Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Afschrijven of niet

[Gesteld op: 12-02-2014]

Toelichting:
Hallo

Wilt u mij helpen.
Ik heb in 2013 diverse spullen gekocht voor de inrichting en verbouwing van mijn bedrijfshal.
Over de inrichting heb ik voor u een overzicht:
Aanschafdatum Prijs Wat
05-04-2013 240 Stoel
08-04-2013 750 Bureau
10-04-2013 400 Lampen
20-05-2013 650 Website laten maken

Ook voor de verbouwing heb ik een overzicht

Aanschafdatum Prijs Wat
01-03-2013 413 Laminaat
08-03-2013 350 Laminaat
10-03-2013 850 Laminaat

Nu mijn vragen:
1. Mag ik deze kosten als een geheel activeren en een gemiddelde datum gebruiken of moet ik ze een voor op de balans zetten.
2. Sommige bedragen zitten ook onder de 450 euro.
Mag ik deze wel op de balans zetten? Ik zie dit als een geheel. Stel ik ga iets verbouwen/ verfen en heb 500 bonnen van ieder 1 euro. Maar wel met een andere datum. Hoe gaat dat in zijn werk?
3. Mag ik ook investeringsaftrek gebruiken voor deze kosten. Dus ook wat onder de 450 valt ( als het dus als een geheel mag worden gezien.) Valt de website daar ook onder?

Bedankt voor de moeite alvast.

Jan B
Antwoord:

1) De inrichting betreft aanschaffingen op meerdere data, en ze zijn niet gelijksoortig. Dit zijn per definitie 4 aparte investeringen, die u 1 voor 1 op de balans moet zetten. De aanschaf van laminaat zou wel als 1 investering kunnen worden gezien. Deze kunt u voor 1 bedrag van 1613 activeren.


2) Het betreft in alle gevallen duurzame aankopen, en zijn dus investeringen die op de balans opgenomen moeten worden. Het grensbedrag van 450 euro heeft alleen betrekking op de investeringsaftrek. Als u voor een verbouwing 500 bonnen van 1 euro zou hebben is dit 1 investering van € 500, waarbij wel recht op investeringaftrek bestaat. Maar in uw geval zijn de stoel en de lampen te goedkoop geweest, die komen hiervoor niet in aanmerking.


3) zie hiervoor. En ja, de website valt hier ook onder.

 
Reactie vraagsteller:
Allereerst bedankt.
Wat u aangeeft over het plaatsen van duurzame aankopen onder de 450 op de balans komt mij onbekend voor.
De belastingdienst geeft ook aan dat dit direct op de kosten geboekt mag worden.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/bedrijfskosten_en_investeren/investeren_en_inkopen/wat_is_investeren/afschrijven/wat_is_afschrijven

Over de verbouwing:
Wat als de datum van de bonnen varieert van 01-01 t/m 31-03. Mag dit dan nog steeds als een investering gezien worden.
 
Antwoord Beheerder:

De Belastingdienst bepaalt niet hoe u uw jaarrekening moet maken, de Belastingdienst heeft alleen zeggenschap over hoe de belastingaangifte moet worden ingediend. En volgens goed koopmansgebruik is een investering van minder dan € 450 nog steeds een investering. Uit praktisch oogpunt mag u lage bedragen direct als kosten boeken, maar u moet wel beseffen dat daarmee de balans en het resultaat geen goed beeld geeft. Belastingtechnisch kan dat voordelig zijn, maar als u met de cijfers naar een bank gaat werkt dit nadelig. Uiteraard alleen als er sprake is van meerdere investeringen van kleine bedragen, want over een paar honderd euro zal niemand vallen.


Wat uw 2e vraag betreft: het hangt er vanaf wat er precies wordt verbouwd, en hoe lang dit duurt. Maar als u op 1 januari start met de verbouwing van iets, en op 31 maart constateert u dat de verbouwing gereed is, dan mag u alle daarmee samenhangende uitgaven in die periode samenvoegen, en dit 1 investering noemen.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Afschrijven of niet:

Eerder stoppen met werken
      [Gesteld in Personeelsmanagement]
2006-09-07 20:20:27
Adverteren in Yahoo!?
      [Gesteld in Search Engine Advertising]
2007-03-12 23:23:03
herinvesteringsreserve
      [Gesteld in Belastingen-Noord Holland]
2010-01-22 15:59:00
Willekeurige afschrijving
      [Gesteld in Belastingen-Zuid Holland]
2015-02-03 17:28:37
Hoe schijf je de BPM af?
      [Gesteld in Accountancy]
2016-09-04 14:46:23

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • kunst expertise
    9.0
  • Anita
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257441
    Beheerders:  1024

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+