Opslaan in favorieten
Uitgebreid zoeken
Nederlandse versie: Gratis Adivseurs Usa version: Advisors 4 Free Version française: Conseils Gratuits Versione italiana: consigligratuiti.it Belgische versie: gratisadviseurs.be Versión española : Consejeros Gratis Deutsche Version: Gratis Beraten
U bevindt zich hier:Home » Zakelijk & Financieel » Financieel » Administratie
Adverteren op deze site?

Direct vraag stellen?

Stel online je vraag in de rubriek Administratie en krijg online een antwoord van de specialist in Administratie

Zelf een vraag over Administratie? Klik hier.
Meer vragen over Administratie.
De huidige beheerder van de rubriek Administratie:
Naam: A.P.de Ruyter RA
Bedrijf: A+a voor accountancy & advies
Reactiesnelheid: 13 uur
Waardering: 7.3 (van max. 10)
Meer informatie over A.P.de Ruyter RA vind je op de profielpagina.

Beheerder worden?

RSS over AdministratieVragen over Administratie via RSS. Klik hier.
RSS over Administratie op jouw website?Vragen over Administratie op jouw website? Klik hier.
Blijf op de hoogte via e-mail over AdministratieVragen over Administratie via E-mail. Klik hier.

vraag over mijn bedrijf

[Gesteld op: 21-12-2013]

Toelichting:
Ik wil mijn bedrijf gaan staken.
Omdat dit wat omslachtig is heb ik met 2 administratiekantoren gesproken.

Omdat de twee kantoren beiden wat anders vertelden begon ik te twijfelen.

Zo vroeg de een wat ik allemaal op de balans had staan.
Ook vroeg hij of dit er nog allemaal was.

Ik liet hem mijn balans zien;

Inventaris;
Bureau. Deze heb ik 8 jaar geleden voor 500 euro gekocht.
Hij is afgeschreven voor 400 euro. Er staat nu nog 100 euro op. Dit is de restwaarde.

Ipad. Deze heb ik 2 jaar geleden gekocht voor 550 euro.
Deze is afgeschreven tot 350 euro. Nu staat er nog 250 euro op. Met geen restwaarde.

Volgens deze man moesten deze artikelen naar privé geboekt worden. Daar moet ik dan BTW over betalen.
Dit moet tegen de economische waarde.
De waarde van dat bureau is misschien 25 euro.
Over de 25 euro moet ik dan btw betalen.
Wat er met die 75 euro gebeurd moest worden kon hij me niet vertellen! Dit ging hij uitzoeken.

De waarde van de Ipad is misschien 100 euro?
Hierbij hetzelfde.


Waarom vraagt deze artikelen nog heb? Daar hoeft hij toch niks mee?
Ik snap dat hij mijn balans moet inzien, en dingen moet corrigeren.


Nu het tweede kantoor.
Deze vroegen niet eens naar mijn balans! Ze willen alleen mijn administratie over 2013.
Ik vroeg dus of ze geen eindstand van 2012 willen hebben. Dit was niet echt nodig.


Is dit normaal, ik denk dat ik het beste alles zelf maar kan doen als ik dit zo hoor.

Wat denken jullie experts hierover?

Groeten Berend Jan
Antwoord:

Het staken van een eenmanszaak is heel eenvoudig; u hoeft de onderneming alleen maar bij de KvK uit te schrijven. Daarna zit u alleen nog met de administratieve afhandeling, u moet uw schulden aflossen, en een laaste aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting over de onderneming indienen.
Daarbij moet inderdaad even aandacht worden besteed aan de bezittingen van de onderneming. De zakelijke bankrekening kan u nog even aanhouden voor het afhandelen van de onderneming, maar gaat fiscaal wel na het staken van de onderneming direct naar uw prive-vermogen in Box 3.


