Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

balans

[Gesteld op: 10-02-2014]

Toelichting:
Beste

Op allerlei manieren heb ik geprobeerd mijn vraagstukken op te lossen, maar het lukt me maar niet.
Daarom mijn aanmelding hier.
Ik doe de administratie van het bedrijf van mijn man.
Dit doe ik al jaren, en het gaat me goed af.

Het probleem is dat hij wat groter aan het worden is.
Zo heeft hij begin 2013 een loods gehuurd. Om materiaal in te slaan heeft hij allerlei stellingen gekocht.
Hij heeft een balie gekocht en ook een trap. Deze bedragen zijn allemaal boven de 450 euro.
Ik weet dat dit op de balans moet komen te staan.
Maar hoe en wanneer er meerdere dingen gekocht worden wordt me te ingewikkeld.

Voorbeeld:
Op 01-03-2013 koopt hij voor 1000 aan stellingen. De bedragen zijn exclusief de btw.
Ik boek dan op 01-03-2013 deze stellingen op de balans.
Daarna koopt hij op 01-04-2013 weer stellingen. Moet dit dan op hetzelfde nummer geboekt worden?

De stellingen van 01-03-2013 zijn al vanaf het begin in gebruik.
De nieuwe stellingen zijn voor de andere kant van de loods.
Dit zeg ik omdat ik ergens las dat je pas kunt gaan afschrijven vanaf het moment dat het in gebruik wordt genomen.

Er is dus sprake dat er op 01-03 de stelling in gebruik wordt genomen en op 01-04 een andere stelling.

Op weer andere datums is er een balie ingekocht en ook een trap.

Voor het onderhoud van de balie zijn er ook diverse materialen gekocht.
Moet dit ook op de balans komen te staan of mag er direct op worden afgeschreven?

Om het mij nog ingewikkelder te maken is hij eind 2013 naar een grotere loods gegaan.
De stellingen, balie en trap heeft hij in de oude loods achter gelaten. ( hier heeft hij niks voor ontvangen!)

Moet ik nu gaan afschrijven vanaf het moment dat ze in gebruik zijn genomen tot het moment dat het weg is gegaan?
Er blijft dan wel een bedrag op de balans staan.

Is er misschien een manier om alles op een rekening te zetten met de naam verbouwing?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Maartje
Antwoord:

Uw probleem is dat de definitie van een investering u niet duidelijk is. Investeren betekent: aankoop van bedrijfsmiddelen die duurzaam door de onderneming worden gebruikt, waarbij duurzaam betekent: meerdere jaren. Een aankoop van een bureaustoel is bijvoorbeeld een investering, ook als deze stoel minder dan € 450 kost. Dit bedrag is uitsluitend een grensbedrag voor de investeringsaftrek; als de investering minder dan dit bedrag kostte, dan is er geen recht op investeringsaftrek, maar is het per definitie wel een investering. Uit praktisch oogpunt mag echter wel een dergelijk kleine investering direct als kosten ten laste van de winst worden geboekt. 


Wordt er een maand later nog een stoel gekocht, dan geldt hiervoor hetzelfde. Maar als er 2 stoelen ineens worden gekocht, dan is dit gezamenlijk 1 investering, waarvoor WEL recht kan bestaan op investeringsaftrek.


In uw geval: de balie is een investering, en de trap is ook een investering. De stellingen die op 1 maart zijn gekocht zijn een aparte investering, en de stellingen die op 1 april zijn gekocht zijn ook weer een aparte investering.


Alle investeringen kunt u in de administratie op dezelfde balansrekening verwerken. Daarbij gooit u wel alles op 1 hoop. U moet dan zelf een afschrijvingsstaat opstellen met een opsomming van alle investeringen, de aanschafdata, de boekwaardes en de afschrijvingskosten. Zonder dit kunt u nooit de afschrijvingen berekenen.


Inderdaad kunt u pas afschrijven vanaf de datum van ingebruikname. De afschrijvingskosten op de stellingen moeten dus apart worden berekend.


Maar nu komt het: eind 2013 zijn de stellingen om niet achtergelaten. Dat betekent dat er weer sprake is van een desinvestering. U moet dan de stellingen tegen de boekwaarde van dat moment uit de balans halen, en overboeken naar de kosten. En de investeringsaftrek moet worden terugbetaald (feitelijk is er dus geen recht op investeringsaftrek in 2013).
U kunt dit ook praktischer oplossen door de aankoop van de stellingen direct als kosten te boeken, dan hoeft u ook geen afschrijvingen te berekenen.


Kan je alles op 1 rekening zetten met de naam verbouwing? Ja, u kunt alle investeringen op 1 rekening zetten, en de naam van de rekening is daarbij niet van belang. Mara het blijven aparte investeringen, en de afschrijvingskoten moeten per investering worden berekend.


Tot slot uw vraag over onderhoud van de balie: onderhoudskosten kunnen nooit investeringen zijn. Als er materiaal voor onderhoud is aangekocht, dan moet dit dus altijd als kosten worden geboekt. Ook als dit duizenden euro's heeft gekost.


Ik hoop dat hiermee uw vragen voldoende zijn beantwoord.


 

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan balans:

ik ben 45 jaar, eet gezond.weeg 60kg wil aankomen
      [Gesteld in DiŰtetiek]
2012-07-10 23:35:22
Verkoop bedrijf
      [Gesteld in Administratie]
2015-04-02 13:20:23
Enkele vragen over de stakingsbalans
      [Gesteld in Zakelijke Dienstverlening]
2015-05-26 16:09:23
Snel bijkomen
      [Gesteld in DiŰtetiek]
2012-07-15 20:20:31
Hoe kom ik weer op gewicht bij lact. intolerantie?
      [Gesteld in DiŰtetiek]
2012-08-12 14:56:00

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

  • Ron Jedema
    9.3
  • Anita
    9.0
  • Toors
    9.0
  • Totalen:

    Vragen:  257309
    Beheerders:  1023

    Gemiddelden:

    Reeds beantwoord:  99 %
    Reactiesnelheid:  168 uur
    Waardering:  7.9
Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+