Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Vragen

[Gesteld op: 09-02-2014]

Toelichting:
Goedendag,

Wie kan mij advies geven hoe ik de volgende vraagstukken in mijn boekhouding moet verwerken.

In 2013 ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Als hobby kocht ik altijd al lapjes stof in en vervolgens maakte ik daar diverse babyspullen van. Dit verkochte ik dan.

In 2013 ben ik daar een bedrijfje mee begonnen.
Onder onze huurhuis zit een grote ruimte. Dit is mijn werkkamer. Hier liggen al mijn spullen en mijn naaimachines.
Er zit een aparte ingang in.

Via deze site: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Las ik dat ik recht heb op kostenaftrek, en dat de huurrecht tot mijn ondernemingsvermogen hoort.

Na het een berekening was de conclusie dat deze ruimte ¼ van het hele huis betreft.
Met andere woorden, onze huur is 750 euro per maand. Daarvan mag ik ¼ kosten van aftrekken.

Nu de vragen:
- Hoe activeer ik het huurrecht op mijn balans? Is dat de volgende boeking:
0141 Huurecht
Aan/ ……..??
- Mag ik nu 750 per maand aftrekken of ¼ van de 750 euro.
Welke boeking moet ik nu maken voor het aftrekken van deze kosten? Is dat:
4500 Huisvesting
Aan/ Prive ( ik betaal het via de priverekening ( 750 euro)
- De kosten van stroom, mag ik daar ook ¼ van aftrekken?
- De huur is BTW vrij. Het gebruik van stroom niet. Mag ik de btw van het gebruik van de stroom wel terugvragen?
- De boeking van het stroom, is dat:
4500 Huisvesting ( ¼ of geheel)
1501 BTW
Aan/ Prive
- Maakt het uit welk grootboeknummer ik gebruik? Nu heb ik zelf nummers aangemaakt in het programma.

Zover mijn vragen over het gebruik van mijn bedrijfsgedeelte.
Hier volgen nog een paar vragen over mijn auto, auto’s.

Voor mijn bedrijf heb ik een Financiale lease contract. Om stof in te kopen ga ik veel markten langs.
Ik betaal elke maand rente en aflossing.
Bij de aanschaf van de auto heb ik deze boeking gemaakt:
Activa
BTW
Aan Lening

Elke maand maak ik deze boeking bij het aflossen
Rente kosten
Lening
Aan/ Bank

Kloppen deze boekingen?
Ik heb er voor gekozen om geen kilometers bij te houden en rij ook prive in de auto.
De bijtelling betaal ik dan ook netjes.

Naast de bus heb ik ook een andere auto, deze is prive.
Nu heb ik ook wel eens tankbonnen van deze auto in mijn administratie gedaan.

Het mag natuurlijk niet.
Maar ik vraag me af hoe ze eigenlijk controleren of de tankbonnen die ik in mijn administratie doe wel alleen van mijn zakelijke auto zijn en niet van mijn prive auto.

Fijne zondag.

Groetjes Fransien
Antwoord:

Een heel verhaal, ik doe mijn best de vragen te beantwoorden.


Hoe activeer je huurrecht? Huurrecht heeft geen waarde, dus u kunt dit alleen met een PM op de balans opnemen. U kunt hier dus geen boeking van maken.


Welke huur mag u aftrekken? U mag alleen de kosten van de werkruimte aftrekken, dus in uw geval 1/4 van de betaalde huur. En als u huurtoeslag ontvangt moet u 1/4 daarvan bij de winst optellen.


De boeking van de huurkosten is dan inderdaad:
4500 Huisvesting
Aan prive


U mag ook de stroomkosten van de werkruimte aftrekken. Dat hoeft geen 1/4 te zijn, dat kan ook een ander aandeel zijn. U moet dit zo goed mogelijk inschatten op basis van de werkelijke situatie.


U kunt inderdaad de BTW op stroomkosten verrekenen, voor zover dit kan worden toegerekend aan de werkruimte.


U mag zelf weten welke grootboeknummers u gebruikt. U bent niet verplicht om een boekhoudprogramma te gebruiken, maar als u dat wel doet dan mag u dat zelf indelen zoals u dat het beste acht.


De door u genoemde journaalposten mbt de autolease zijn correct. Wel merk ik op dat u geen bijtelling betaalt, maar dat u alleen inkomstenbelasting betaalt over de bijtelling.
Bovendien moet u jaarlijks ook een correctie in de BTW op autokosten maken. Deze correctie bedraagt 2,7 % van de cataloguswaarde. Deze BTW moet u extra afdragen.


Uw laatste vraag: inderdaad mag u geen tankbonnen van de prive-auto in uw administratie verwerken. Als u dat doet is dit fraude. De Belastingdienst is hier natuurlijk alert op, en heeft diverse middelen om dit soort zaken te filteren. Uiteraard willen zij niet dat dit nader uiteen wordt gezet. Als u geen problemen wilt hebben om dit soort kleinere bedragen raad ik u af deze vergissingen te maken.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+