Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

boekhouden

[Gesteld op: 24-01-2014]

Toelichting:
Goedenavond

Na wat zoekwerk via google kwam ik op het forum terecht. Het nodige weet ik al wel door veel te zoeken.
Ik hoop dat jullie mij met wat dingen kunnen helpen.
Een buurman van mij is sinds september vorig jaar voor zich zelf begonnen. Hij staat ingeschreven als eenmanszaak.
Hij heeft jaren in de vleesverkoop gezeten. Hij werkte voor een bedrijf uit Ierland als accountmanager in Nederland.

Ik had hem voorgesteld hem te helpen met zijn administratie. Dat moest niet zo ingewikkeld zijn.

Hij doet nu 2 dingen.
- Hij verkoopt nog steeds vlees voor zijn ex-werkgever en ontvangt per maand een commissie.
Ditzelfde doet hij ook voor andere bedrijven uit Ierland maar ook voor bedrijven uit Nederland.
- Hij koopt vlees in en verkoopt het vervolgens.
De vlees koopt hij in Nederland en buiten Nederland. Wel binnen de EU

Nu mijn vragen.
De in- en verkoop van vlees heeft een btw percentage van 6%.
Wanneer hij op commissie basis werkt moet hij 21% factureren. Dit werd hem verteld.
Klopt dit wel, vlees is toch vlees.

Wanneer hij een factuur stuurt buiten Nederland, maar binnen de EU kan hij tegen 0% factureren.
Maakt het dan nog uit of het om commissie gaat of over verkoop?

Het BTW nummer van de klant moet op de factuur staan bij een factuur binnen de EU.
Nu geeft de aangifte aan dat er ook een andere aangifte ingediend moet worden. Klopt dit?

Hij koopt ook wel vlees in uit Polen. Ook deze btw is verlegd. Zijn btw nummer staat op de factuur.
Moet dit bij 4B ingevuld worden, en moet ik dan zelf het BTW bedrag erachter zetten?
Bij 5B Mag het weer worden afgetrokken toch?

Hij eet en drinkt dan ook in Polen. Alleen staat er geen bedrag op in euro’s. Hoe moet dit verrekend worden. Of mag dit niet?

Ik las op de site van de belasting dat er ook gewerkt wordt met drempelbedragen wanneer er iets gekocht of verkocht wordt buiten Nederland. Moet mijn oom hier ook rekening mee behouden?
Ik begrijp niet echt goed wat ze bedoelen.

Omdat hij veel vlees inkoopt uit Polen, maar dit wel in Nederland verkoopt moet hij veel BTW betalen. Hij heeft geluk dat dit onder 6% valt. Zijn uitgaven zijn veelal 21%. Mag dit dan wel allemaal verrekend worden?

Bedankt alvast!

Groeten Ronald
Antwoord:

Dat zijn een heleboel vragen. Ik doe mijn best om ze in dit korte stukje te beantwoorden.
U heeft zich wel wat op de hals gehaald, want internationale belastingwetgeving is ingewikkeld.
Allereerst is het de vraag of hij handelt in vlees (voor eigen rekening)  of dat hij alleen commissie krijgt over de omzet. In het eerste geval moet hij bij verkoop 6 % BTW hanteren, in het tweede geval moet hij over de commissie 21 % BTW berekenen. Dat is omdat het een andere activiteit betreft.

Als hij een factuur naar een buitenlandse ondernemer stuurt kan hij onder voorwaarden 0 % BTW hanteren. Hij moet dan op de factuur vermelden dat het gaat om "BTW verlegd" en het BTW-nummer van de afnemer moet op de factuur worden vermeld. Het makat dan geen verschil of het gaat om verkoop of commissie.
Als de BTW-aangifte wordt gedaan moet deze buitenlandse omzet worden ingevuld bij rubriek 3b. Daarnaast moet een aparte ICP-aangifte worden ingediend, waarin de buitenlandse omzet per afnemer moet worden gespecificeerd. Dit is om internationale afstemming mogelijk te maken. Dit ICP-formulier vind u na het inloggen bij de "overige formulieren".


Als in een andere EU-land met BTW verlegd wordt ingekocht, dan moet dit inderdaad bij rubriek 4B worden aangegeven, en kan de BTW weer worden afgetrokken bij rubriek 5B.


Als hij in het buitenland kosten maakt kan de BTW niet worden verrekend met de Nederlandse BTW. Als het BTW-bedrag groter is dan een drempelbedrag kan de buitenlandse BTW via een aparte website worden teruggevraagd in het buitenland.


Als laatste: Alle betaalde BTW mag worden verrekend met de af te dragen BTW, ongeacht het gebruikte BTW-percentage.


Succes!

 
Reactie vraagsteller:
Mega bedankt!
Ik had vrijdag de BD ook gebeld.
Deze gaven bijna dezelfde antwoorden als u.
Alleen is er wel een verschil voor het leveren van een dienst of goederen binnen de EU.
Bij de goederen gaat het om 0% en de diensten is de BTW verlegd.
Dit moet ook op de factuur staan.

Is u hier niks over bekend?

Ik heb ook wat geleverd aan Zwitserland. Dit is geen EU land.
Moet het dan bij 3A ingevuld worden? Moet er daarna nog meer aangegeven, afgehandeld worden wanneer het buiten de EU geleverd wordt?
 
Antwoord Beheerder:

Als u een factuur stuurt naar een buitenlandse ondernemer binnen de EU dan moet u 0 % BTW hanteren, en op de factuur het BTW-nummer van de afnemer vermelden. Bij diensten moet ook nog de tekst "BTW verlegd" worden vermeld.
Dit onderscheid is verder niet van belang, bij de BTW-aangifte moet u de omzet vermelden bij rubriek 3b en u moet hiervan een ICP-aangifte doen.


U kunt hier meer over lezen via http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen



Als u levert aan Zwitserland moet u de omzet vermelden bij rubriek 3a. U hoeft hier geen ICP-aangifte van te doen. Uiteraard moet u wel e.e.a. regelen bij de douane.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan boekhouden:

Bedrijfsadministratie inrichten
      [Gesteld in Administratie]
2007-06-01 16:17:38
welke opleiding kan ik het beste doen?
      [Gesteld in Studiekeuze]
2009-10-25 17:17:48
Opleiding boekhouder
      [Gesteld in Studiekeuze]
2011-10-27 08:46:13
eigenwijs:)
      [Gesteld in Administratie]
2013-09-27 11:51:54
Eerste stap bij boekhouden
      [Gesteld in Accountancy]
2014-05-04 16:59:35

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+