Bij investeringen en voorraden moet worden gekeken of deze kunnen worden verkocht, of deze zelf worden gebruikt, of dat ze waardeloos zijn en kunnen worden afgeboekt. U zit nu nog met een bureau en een Ipad. Wilt u deze voor prive gaan gebruiken? Zo ja, dan moet u daarvoor een marktwaarde inschatten, en dit als verkoop inboeken bij de onderneming, waarbij u rekening moet houden met 21 % BTW-afdracht.
Als het bureau volgens u 25 euro excl. BTW waard is, terwijl de boekwaarde 100 euro is, dan maakt de onderneming hierbij een verlies van 75 euro. Dit is aftrekbaar van de winst van de onderneming.


En zo moet met behulp van recente cijfers uit uw administratie wordne bepaald wat er met alle balansposten moet worden gedaan. Dus ik zou inderdaad ook de administratie van 2013 opvragen. De eindstand van 2012 is in principe niet nodig, want die heeft u als het goed is als beginbalans in uw administratie 2013 verwerkt. Maar voor de zekerheid zou ik dat wel nagaan, en ook de jaarrekening 2012 opvragen.


Maar zoals gezegd, het staken van de onderneming is heel eenvoudig, en u zou dit ook zelf kunnen doen, als u dit voorgaande jaren ook zelf heeft gedaan.

 
Reactie vraagsteller:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik wil idd alles naar Prive halen.

Kunt u mij aangeven waarom een kantoor wilt weten of ik de goederen nog heb?
Is dat om na te gaan of ik het niet al heb verkocht?

In principe moet je elke factuur of aanschaf toch kunnen verantwoorden.
Elke balanspost of een opgegeven kost in de winst en verliesrekening moet ik toch kunnen verantwoorden?

Hoe gaat dat bij een controle. Gaan ze dan kijken of ik bijvoorbeeld wel de inkt gebruik wat ik heb afgetrokken?

 
Antwoord Beheerder:

Als u om hulp vraagt bij het staken van uw onderneming is het verdelen van de bezittingen een aandachtspunt. En dus is het logisch dat u wordt gevraagd welke bezittingen u heeft. Als u deze al heeft verkocht is dat prima, zo niet, dan moet u aangeven wat u ermee wilt doen.


Wat uw andere vragen betreft: inderdaad moet je iedere aanschaf kunnen verantwoorden.
Bij een belastingcontrolej wordt uiteraard wel logica gebruikt. Als u bijvoorbeeld inkt voor een Canon printer heeft gekocht, maar u gebruikt zakelijk een HP-printer, dan is dat niet logisch. Of als u in een jaar inkt koopt waar u normaal 4 jaar mee vooruit kan, dan is dat ook niet logisch. Maar als uw facturen in uw administratie vallen binnen de logica, dan hoeft u bij een controle weinig vragen te verwachten.

Beantwoord door:
A.P.de Ruyter RA
profielpagina

Subrubrieken binnen de rubriek Administratie:
LoonadministratiePersoneelsadministratieSalarisadministratie


Gerelateerde vragen aan vraag over mijn bedrijf:

Kan ik huurcontract vervroegd opzeggen?
      [Gesteld in Horeca en Toerisme]
2008-11-04 03:11:39
eigen kleding zaak beginnen
      [Gesteld in Detailhandel]
2009-05-04 15:51:43
Kan ik een woining met bedrijfsruimte financieren?
      [Gesteld in Accountancy]
2010-02-14 23:05:49
hypotheekvoor een huis met boerderij als onderpanc
      [Gesteld in Erfrecht]
2011-01-19 19:00:32
Contract zonder kennisgeving overgezet
      [Gesteld in Arbeidsrecht-Noord Holland]
2015-02-13 11:32:35

Gemiddelde score Administratie: 4.8 (552x gestemd)

Wat voor cijfer geeft u dit antwoord?

 
10

 
Versturen via e-mail aan vrienden?
 
Uw Naam:
Uw Email:
Naam bekende:
Email bekende:
+ meer vrienden invoeren
 
Message:
Check:
 



Disclaimer | Sitemap | Archief | Links | 100 laatste vragen | Populair archief

Top 3 adviseurs

Uw banner hier?

Concept & Realisatie Webshop+