ik nog eenmaal op uw vorige antwoord (factureren aan de klant). Ik mag in uw ogen wellicht een beginner zijn, misschien heb ik het gewoon niet helemaal duidelijk uitgelegd.

Uw antwoorden helpen mij een eind op weg, maar ik blijf vragen houden bij de werkwijze die u voorstelt.

Ik bied mijn klanten (aanbieders van aanbiedingen) een dienst waarmee ze tegoedbonnen voor deze aanbiedingen kunnen verkopen. De transactie verloopt weliswaar via mij, maar ik ontvang het bedrag namens mijn klant. Ik trek daar de commissie vanaf en betaal de rest uit aan mijn klant. De klant verkoopt mij dus geen tegoedbonnen, ik lever juist de online service aan de klant waarmee de klant tegoedbonnen kan aanbieden. Ik ben intermediair.

Goed, vervolgens gaat de koper met de tegoedbon naar mijn klant en wisselt deze in, in ruil voor de aanbieding (in de vorm van een product of dienst). Op dat moment moet de koper een factuur van mijn klant krijgen, lijkt mij. De tegoedbon is immers het "geld" waarmee betaald wordt. Dit is ook de enige manier waarop de koper een btw-factuur kan krijgen. Immers, als de bon wordt ingewisseld, draagt mijn klant 6% of 21% btw af (afhankelijk van dienst/product) aan de Belastingdienst. Als ik zelf ˇˇk een factuur aan de koper geef (met 0% btw) krijgt deze twee facturen voor dezelfde transactie. Dit klinkt mij buitengewoon onlogisch in de oren?

Ik heb inmiddels een ander voorbeeld gevonden. Via bol.com kunnen derden (particulieren of bedrijven) boeken verkopen aan bezoekers van deze website. Bol.com ontvangt de betaling van een koper, trekt daar commissie vanaf en betaalt het restbedrag uit aan de verkoper. Deze verkoper krijgt een negatieve factuur van bol.com. Immers, de verkoper verkoopt het boek niet aan bol.com, maar aan de daadwerkelijke koper; de verkoper stuurt bol.com dus geen factuur, maar de koper. Bol.com is alleen intermediair.

Als mijn redenering klopt, ben ik nog steeds benieuwd hoe ik dit op de juiste manier in de boekhouding verwerk...

Bedankt!
Antwoord:

Allereerst merk ik op dat ik niet heb bedoeld te zeggen dat u een beginner bent; ik heb alleen gezegd dat het beginnersvragen zijn, oftewel vragen van een ondernemer die nog moet beginnen met zijn activiteiten. Voordat je begint moet je je eerst op de hoogte stellen van de wettelijke verplichtingen. En dat is als eerste een taak van de KvK.


Mijn antwoorden lijken niet goed bij u over te komen, ik zal dit dus nogmaals uiteenzetten.
Allereerst is het van belang dat u wellicht veronderstelt dat dat u een bedrag namens uw klant ontvangt,  en dat u dus slechts een doorgeefkanaal bent. Juridisch gezien bent u degene die de tegoedbonnen verkoopt. Het volledige bedrag moet dus tot uw omzet worden gerekend.
Vervolgens moet u dit afrekenen met uw opdrachtgever, en moet hier een factuur voor worden opgesteld voor het brutobedrag minus de provisie. Uw opdrachtgever kan de factuur opstellen, maar u kunt ook een negatieve factuur opstellen, mits deze voldoet aan de wettelijke eisen. Ik zie dit als inkoop van de tegoedbonnen, maar de benaming is niet direct van belang.


Het door u genoemde voorbeeld van Bol.com is hier ook wel een mooi voorbeeld van. Alleen is de funcatie van Bol.com anders dan dat u veronderstelt. Boeken worden aangeboden via de site van Bol.com, en bij aankoop ontvang je een factuur van Bol.com. Je betaalt aan Bol.com. Als je klachten hebt moet je zijn bij Bol.com. Juridisch gezien is Bol.com in alle opzichten de verkoper.
Pas als het geld is betaald, en er geen klachten zijn, rekent Bol.com af met de originele verkoper. Daarvoor wordt inderdaad een nagetive factuur opgesteld. Juridisch gezien gaat het hier dan om een aankoop van een boek door Bol.com. Dus ze verkopen eerst, en kopen het boek daarna aan. Ideaal, dat wil iedere ondernemer wel, want dit is verkopen zonder risico.
Bol.com is dus niet slechts een intermediair, maar een echte boekenverkoper.


Terug naar uw situatie:
U beschrijft nu wat de bedoeling is met uw tegoedbon, maar dit zet mij weer aan tot twijfels. Is het nu een cadeaubon of een kortingsbon? Zoals eerder besproken maakt dit voor de BTW veel uit.
Als voorbeeld:
Als u een cadeaubon van € 10 verkoopt, en deze wordt door iemand ingewisseld bij aankoop van € 100, dan moet de betreffende ondernemer BTW afdragen over de volle € 100, en u bent BTW-vrijgesteld.
Als u echter een kortingsbon verkoopt waarmee 10 % korting wordt gegeven, en deze wordt voor dezelfde aankoop ingewisseld, dan wordt ook dan € 90 afgerekend. De betreffende ondernemer moet dan BTW afdragen over € 90. En daarbij moet ook BTW worden afgedragen over de opbrengst van verkoop van de kortingsbon. U bent dan dus wel BTW-ondenemer.


Het is mij nog niet duidelijk welke situatie op u van toepassing is, dus ik raad u nogmaals aan u op dit punt goed te laten informeren. U kunt de werkwijze ook schriftelijk voorleggen aan de Belastingdienst, wat in geval van twijfel over de fiscale positie zeker is aan te raden.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Factureren aan de klant (slot):

Van wie zijn nu de uitzendrechten van het voetbal?
      [Gesteld in Sportrecht]
2009-12-02 20:49:21
In hoeverre aansprakelijk tegen over de "klant"?
      [Gesteld in Bedrijfsformules]
2010-01-27 19:54:11
Hoe regel ik zoiets, wel .. hoe.. waar..wie..hoeve
      [Gesteld in Prostitutie]
2010-05-12 00:07:18
Kopen op afstand: Klant ontevreden totaal retour?
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2010-10-28 10:18:14
Rechten en plichten boekhouder
      [Gesteld in Administratie]
2014-05-01 15:57:06

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+