Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

van vof naar 2 eenmanszaken

[Gesteld op: 30-01-2014]

Toelichting:
Beste heer/ mevrouw,
Ik wil u het volgende voorleggen.

In 2013 hebben wij onze vof gestaakt.
De 2 computers daarvan hebben wij ieder apart overgenomen. Dit is gefactureerd naar onze nieuwe eenmanszaak. De btw daarvan is voor de VOF betaald, en voor de eenmanszaak teruggevraagd.
Mag dat?

Ik las dat wanneer je een onderneming staakt, maar iemand anders neemt het over dat er dan geen btw verrekend mag worden. Oftewijl, er komt geen btw aan te pas.
Hoe zit dat bij ons?

Voor mijn eenmanszaak heb ik mijn pand verbouwd. Ik las dat wanneer je boven de 450 aan kosten zit voor een verbouwing dit op de balans moet komen te staan.
Nu heb ik wel 100 verschillende bonnen voor deze verbouwing. Het is in november 2013 begonnen, en het is nu eindelijk klaar.
De bonnen van november heb ik nog niet ingeboekt omdat de verbouwing nog niet klaar was.
Is dat wel goed?

Hoe moet ik dat boeken en verantwoorden, en hoe zit het met de BTW. Wanneer moet ik gaan afschrijven op het pand?

Ik hoop van u te horen.

Groeten Maikel Groters
Antwoord:

Als de VOF wordt opgesplitst in 2 eenmanszaken, dan gebeurt er fiscaal niets. De VOF was (deels) van u, de eenmanszaak is van u, dus alles blijft van u. De computer is dan ook niet verkocht, maar alleen toebedeeld (tegen de boekwaarde). U kan hier dus geen verkoopfactuur voor opstellen, en inderdaad is het onjuist om dan BTW in rekening te brengen.
Is dit een groot probleem? Nee, want de VOF draagt de BTW af, en de eenmanszaak kan dit weer verrekenen. Per saldo gebeurt er dus niets. Het is wel fout, maar omdat het gaat om geringe bedragen verwacht ik niet dat u daar problemen over krijgt.


Over de verbouwing het volgende: Inderdaad komen alleen investeringen groter dan € 450 in aanmerking voor investereringsaftrek. Maar dat betekent niet dat u kleinere bedragen niet als investering mag aanmerken, u heeft dan alleen geen recht op de extra investeringsaftrek.
In uw geval moet u dat over het totaal bekijken; de investering is de verbouwing, en dat betekent de optelsom van alle bonnen. U moet dus niet per bon beoordelen of het wel of geen investering is, u moet per bon beoorelen of het wel of niet toegerekend kan worden aan de verbouwing. Zo ja, dan kan het als investering worden aangemerkt.


Het hangt er overigens wel van af wat voor pand u aan het verbouwen bent. Als het gaat om bijvoorbeeld een winkelpand, dan is het goed, maar als het gaat om een prive-woning, dan kan nog worden afgevraagd of dit wel kan worden aangemerkt als een zakelijke investering. Zo niet, dan kunt u ook de BTW niet verrekenen.


Ik begrijp overigens niet wat u bedoelt met dat u de bonnen nog niet heeft ingeboekt. Tijdens de verbouwing zijn kosten gemaakt, en deze moet u direct in de boekhouding verwerken. En daarbij kunt u dus de BTW verrekenen. Als u de bonnen niet heeft ingeboekt, heeft u dan de kosten nog niet gemaakt? Bepalend is de datum die op de bonnen staat, op die datum moet dit ook in de administratie worden verwerkt.


Als er ook in 2014 nog kosten zijn gemaakt voor deze verbouwing, dan boekt u deze ook op bij de investering. Pas als de verbouwing gereed is, en in gebruik is genomen, dan kunt u beginnen met afschrijven.

 
Reactie vraagsteller:
Hallo.

Bedankt.

Wat ik bedoel met de bonnen van 2013;
Deze moet ik dus inboeken. De btw kan ik in 2013 terugvragen.
Maar op welk grootboek moet ik dat dan boeken?
Het moet op de balans komen te staan neem ik aan?
Dus alles wat met de verbouwing te maken heeft op ditzelfde grootboek zetten?

Wanneer ik dus meerdere bonnen heb voor eenzelfde doel, verbouwen, komt dat niet in aanmerking voor de investeringsaftrek? Het gaat om een gehuurd bedrijfsgebouw.

Groet Maikel
 
Antwoord Beheerder:

Alle kosten die verband houden met de verbouwing boekt u op de balans als investering. En dit komt WEL in aanmerking voor de investeringsaftrek, omdat het gezamenlijk bedrag veel hoger is dan € 450. Dit grensbedrag geldt niet per bonnetje, maar per investering. En het is allemaal bij elkaar 1 investering.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan van vof naar 2 eenmanszaken:

geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27
Verjaring 20 of 30 jaar ????
      [Gesteld in Tuin]
2008-12-01 20:19:05
Trainingsschema?
      [Gesteld in Fitness]
2009-01-08 15:17:05
hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
hond plast & poept soms in de zetel
      [Gesteld in Hondengedrag]
2013-08-22 10:27:02

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+