Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version franšaise: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versiˇn espa˝ola : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

Van VOF naar eenmanszaak

[Gesteld op: 22-12-2013]

Toelichting:
Goedemiddag!

Wij willen graag een vraag stellen over onze VOF.
Wij willen onze VOF staken en allebei verder als eenmanszaak.

Op de balans staan twee computers.
Mogen we deze factureren aan de eenmanszaak?
Dit houdt in dat de VOF een opbrengst heeft van de economische waarde van twee computers.

De balanswaarde is zo;
Computers 1200

De waarde op dit moment is 400 p.s.
Moeten we dit zo afhandelen;
debiteuren ( onze eenmanszaak) 968
aan btw af te dragen 168
aan computers 800

De overgebleven 400 is dan een boekverlies?

Voor de VOF komen we in aanmerking voor de KOR.
Deze wordt nu verhoogd met 168. Mag dit wel vragen we ons af.
We lazen namelijk ergens dat wanneer je een eenmanszaak geruisloos in een VOF overneemt dat dit niet met btw belast mag zijn.
Dit is dus precies andersom. Vandaar onze vraagtekens.

Daarnaast vragen we ons af hoe we dit moeten doen voor de aangifte i.b.2013

Wanneer we dus morgen gaan staken hebben we een gedeelte een VOF gehad en een eenmanszaal.

Moet er voor de VOF een stakingsbalans gemaakt worden?
Zo ja dan willen we dus de computers gaan verkopen aan de eenmanszaak.
Wat moeten we doen met het banksaldo/ debiteuren/ crediteuren/ btw?
Alles naar prive boeken?

Ook lazen we dat we te maken hebben met goodwill.
Geldt dat ook voor ons?

Voor ons vrij ingewikkelde materie.
Wellicht voor u vrij eenvoudig.
Daarom hopen we op wat hulp.

Tot ziens!

Geert en Wilma
Antwoord:

De zaken zijn veel eenvoudiger dan u denkt. Een VOF werkt fiscaal gezien hetzelfde als een eenmanszaak. Je kan daarom geruisloos een eenmanszaak omzetten in een VOF, maar je kan ook heel makkelijk een VOF weer omzetten in 1 of meerdere eenmanszaken.


Je begint met het opstellen van een laatste balans van de VOF. En die balans moet vervolgens worden gesplitst per ondernemer. Als er dus op de balans computers zijn opgenomen met een boekwaarde van 1200, en ieder neemt een computer over, dan zet je daarvan 600 op de balans van vennoot A en 600 op de balans van vennoot B.
Alle balansposten moeten op die manier worden toegekend aan de vennoten apart, waarbij steeds moet worden afgevraagd: wie neemt het over? Dat geldt o.a. voor banksaldo/debiteuren/crediteuren etc.
Na het verdelen van de balansposten  is er een verschil op beider balansen tussen debet en credit. Dit verschil geeft aan hoeveel de ene vennoot meer heeft gekregen dan de andere, en dit moet onderling worden verrekend. En na deze verrekening is men los van elkaar, en kan men verder gaan met de eenmanszaken.


Er is dus geen sprake van het verkopen aan prive, met opstellen van verkoopfacturen met BTW etc. Ook heeft u niets te maken met KOR of goodwill.
Dit zijn wel zaken die kunnen spelen als de onderneming wordt gestaakt, en er zaken naar prive worden overgebracht. Maar bij u is er sprake van een eenvoudige geruisloze overgang van VOF naar eenmanszaken, en dus heeft u hier niets mee te maken.


Tot slot: als in de loop van het jaar gekozen wordt voor deze opsplitsing, dan heeft u voor de aangifte inkomstenbelasting te maken met 2 ondernemingen, namelijk de VOF en de eenmanszaak. Dat is wat lastiger. Om de zaken te vereenvoudigen zou u wellicht beter kunnen kiezen voor 31 december als overgangsdatum.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan Van VOF naar eenmanszaak:

geldt het recht van voorkoop bij bouwgrond
      [Gesteld in Notaris-Belgie]
2008-09-29 18:37:27
Verjaring 20 of 30 jaar ????
      [Gesteld in Tuin]
2008-12-01 20:19:05
Trainingsschema?
      [Gesteld in Fitness]
2009-01-08 15:17:05
hoe krijg ik dunne benen en een patte buik ?
      [Gesteld in Kickboksen]
2009-06-25 17:35:32
hond plast & poept soms in de zetel
      [Gesteld in Hondengedrag]
2013-08-22 10:27:02

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+